عراقچی: هیچ سفارتخا‌نه‌ای بی سفیر نیست

۱۶ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۱ کد : ۱۹۱۹۶۰۰ سرخط اخبار

سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در پاسخ به شایعات مطرح شده درباره بازگشت اجباری تعدادی از سفرا و روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به مرکز، تصریح کرد: قرار نیست هیچ سفیری پیش از پایان دوره مأموریت به کشور بازگردد.

وی در خصوص اخبار مطرح شده مبنی بر تغییر حدود 40 سفیر و رئیس نمایندگی با آغاز به کار دولت یازدهم، خاطر نشان کرد: هر سال در فصل تابستان براساس روال طبیعی اداری در وزارت امور خارجه، جابه جایی سفرا صورت می گیرد و با توجه به استقرار بیش از یکصد نمایندگی در خارج از کشور و دوره سه ساله مأموریت ها، سالانه به طور متوسط بین 30 تا 40 سفیر و رئیس نمایندگی جا به جا می شوند و در سال جاری نیز این کار طبق روال قبل، صورت می گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه بازگشت سفرایی که مأموریت آنها پایان پذیرفته با هماهنگی دفتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان و به درخواست آنها انجام شده، یادآور شد: از وزارت امور خارجه خواسته شد روال معمول کار خود را انجام داده و منتظر تغییر دولت نباشد.

وی همچنین گفت: با توجه به تغییر دولت طبیعی است که اعزام جانشینان سفرا و روسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور بر اساس نظر وزیر امور خارجه و رئیس جمهور جدید خواهد بود و لذا بعد از انتخاب وزیر خارجه، پروسه تعیین جانشینان سفرا و روسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور انجام خواهد شد.

عراقچی در عین حال خاطرنشان کرد: تاریخ پایان مأموریت سفرا به گونه ای انتخاب شده است که بازگشت آنها بعد از استقرار دولت جدید و وزیر خارجه جدید خواهد بود، لذا دست وزیر جدید برای هرگونه تجدیدنظر در این زمینه باز خواهد بود.

وی درباره تعدادی از سفرا که ظرف چند ماه اخیر به محل مأموریت اعزام شدند نیز گفت: این افراد کسانی بودند که قبل از اسفند تصمیم گرفته شده بود به مأموریت اعزام شوند و درگیر فرآیندهای اداری از جمله اخذ اگرمان (پذیرش) از دولت پذیرنده بودند.

عراقچی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ سفارتخانه ای بدون سفیر نیست، گفت: اگر دولت جدید نتواند جانشینان را در زمان مقتضی انتخاب کند، بدیهی است که می تواند ماموریت سفرای کنونی را تمدید کند تا وقفه ای در کار سفارتخانه ها ایجاد نشود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی توضیح داد: بدین ترتیب سازوکاری که پیش بینی شده است باعث می شود که هیچ سفارتخانه ای در هیچ مقطعی بدون سفیر نماند.

کلید واژه ها: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران


نظر شما :