ادامه مذاکرات برای انتخاب نخست‌وزیر مصر

۱۷ تیر ۱۳۹۲ | ۱۵:۰۲ کد : ۱۹۱۸۳۱۰ سرخط اخبار

تلویزیون مصر از وجود گرایش رئیس جمهوری موقت برای انتخاب محمد البرادعی به عنوان معاون خود خبر داد، این در حالی است که گفته می شود زیاد بهاءالدین خوش شانس ترین نامزد برای تصدی پست نخست وزیری این کشور است.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، تلویزیون مصر در خبری اعلام کرد، زیاد بهاء الدین از اعضای ارشد حزب دموکرات مصر خوش شانس ترین نامزد تصدی پست نخست وزیری دولت جدید این کشوراست.

 

این در حالی است که احمد المسلمانی، معاون رئیس جمهوری جدید مصر در امور رسانه ای پیش بینی کرد احزاب سیاسی مصر از بهاءالدین حمایت کنند.

 

بها ء الدین که از جامعه اکسفورد فارغ التحصیل شده در دوره حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر ریاست هیات سرمایه گذاری مصر را بر عهده داشت.

 

وی همچنین ریاست هیات کل نظارت بر امور مالی دولت و استاد دانشگاه قاهره نیز بوده است.

 

در همین راستا حزب نور مصر ضمن اعتراض به نامزدی بهاء الدین برای تصدی سمت نخست وزیری و البرادعی برای تصدی سمت معاون رئیس جمهوری موقت اعلام کرد، نامزدی بهاء الدین به دلیل اینکه وی عضو یکی از احزاب سرشناس مصر است قابل قبول نیست.

 

این درحالی است که منابع نزدیک به دفتر ریاست جمهوری مصر روز یکشنبه اعلام کردند محمد البرادعی همچنان خوش شانس ترین نامزد تصدی سمت نخست وزیری است اما رایزنی ها با حزب سلفی نور درباره مشارکت البرادعی در دولت جدید ادامه دارد.

 

یک منبع نزدیک به البرادعی نیز اعلام کرد که وی برای دستیابی به توافق با حزب نور پافشاری می کند.

 

این منبع افزود: اگر البرادعی دولت جدید را تشکیل دهد اسلام گراها پست های دولتی را به دست خواهند گرفت.

 

خبرگزاری رسمی الشرق الاوسط مصر عصر شنبه اعلام کرده بود، البرادعی رسما برای تشکیل دولت جدید مصر مکلف شده است.

 

این گزارش خبرگزاری الشرق الاوسط پیش از آن بود که احمد المسلمانی اعلام کند که البرادعی از برجسته ترین نامزدهای این سمت است اما هنوز تصمیم رسمی برای مکلف کردن وی جهت تشکیل دولت اتخاذ نشده است و رایزنی ها ادامه دارد.

 

حزب نور مصر معتقد است رئیس دولت انتقالی باید از چهره های تکنوکرات مصر و نه از مخالفان باشد تا بدین وسیله حساسیت های سیاسی ایجاد نشود.

کلید واژه ها: مصر البرادعی


نظر شما :