هشدار سیاستمداران به البرادعی

از تو متنفریم به مصر برنگرد

۰۸ آبان ۱۳۹۲ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۲۳۶۲۸ اخبار اصلی خاورمیانه
مصطفی بکری، نماینده سابق پارلمان مصر گفت: «مواضع اخیر البرادعی هویت حقیقی‌اش را فاش کرد، برای او هیچ چیز جز مصالحش اهمیت ندارد و وقتی که با مصالح مصر و احساسات مردم مصر برخورد کرد، این برخورد بر مصالح شخصی‌اش نیز تاثیر گذاشت.»
از تو متنفریم به مصر برنگرد

دیپلماسی ایرانی: اظهاراتی که از مسئولان حزب الدستور در راس آنها، سید قاسم، سفیر مصر و رئیس حزب بیان شده و صحبت از احتمال بازگشت دکتر محمد البرادعی، رئیس سابق حزب الدستور به مصر زده شده و از امکان نامزدی اش در انتخابات ریاست جمهوری مصر صحبت به میان آمده، فضایی تازه را در مصر ایجاد کرده است. بسیاری از اعلام این خبر خشمگین شده اند و جریان های سیاسی عصبانیت خود را از او ابراز داشته اند. حتی برخی از جریان ها تا آن جا پیش رفته اند که می گویند بعید است البرادعی بخواهد به مصر بازگردد و بازگشت او به مصر ضربه سیاسی مهلکی به او از جانب افکار عمومی وارد می شود.

به گزارش روزنامه مصری الاهرام، این در حالی است که دعوت سفارت ترکیه از البرادعی به عنوان یکی از نمایندگان دولت مصر در مراسم سال روز ملی ترکیه نیز موجی از خشونت ها را به وجود آورده به گونه ای که مواضع ترکیه در قبال کودتای مردمی 30 ژوئن مجددا در معرض انتقاد قرار گرفته است. آن چه باعث شده تا بر حجم انتقادها به سیاست های ترکیه افزوده شود، دعوت از چهره های مخالف کودتای 30 ژوئن است که به گفته رسانه ها قرار است اکثریت مدعوین مصری را شامل شود.

حزب مصری های آزاد درباره صحبت هایی که نسبت به بازگشت البرادعی می شود، نوشته است که البرادعی صاحب نقشی روشن در عرصه سیاسی مصر نیست، کما این که حضور فعلی او در کشور نیز هیچ معنایی ندارد، وی از سمت خود در منصب هماهنگ کننده جبهه نجات ملی و رئیس حزب الدستور و مشاور رئیس جمهوری موقت استعفا داد.

البرادعی در روزهای اولیه سرکوب تظاهرات طرفداران اخوان المسلمین در اعتراض به برخوردهای خونین نیروهای نظامی با تظاهرکنندگان اخوان از سمت خود استعفا داد و به اتریش رفت. در آن درگیری ها ده ها نفر از طرفداران اخوان کشته شدند.

مهندس شهاب وجیه، سخنگوی حزب الدستور در این باره گفت: «البرادعی واقعا استعفا داده است و به هیچ وجه نیتی برای نامزدی در انتخابات پیش رو ندارد، به خصوص که از جایگاه مردمی اش نیز کاسته شده است.»

دکتر عزازی علی عزازی، سخنگوی رسمی جبهه آزادیبخش نیز در این باره گفت: «هدف البرادعی برای بازگشت به مصر ایجاد دلهره در عرصه سیاسی و مرحله انتقالی در کشور است، البرادعی اکنون به هیچ وجه زمینه لازم را نزد افکار عمومی برای ادامه فعالیت سیاسی ندارد و پس از موضع غریب و خجالت آورش در برابر تظاهرات رابعة العدویه و النهضه از جایگاهش نزد افکار عمومی به شدت کاسته شده است.»

که اگر البرادعی به کشور بازگردد با برخورد شدید مردمی مواجه خواهد شد برای این که فاقد هر گونه نقش سیاسی است و بیشتر هم پیمانانش راهشان را از او جدا کردند برای این که او خود راهش را از مصر جدا کرد و این مساله بار دیگر بر حیات سیاسی اش در مصر تاثیر خواهد گذاشت.

مصطفی بکری، نماینده سابق پارلمان مصر نیز البرادعی را شخصیتی دانست که ملت مصر او را رد کرده اند و گفت: «مواضع اخیرش هویت حقیقی اش را فاش کرد، برای او هیچ چیز جز مصالحش اهمیت ندارد و وقتی که با مصالح مصر و احساسات مردم مصر برخورد کرد، این برخورد بر مصالح شخصی اش نیز تاثیر گذاشت.»

وی همچنین یادآور شد که اگر البرادعی به کشور بازگردد با برخورد شدید مردمی مواجه خواهد شد برای این که فاقد هر گونه نقش سیاسی است و بیشتر هم پیمانانش راهشان را از او جدا کردند برای این که او خود راهش را از مصر جدا کرد و این مساله بار دیگر بر حیات سیاسی اش در مصر تاثیر خواهد گذاشت.

این در حالی است که محمد العرابی، وزیر امور خارجه اسبق و رئیس حزب الموتمر بازگشت البرادعی به مصر و نامزدی در انتخابات را حق او دانست و گفت: «مصر کشور دموکراتیکی است، اما من بعید می دانم که البرادعی بخواهد به مصر بازگردد برای این که او خود مرد سیاست است و وضعیت سیاسی فعلی کشور را به خوبی می داند.»

جورج اسحاق، وکیل هیئت موسسان حزب الدستور و عضو مجلس ملی برای حقوق بشر مصر نیز در این باره گفت: «ملت مصر تمایل چندانی به بازگشت البرادعی به حیات سیاسی اش ندارند به خصوص بعد از مواضعی که در قبال حوادث تظاهرات رابعة العدویه و النهضة اتخاذ کرد.»

شکری فواد، سفیر و نماینده حزب الدستور و یکی از نزدیکان به محمد البرادعی نیز در این باره گفت: «البرادعی همچنان ارتباطاتی با خارج دارد و تاکنون به هیچ وجه زمان مشخصی برای بازگشت خود به مصر تعیین نکرده است.»

وی درباره اظهاراتی که نسبت به احتمال نامزدی البرادعی در انتخابات ریاست جمهوری مصر زده می شود نیز گفت: «این موضوع هنوز در بحث های من با دکتر البرادعی مطرح نشده است.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر البرادعی حزب الدستور


نظر شما :