روسیه متشنج شد

۲۸ تیر ۱۳۹۲ | ۱۹:۲۱ کد : ۱۹۱۸۷۶۹ سرخط اخبار
محکوم شدن یکی از رهبران مخالفان در روسیه به پنج سال زندان به اتهام دزدی سبب برگزاری تظاهراتی در این کشور شد تا جایی که معترضان این اقدام را نشانه ای از حکومت دیکتاتوری پوتین دانستند.
 
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دادگاهی در روسیه دیروز پنجشنبه "الکسی ناوالنی" یکی از رهبران مخالف دولت را به اتهام دزدی به پنج سال زندان محکوم کرد. متعاقب این رای، طرفداران ناوالنی دست به تظاهرات زدند که پلیس با تجمع آنها مقابله کرد.
 
بر همین اساس، پلیس ضد شورش روسیه، گروهی از معترضان را که علیه حکم پنج سال زندان الکسی ناوالنی، مخالف سرشناس دولت، تظاهرات کرده بودند بازداشت کرد. پیشتر نیروهای امنیتی مسکو، پایتخت روسیه، گفته بودند که برگزاری تجمع در حمایت از ناوالنی بدون مجوز و «غیرقانونی» است.
 
با این همه، معترضان روس در پایتخت و چند شهر دیگر روسیه دست به راهپیمایی زدند.  ناوالنی اتهام های مالی خود را تکذیب کرده و حکمی که برایش صادر شده را نتیجه مخالفت با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، عنوان کرده است.
 
سازمان عفو بین الملل،  آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه و آلمان نیز به این حکم اعتراض کرده اند.
 
الکسی ناوالنی، وبلاگ نویس ۳۷ ساله ای است که چهار سال پیش کارزاری برای مبارزه با فساد مالی راه انداخت؛ کارزاری که بزرگترین راهپیمایی علیه ولادیمیر پوتین و دولت او را سبب شد.
 
اتهام های مالی او دزدی و فروش ۵۰۰ هزار دلار الوار و نیز اختلاس ۱۶ میلیون دلاری از یک شرکت دولتی است.دادستانی تقاضای شش سال زندان برای این معترض روس کرده بود. او طی سال های گذشته در وبلاگ خود به طور مرتب علیه فساد در روسیه مطلب می نوشت.

کلید واژه ها: روسیه ناوالنی


نظر شما :