سفر وزير دفاع آمريکا به سه کشور آسيايى

۱۶ خرداد ۱۳۸۶ | ۱۸:۳۳ کد : ۱۹۲ آمریکا
هم‌زمان با ديدار وزير دفاع آمريکا از قرقيزستان، از روز سه‌شنبه تمرين مشترک نظامى کشور قرقيزستان با آمريکا و برخى کشورهاى منطقه آغاز شد. رابرت گيتس همچنين به افغانستان و سنگاپور نير سفر کرده است.

رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا، طى يک سفر منطقه‌اى به آسيا، از کشورهاى سنگاپور، افغانستان و قرقيزستان ديدن کرد و پس از ابراز خوشبينى نسبت به وضعيت امنيتى افغانستان، قرارداد اين کشور با قرقيزستان براى استقرار نيروهاى نظامى آمريکايى در پايگاه هوايى مناس را تجديد کرد.

 

گيتس روز يکشنبه 13 خرداد، طى ديدار با حامد کرزى در کابل، پايتخت افغانستان، اوضاع امنیتی این کشور را رو به بهبود توصیف کرد و در یک کنفرانس مشترک خبری از وجود شواهدی سخن گفت که حاکی از ورود اسلحه به افغانستان است تا در اختیار طالبان و دیگر عناصر مخالف دولت قرار بگیرد.

به نوشته روزنامه نيويورک تايمز، طى ماه‌هاى اخير شواهدى به دست آمده است که نشان مى‌دهد طالبان از سلاح‌هاى پيچيده‌تر و پيشرفته‌ترى استفاده مى‌کند که اين روزنامه ادعا مى کند احتمالاً از خاک يکى از همسايگان وارد افغانستان شده‌اند.

وزیر دفاع آمریکا گفت واشنگتن نحوه ورود این سلاح‌ها به افغانستان و قرار گرفتن آنها در دست جنگجویان مخالف را بررسی مى‌کند.

حامد کرزی رييس جمهور افغانستان نيزگفته که حمایت از طالبان به نفع هیچ یک از کشورهای همسایه افغانستان نیست. رئیس جمهور افغانستان گفت: «به نفع براداران  ما است که افغانستانی استوار و پیشرو در کنار خود داشته باشند. پنج سال پیش افغانستان به وسیله کسانی اداره مى‌شد که خود را دشمنان ایران مى‌نامیدند و دیپلمات‌های ایرانی را کشتند. پنج سال پیش تجارت ایران با افغانستان کمتر از پنج میلیون دلار در سال بود اما امروز به پانصد میلیون دلار رسیده است. بنا براین هیچ دلیلی برای حمایت همسایگان ما از طالبان یا عناصر دیگر وجود ندارد.»

 

وزير دفاع آمريکا همچنين طى اين ديدار افزايش آمار تلفات غیرنظامیان طى حملات ناتو عليه طالبان را ناشى از اين دانست که نيروهاى طالبان از مردم به عنوان سپر انسانى خود استفاده مى‌کنند. در جريان حملات نظامى نيروهاى آمريکايى و نيروهاى ناتو به مواضع طالبان طى سال گذشته، حدود يک هزار افغان کشته‌ شده‌اند که اين امر موجب اعتراض سازمان‌هاى حقوق بشر و کاهش حملات هوايى ناتو به مواضع طالبان طى ماه‌هاى اخير شده است.

 

گیتس همچنين در این سفر با رحیم وردک وزیر دفاع افغانستان و سربازان و فرماندهان نیروهای ائتلافى مستقر در افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

وزير دفاع آمريکا پس از ديدار دوروزه‌اش از افغانستان دوشنبه شب 4 ژوئن راهى قرقيزستان شد تا ضمن ملاقات با وزير دفاع و رئيس‌جمهور افغانستان، قرارداد آمريکا با اين کشور در مورد ادامه استقرار نيروهاى آمريکايى در پايگاه هوايى مناس را تمديد کند.

وزير دفاع آمريکا از فعاليت پايگاه مناس به عنوان سهم قرقيزستان در تلاش گسترده 42 کشور جهان در راستاى رسيدن به ثبات امنيت در شمال افغانستان و خنثى کردن طالبان ياد کرد.گيتس در ديدار با همتاى قرقيزى خود گفت: «استفاده از پايگاه هوايى مناس نه تنها موضوع همکارى‌ دو جانبه قرقيزستان و آمريکا است، بلکه سهمى از تلاش‌هاى قرقيزستان براى حضور در جامعه جهانى است.»

گيتس روز سه‌شنبه نيز با قربان بيک باقى‌اف رييس جمهورى قرقيزستان در بيشکک پايتخت اين کشور ديدار کرد. آقاى گيتس با ابراز رضايت از توسعه روابط آمريکا با قرقيزستان گفت: «جرج بوش رييس جمهورى آمريکا وضعيت قرقيزستان در ارتباط با رخدادهاى پايگاه هوايى مناس را درک کرده و تلاش مى‌کند تا اين رويدادها در آينده تکرار نشود.»

به تازگى يک نظامى آمريکايى مستقر در پايگاه مناس يک کارمند قرقيزستانى اين فرودگاه را با گلوله کشت و بدون محاکمه به آمريکا رفت. يک خودرو آمريکايى نيز با هواپيماى رياست جمهورى قرقيزستان برخورد کرد که باعث خرابى اين هواپيما شد.

باقى‌اف نيز گفت: «قرقيزستان به تعهدات خود در چارچوب تلاش‌هاى ائتلاف بين‌المللى ضدتروريسم پايبند است.» به گفته باقى‌اف همکارى دو کشور قرقيزستان و آمريکا بايد براساس اصل احترام متقابل و اجراى تعهدات دوجانبه باشد.

از يک ماه گذشته و در پى وقوع اين حوادث، نمايندگان مجلس و احزاب سياسى قرقيزستان خواستار خروج نيروهاى نظامى آمريکا از اين پايگاه و تعطيلى آن شده‌اند. به گفته تحليل‌گران، سفر گيتس به قرقيزستان تا حد زيادى با هدف اطمينان از ادامه حضور نظامى نيروهاى آمريکايى در پايگاه مناس و تجديد قرارداد همکارى دو کشور در اين زمينه صورت گرفته است.

در همين حال، هم‌زمان با ديدار گيتس از قرقيزستان، از  روز سه‌شنبه تمرين مشترک نظامى کشور قرقيزستان با آمريکا و برخى کشورهاى منطقه تحت عنوان «همکارى هاى منطقه‌اى ـ 2007» آغاز شد. اين تمرين در چارچوب برنامه همکارى بين نيروهاى مسلح قرقيزستان و فرماندهى مرکزى آمريکا برگزار شده است. دراين تمرين،نظاميانى از افغانستان، قزاقستان، پاکستان و تاجيکستان نيز شرکت کردند. گفته مى‌شود اين مانور نظامى تا روز 25 خرداد ادامه خواهد داشت.

رابرت گيتس همچنين روز يکشنبه پيش از سفر به افغانستان، در کنفرانس «امنيت آسيا» در سنگاپور شرکت کرده بود. گيتس طى يک نشست خبرى در حاشيه اين کنفرانس، با اشاره به افزايش تنش در مرز ترکيه و عراق، گفت: « اميدوارم شاهد اقدام نظامى يک جانبه در طول مرز با عراق از سوى ترکيه نباشيم.»

جابجايى سربازان ارتش ترکيه در مرز جنوب شرقى اين کشور، موجب بروز گمانه‌زنى‌هايى در رابطه با احتمال حمله ارتش ترکيه به منطقه خودمختار کردستان در شمال عراق شده است. در پى انفجارهايى که موجب کشته شدن ‪12 نفر شد، ترکيه هفته گذشته تانک‌هاى خود را به نزديک مرز عراق اعزام کرد.

آنکارا حزب پ ک ک را مسوول اين انفجارها مى‌داند و جابجايى نيروهايش را اقدامى معمول و عادى مى‌خواند. وزير دفاع آمريکا نيز ضمن تاييد نگرانى ترکيه از اقدامات کردها، گفت: «در تلاش ترک‌ها و کمک به آنها براى مهار اين مشکل در خاک ترکيه، با آنها همکارى مى‌کنيم.»


نظر شما :