موضع اسد تقویت شده است

۳۰ تیر ۱۳۹۲ | ۰۲:۱۵ کد : ۱۹۱۸۸۴۴ سرخط اخبار

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: حتی برخی از سرسخت ترین دشمنان بشار اسد نیز اذعان می کنند موقعیت او نسبت به ماه های قبل بهتر شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، نیویورک تایمز در گزارشی به قلم «بن هوبارد»، تصریح کرد: اندک زمانی قبل، شورشیان در حومه دمشق این شهر را با خمپاره هدف قرار می دادند، نیروهای ارتش شکست می خوردند و گزارش پشت گزارش نشان می داد که نیروهای بشار اسد مناطقی را از دست داده اند.

اما در هفته های اخیر، نیروهای شورشی شروع به کشتن همدیگر کرده اند، در میدان نبرد زمین از دست می دهند و بسیاری از شهروندانی را که مدعی اند می خواهند آنها را آزاد کنند، از خود دور می کنند. از سوی دیگر ایالات متحده و سایر قدرت های غربی که از بشار اسد می خواهند تا از قدرت کناره گیری کند، نسبت به تامین سلاح برای شورشیان بی میلی نشان می دهند.

با وجود آنکه تعداد کمی پیش بینی می کنند که اسد بتواند اتوریته خود را در تمام سوریه بازیابد، حتی برخی از سرسخت ترین دشمنان او نیز اذعان می کنند که موقعیت او نسبت به ماه های قبل بسیار بهتر شده است.

نویسنده نیویورک تایمز وضعیت اسد را این گونه تعبیر کرده که وی یک حکومت مرکزی در مرکز سوریه تشکیل داده که مورد حمایت ایران، روسیه و حزب الله لبنان است و می تواند در برابر شورشیان مقاومت کند.

«حسن حسن»، نویسنده سوری روزنامه نشنال امارات عربی متحده در این خصوص نوشته است: «اسد اکنون قدرتمند است، نه به عنوان یک رئیس جمهور بلکه به عنوان یک فرمانده نبرد و به عنوان کسی که سلاح هایی در اختیار دارد که دیگران در اختیار ندارند.»

این گزارش ادامه داده است که نبردهای سوریه این کشور را بالکانیزه کرده است به گونه ای که هر منطقه ای در دست یک گروه مسلح است. دولت سوریه پایتخت و شهرهای اصلی مناطق شمالی را در اختیار دارد. از سوی دیگر شورشیان نیز بخش هایی از شمال و بخش زیادی از مناطق شرقی را در دست دارند. با این حال شورشیان نیروهای متحدی نیستند و حتی بر سر برخی منابع با هم رقابت می کنند، قوانین خود را تحمیل کرده و بعضا سلاح های خود را به سوی یکدیگر می چرخانند. کردها، بزرگ ترین اقلیت قومی سوریه نیز مناطق مربوط به خود را تحت کنترل دارند و بعضا با شورشیان می جنگند تا آنها را از این مناطق بیرون کنند.

بر اساس گزارش فوق، در حدود 60 درصد جمعیت سوریه در مناطقی زندگی می کنند که تحت کنترل دولت مرکزی است و این در حالی است که 60 تا 70 درصد سرزمین سوریه در اختیار شورشیان است. این مطلب را «اندور جی. تابلر»، کارشناس سوری موسسه مطالعات خاورنزدیک واشنگتن مطرح کرده است. این از آن روست که شورشیان در مناطق کم جمعیت قدرت دارند.

طی ماه های گذشته، نیروهای اسد با کمک متحدین خود، بخشی از مناطقی را که تحت کنترل شورشیان درآمده بود، بازپس گرفتند. حتی جنگجویانی که دوست دارند اسد را عزل شده، مرده، زندانی شده و یا تبعید شده ببینند، بر این باورند که «بهار عربی» در حال به نمایش گذاردن ماهیت خود است. یکی از فرماندهان شورشیان سوریه می گوید: «اگر انقلاب به همین شکل ادامه یابد، مردم علیه ما قیام می کنند.» وی از فرماندهان شورشیان در حمص است که نیروهای دولتی طی روزهای اخیر پیشروی هایی در آن داشته اند.

این فرمانده که احمد نام دارد، نیروهای شورشی را متهم می کند که هدف اصلی را فدای منافع گروه خود می کنند. به باور او، تفرقه باعث شده است که جنگ طولانی شود و ماموریت آنها سخت تر!

احمد می گوید: اگر یک شهروند سوری بیاید و از من بپرسد برایش چه کار کرده ایم، جوابی ندارم به او بدهم.
 

کلید واژه ها: سوریه


نظر شما :