تلاش غرب برای کودتای نظامی در سوریه

۳۰ خرداد ۱۳۹۲ | ۰۵:۱۴ کد : ۱۹۱۷۶۰۸ سرخط اخبار

روزنامه تایمز انگلیس از تلاش غرب برای کودتای نظامی در سوریه برای سرنگونی بشار اسد خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس روزنامه انگلیسی «تایمز»، گزارشی منتشر کرده که در آن سران کشورهای مجموعه 8 به توافق رسیده اند که می توان به اطرافیان اسد اجازه داد تا بعد از کودتای نظامی علیه او در بازسازی سوریه حضور داشته باشند.

این روزنامه افزود: رهبران کشورهای گروه 8 به ژنرال های و شخصیت های بارز سازمان ها و نهادهای امنیتی سوریه اطمینان خاطر داده اند که در صورتی که اسد از قدرت کنار گذاشته شود آنها می توانند جان سالم به در ببرند.

این روزنامه معتقد است که این تلاش غرب به نوعی درس گرفتن از مسئله عراق است که بعد از سقوط صدام و کنار گذاشتن همه اطرافیان نظامی اش کشور شاهد بحرانی طائفه ای بود و همچنین این اقدام اطرافیان اسد را تشویق می کند تا به او پشت کنند.

«دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس گفته بود که رهبران کشورهای گروه 8 می خواهند همپیمانان اسد را قانع کنند که آنها خود نیز به خوبی می دانند که اسد رفتنی است و با کناره گیری او از قدرت، سوریه در گرداب هرج و مرج سقوط نخواهد کرد و به این ترتیب با کودتایی نظامی زمینه را برای سقوط اسد فراهم کنند.

از سوی دیگر و به موازات این، واشنگتن نیز به صورت جداگانه به ائتلاف معارضان هشدار داده که در صورتی که پیش شرط های آمریکا را نپذیرد ایالات متحده کمک های خود را از ائتلاف معارضان قطع خواهد کرد و از تشکیل «شورای انتقالی جنگ» حمایت خواهد کرد.

روز گذشته سران 8 کشور صنعتی جهان به رغم اختلاف نظرها درباره بحران سوریه با صدور بیانیه ای درباره این کشور به نشست 2 روزه خود در بلفاست پایان دادند.


نظر شما :