تصمیم‌گیر اصلی در رابطه با آمریکا رهبر انقلاب است

۲۹ خرداد ۱۳۹۲ | ۲۰:۵۶ کد : ۱۹۱۷۵۸۴ سرخط اخبار

مشرق - سید حسین موسویان، معاون سابق امور امنیت بین الملل حسن روحانی و مذاکره کننده هسته ای در زمان حضور وی در سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی گفت: در ایران، تصمیم گیرنده اصلی در مورد رابطه با آمریکا شخص رهبری هستند و مقام رهبری هم بطور صریح و روشن سیاست خودشان را اعلام کرده ا ند. چند ماه پیش ایشان در یک سخنرانی عمومی اعلام کردند: «من به چنین گفت وگوهایی خوشبین نیستم و البته مخالفتی هم ندارم.»

متن کامل گفت وگوی موسویان با یورونیوز در پی می آید:

یورونیوز: آقای موسویان! شما سال ها با حسن روحانی کار کرده اید؛ فکر می کنید در مقام رئیس جمهوری ایران، وی توان آن را دارد که امید حامیانش را ناامید نکند؟

موسویان: من مطمئنم هستم اختیارات و قدرت رئیس جمهور در قانون اساسی به عنوان نفر دوم، بسیار گسترده است و سیاست هایی که آقای روحانی اعلام کرده با شناخت و تجربه ای که من طی سی سال از وی دارم مطمئن هستم که می تواند بخش عمده ای از توقعات مردم و جامعه بین اللملی را تأمین کنند.

یورونیوز: اما در زمینه سیاست خارجی، باراک اوباما دیروز نسبت به انتخاب آقای روحانی اظهار خوش بینی کرد؛ آقای روحانی در مقام رئیس جمهوری آیا توان این را دارد که گره کور رابطه ایران و آمریکا را باز کند؟

موسویان: همه این قضیه، دست روحانی نیست. حداقل 50 درصد قضیه به آمریکا برمی گردد و من معتقدم بیشتر از 50 درصد. در ایران، تصمیم گیرنده اصلی در مورد رابطه با آمریکا شخص رهبری هستند و مقام رهبری هم بطور صریح و روشن سیاست خودشان را اعلام کرده ا ند. چند ماه پیش ایشان در یک سخنرانی عمومی اعلام کردند: «من به چنین گفت وگوهایی خوشبین نیستم و البته مخالفتی هم ندارم.»

یورونیوز: یعنی به نظر شما رهبری ایران با توجه به انتخابات اخیر پیامی را به جامعه جهانی می فرستد؟

موسویان: رهبری ایران سیاست شان درباره آمریکا همیشه ثابت بوده است چه در دوران آقای هاشمی، چه در دوره آقایان خاتمی و احمدی نژاد، سیاست رهبری ایران این بوده است که اگر آمریکا حاضر باشد روابطی را براساس احترام متقابل، منافع مشترک و عدم مداخله با ایران برقرار کند ایران آماده برقراری رابطه با آمریکا خواهد بود. این سیاست ثابت ایران از آغاز دوران رهبری حضرت آیت الله خامنه ای بوده است.

یورونیوز: در مورد سوریه، آقای روحانی در نشست خبری اعلام کرد که بحران سوریه فقط به دست مردم این کشور حل خواهد شد. از سوی دیگر جک استراو، وزیر پیشین امور خارجه انگلیس هم گفته که در واقع، آقای روحانی امید تازه ای است برای خاورمیانه. تعبیر شما از نگاه و نقش آقای روحانی در چهار سال آینده چیست؟

موسویان: به نظر من کلید حل بحران سوریه را آقای روحانی نشان داد. تصمیم مردم سوریه، این مبنا و پایه بسیار مهمی برای قدرت های منطقه ای و جهانی برای حل وفصل بحران سوریه است.

یورونیوز: تصمیم مردم را چطور می توان عملی کرد؟

موسویان: عملیاتی کردن کلیدی که آقای روحانی معرفی کرد این است که قدرت های منطقه ای و پنج قدرت دائم شورای امنیت سازمان ملل، بلافاصله یک کنفرانس منطقه ای و بین المللی تشکیل دهند و تصمیم بگیرند که در اسرع وقت، یک انتخابات آزاد تحت نظارت سازمان ملل برگزار شود و مردم سوریه در مورد آینده خود تصمیم بگیرند. این بهترین ساز و کار صلح آمیز برای حل بحران سوریه است.

کلید واژه ها: روحانی سوریه


نظر شما :