البرادعی مهمترین گزینه نخست وزیری مصر

۱۴ تیر ۱۳۹۲ | ۰۱:۱۷ کد : ۱۹۱۸۱۸۴ سرخط اخبار

محمد البرادعی مهمترین گزینه نخست وزیری دولت موقت مصر است.

به گزارش "ایران دیپلماتیک" به نقل از رویترز، منابع سیاسی و دیپلماتیک روز پنجشنبه اعلام کردند "محمد البرادعی" مدیرسابق آژانس بین المللی انرژی اتمی و فعال سیاسی برجسته، مهمترین گزینه تصدی سمت نخست وزیری دولت موقت مصر به شمار می آید.

قبل از این جبهه نجات ملی (مهمترین ائتلاف احزاب لیبرال و چپ) و گروه های جوانانی که اعتراضات علیه محمد مرسی رئیس جمهور وقت مصر را هدایت کردند؛ البرادعی را به عنوان  طرف گفتگو با ارتش مصر معرفی کرده بودند. البرادعی خود یکی از رهبران جبهه نجات ملی است. جبهه نجات ملی مهمترین ائتلاف خواهان برکناری مرسی بود.

البرادعی قبل از این هم در فراخوان عمومی و تلاش برای برکناری حسنی مبارک بعد از 30 سال ریاست جمهوری نقش مهمی داشت.

وی همچنین یکی از افرادی بود که در جلسه اعلام بیانیه ارتش در برکناری محمد مرسی از قدرت حضور داشت و در تایید این اقدام سخنرانی کرد.

یک منبع نزدیک به فرماندهی کل نیروهای مسلح مصر به رویترز گفت: البرادعی گزینه نخست ماست.

این منبع که خواست نامش به دلیل شرایط حساس منتشر نشود گفت: البرادعی شخصیت بین المللی دارد و مورد قبول جوانان است. او به دموکراسی با حضور همه نیروهای سیاسی اعتقاد دارد. همچنین برخی از گروه های اسلامی نیز او را می پذیرند.

برخی منابع سیاسی هم می گویند که البرادعی به عنوان برنده جایزه صلح نوبل، در میان کشورهای غربی هم شخصیت مقبولی دارد.

منابع سیاسی همچنین می گویند که از میان دیگر شخصیت های سیاسی مطرح برای تصدی سمت نخست وزیری دولت موقت مصر می توان به سیاستمدار پرتجربه "کمال الجنزوی" اشاره کرد. او پس از کناره گیری حسنی مبارک از ریاست جمهوری، در فاصله سال های 2011 تا 2012 ریاست دولت انتقالی مصر را برعهده داشت.

"فاروق العقده" رئیس سابق بانک مرکزی مصر که شخصیت مورد احترام سایر گروه های سیاسی است نیز دیگر گزینه مطرح برای نخست وزیری موقت مصر است.

منابع اگاه پیش بینی می کنند نخست وزیر موقت مصر تا پایان روز پنجشنبه معرفی شود.

کلید واژه ها: مصر البرادعی


نظر شما :