برای رابطه با آمریکا رفراندوم برگزار کنید!

۰۶ مرداد ۱۳۹۲ | ۰۹:۵۳ کد : ۱۹۱۹۱۵۶ سرخط اخبار

صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با نوشتن نامه ای خطاب به حسن روحانی، از وی خواسته است که رابطه یا تداوم عدم رابطه با آمریکا را به رفراندوم بگذارد. وی این درخواست را مستند به اصل 59 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران کرده است . 
 
به گزارش «تابناک»، وی در بخشی از نامه خود که برای رسانه ها و از جمله تابناک نیز ارسال شده، نوشته است :      

باسلام و تحیات و عرض تبریک بمناسبت انتخاب جنابعالی برای ریاست جمهوری دوره یازدهم. همانطور که مسبوق هستند میهن عزیزمان با مشکلات گسترده و عمیقی روبروست....دست کم 19میلیون نفر از مردم ایران با رأی دادن به شما خواهان تغییر در سیاست خارجی مان و تعامل با دنیا هستند. اما برخی از مسئولین همچنان خواهان استمرار این سیاست می باشند. بنده تصور می کنم که اصل 59  قانون اساسی مان که تصمیم گیری در خصوص مسائل مهم را از طریق مراجعه به همه پرسی پیش بینی نموده راه برون رفت از این دوگانگی می باشد. منطقی ترین راه آنست که از مردم ایران نظرخواهی شود که آیا خواهان دشمنی با آمریکا هستند یا نه؟ اگر اکثریت رأی دادند که کماکان خواهان استمرار دشمنی با آمریکا هستند، در آنصورت حضرتعالی هم در همین مسیر با جدیت گام بردارید. اگر هم برعکس اکثریت خواهان توقف دشمنی با غرب و آمریکا و تعامل با دنیا شدند، درآنصورت مسئولین به رأی مردم احترام گذارند. 

اما اصل 59 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چیست که زیبا کلام از حسن روحانی می خواهد که با استفاده از آن رابطه یا عدم رابطه با آمریکا را به رفراندوم بگذارد ؟  

اصل‏ پنجاه و نهم: در مسائل‏ بسیار مهم‏ اقتصادی‏، سیاسی‏، اجتماعی‏ و فرهنگی‏ ممکن‏ است‏ اعمال‏ قوه‏ مقننه‏ از راه‏ همه‏ پرسی‏ و مراجعه‏ مستقیم‏ به‏ آراء مردم‏ صورت‏ گیرد. در خواست‏ مراجعه‏ به‏ آراء عمومی‏ باید به‏ تصویب‏ دو سوم‏ مجموع‏ نمایندگان‏ مجلس‏ برسد. 

برگزاری رفراندوم در مسائل‏ بسیار مهم‏ اقتصادی‏، سیاسی‏، اجتماعی‏ و فرهنگی یکی از اعمال قوه مقننه، یعنی مجلس شورای اسلامی است و رئیس جمهور خود راسا نمی تواند بدون هماهنگی با مجلس، یا بدون قانع کردن مجلس و در نهایت بدون تصویب مجلس به برگزاری رفراندم مبادرت ورزد. چنین درخواست هایی از حسن روحانی روی دیگر پوپولیسم ایرانی برای تهییج افکار عمومی است!  
 
صادق زیبا کلام که خود سالها احمدی نژاد را برای اتخاذ سیاست های پوپولیستی مورد حمله قرار می داد، اکنون خود به سیاست های پوپولیستی روی می آورد تا مورد تشویق حضار قرار گیرد. ظریفی می گفت همه ما ایرانیان در باطن یک خصلت داریم با آب و رنگ متفاوت. یکی صریح و رک و دیگری شیک و تر و تمیز. 

در اصل 58، درست یک اصل پیش از اصل 59 هم قانونگذار تصریح می کند که  اعمال‏ قوه‏ مقننه‏ از طریق‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ است‏ که‏ از نمایندگان‏ منتخب‏ مردم‏ تشکیل‏ می‏شود و مصوبات‏ آن‏ پس‏ از طی‏ مراحلی‏ که‏ در اصول‏ بعد می‏آید برای‏ اجرا به‏ قوه‏ مجریه‏ و قضائیه‏ ابلاغ‏ می‏گردد.تازه همه این موارد در حالی است که منظور از اعمال قوه مقننه، قانونگذاری است. 

یعنی آقای زیبا کلام از روحانی می خواهد که اول به جای مجلس تصیمیم گیری کند. تصمیم گیری که نه، قانونگذاری کند. مثلا فرض کنید در رفراندوم مردم به رابطه به آمریکا رای دهند، سپس مجلس دولت را مکلف کند تا تاریخ معینی با دولت آمریکا رابطه برقرار کند! معنای دیگر این حرف این است که دولت ایران ناچار خواهد بود با دولت آمریکا رابطه برقرار کند! چه پیشنهاد نابی! خلع سلاح کردن دولت ایران در برابر یک دولت خارجی! 

واقعا باید از دکتر زیبا کلام تشکر کرد! بهتر از این نمی شود!  
 

کلید واژه ها: آمریکا زیبا کلام روحانی


نظر شما :