در دیدار مالکی با کری چه گذشت؟

۰۵ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۲ کد : ۱۹۱۴۲۴۹ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار فارس در بغداد، «نوری المالکی»، نخست وزیر عراق امروز با «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا در بغداد دیدار و درباره تغییر و تحولات منطقه ای و به ویژه بحران سوریه با یکدیگر بحث و گفت وگو کردند.

در پایان این دیدار دفتر اطلاع رسانی نخست وزیری عراق بیانیه ای منتشر و اعلام کرد که نوری المالکی ضمن استقبال از کری با وی درباره راه های توسعه و گسترش روابط دو جانبه و همکار ی های دو کشور در راستای توافقنامه استراتژیک امضا شده بین دو کشور بحث و گفت وگو کرد.

این بیانیه در ادامه افزوده است: در این دیدار همچنین دو طرف درباره قضایای منطقه ای و بحران سوریه و همچنین تلاش برای مبارزه با تروریسم با یکدیگر رایزنی کردند.

بیانیه دفتر نخست وزیری عراق به نقل از نوری المالکی اعلام کرد که عراق تلاش می کند تا روابط بهتر و گسترده تری با آمریکا برقرار و زمینه اجرای بیش از پیش توافقنامه استراتژیک امضا شده بین دو کشور را در تمام زمینه ها و حوزه ها فراهم کند.

نوری المالکی در این بیانیه ضمن اشاره به حمایت خویش از گفت وگو و مذاکره و قانون به عنوان پایه و اساس راه حل تمام مشکلات داخلی موجود در کشور عراق تاکید کرد که بین مشکلات و چالش های موجود در عراق و منطقه ارتباط تنگاتنگی به چشم می خورد.

از سوی دیگر وزیر خارجه آمریکا بر اهمیت توسعه و گسترش روابط دو جانبه و توجه کشور به دیدگاه ها و مواضع دولت عراق در قبال قضایای منطقه ای و به ویژه بحران جاری در سوریه اعلام کرد.

این بیانیه توضیح داده است که دیدگاه های دو طرف عراقی و آمریکایی درباره دستیابی به یک راه حل سیاسی برای اوضاع جاری در سوریه و بحران این کشور برای جلوگیری از آسیب دیدن بیش از پیش مردم سوریه به یکدیگر نزدیک بوده و دو طرف درباره قضایای فوق توافق نظر داشتند. همچنین دو طرف در قبال حوادث جاری در منطقه و به ویژه سوریه و توسعه و گسترش بحران سوریه و سرایت آن به دیگر کشورهای منطقه ابراز نگرانی کردند.

بیانیه دفتر نخست وزیری عراق در ادامه افزوده است: در این دیدار کری حمایت مجدد کشور متبوع خود از تلاش های عراق برای مبارزه با تروریسم و تقویت و تحکیم توانمندی هایش در این خصوص را اعلام کرد.

اما سفارت آمریکا در عراق نیز با انتشار بیانیه ای تاکید کرد که سفر وزیر خارجه آمریکا به عراق در راستای تاکید بر التزام و تعهد آمریکا به مشارکت استراتژیکش با عراق صورت گرفت.

بیانیه مطبوعاتی سفارت آمریکا در عراق در ادامه افزوده است که کری طی مدت حضورش در عراق با شماری از مقامات مسئول این کشور دیدار و با آنها درباره قضایای مهم از جمله قضایای مربوط به امنیت بین المللی و مبارزه با تروریسم بحث و رایزنی خواهد کرد.

این بیانیه افزوده است که وزیر خارجه آمریکا با شماری از مسئولان عراقی درباره روند برقراری دمکراسی و احیای مجدد اقتصاد این کشور بحث و گفت وگو خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در دیداری غیر منتظره وارد «بغداد»، پایتخت عراق شد تا ضمن دیدار با رهبران عراق آنان را وادار کند، درباره بحران سوریه همکاری بیشتری جهت منزوی کردن نظام این کشور با غرب داشته باشند.

سفر کری به بغداد اولین سفر او از زمان تصدی پست وزیری خارجه آمریکا محسوب می شود. واشنگتن صرف نظر از بحران سوریه و عدم همکاری مورد نظر آمریکا با واشنگتن در خصوص این بحران، نگران اعتراض هایی است که چند ماهی است استان های سنی نشین عراق را درگیر خود کرده است.

دیدار وزیر خارجه آمریکا از بغداد درست چند روز پس از گذشت دهمین سالگرد حمله آمریکا به عراق صورت می گیرد و کری در این سفر با «نوری المالکی»، نخست وزیر و «اسامه النجیفی»، رئیس پارلمان عراق دیدار کند.

کلید واژه ها: عراق آمریکا سوریه بحران دیدار بیانیه وزیر خارجه آمریکا وزیر خارجه قضایای وگو گفت وگو بحث و وزیری بغداد


نظر شما :