بحران سوریه بر وضعیت عراق تاثیر منفی گذاشته است

۲۲ مرداد ۱۳۹۲ | ۲۱:۲۸ کد : ۱۹۱۹۸۵۵ سرخط اخبار

 وزارت خارجه آمریکا با بیان این که بحران سوریه باعث تقویت ناآرامی ها در خاورمیانه می شود، تاکید کرد: خشونت در سوریه بر اوضاع عراق تاثیر منفی گذاشته است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: بحران سوریه باعث شده تا تنش ها و ناآرامی ها در منطقه تقویت شود، به نحوی که بسیاری از شبه نظامیان بیگانه ای که در منطقه حضور دارند به عامل انتحاری تبدیل شده اند، کما این که شاهد اقدام برخی از آن ها در انجام عملیات های انتحاری در عراق هستیم.

هارف با اشاره به این که بسیاری از نیروهای تروریستی پس از ورود به سوریه و جنگ علیه نظام این کشور وارد عراق می شوند، اعلام کرد: به خاطر حمل و نقل و قاچاق سلاح از مرزهای عراق به سوریه عراق در معرض خطر است و بحران سوریه تاثیرات نامطلوبی برای عراق به دنبال دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اخیرا در نشستی در واشنگتن درباره برگزاری هرچه سریعتر نشست "ژنو2" با هدف حل و فصل بحران سوریه و نیز ارسال کمک های انسانی بیش تر به سوریه توافق کردند.

وی درباره اظهارات اخیر مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق در حمایت از کردهای سوریه نیز اظهار داشت: بارزانی و تمامی گروه ها مرتبط با سوریه باید از هرگونه اقدامی که اوضاع را پیچیده تر کند، خودداری کنند.

پیش تر بارزانی اعلام کرده بود: در صورت پایان نیافتن تهدیدها علیه کردهای سوریه به نیروهای پیشمرگ (نیروی نظاهی کردهای عراق) دستور میدهیم تا جهت حمایت از غیرنظامیان کرد در شمال سوریه در برابر اقدامات تروریستی، وارد عمل شوند.

این اظهارات بارزانی به دنبال درگیری های خشونت آمیز میان نیروهای القاعده و کردهای شمال سوریه ایراد شد.

کلید واژه ها: سوریه عراق بارزانی آمریکا بحران


نظر شما :