تعلیق حمایت‌های اقتصادی امریکا به مصر

۲۸ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۶:۵۵ کد : ۱۹۲۰۱۰۳ سرخط اخبار

 مقامات دولت آمریکا اعلام کردند، وزارت امور خارجه این کشور تامین مالی برخی برنامه های اقتصادی را که مستقیما مربوط به دولت مصر می شوند، به حال تعلیق در می آورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، این اقدام به دنبال نگرانی در خصوص اینکه دولت تحت رهبری ارتش مصر قوانین کنگره آمریکا را در خصوص ممنوعیت اعطای کمک به کشورهایی که در آنها کودتا صورت می گیرد نقض کرده، انجام شده است.

دولت آمریکا هنوز اعلام نکرده است که سقوط دولت محمد مرسی توسط ارتش مصر کودتا بوده است یا خیر.

اما وزارت امور خارجه آمریکا به گفته یکی از مقامات دولت این کشور پایبند به یک شبکه پیچیده از محدودیت ها به منظور کنترل کمک های خارجی است. این محدودیت ها سخت تر از قوانین هستند که کمک های نظامی را که تاکنون به حال تعلیق درنیامده کنترل می کنند.

یکی از سوال هایی که انتظار باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا را می کشد این است که مابقی 585 میلیون دلار کمک نظامی باقیمانده برای سال جاری به مصر قطع شود یا خیر.

آمریکا تاکنون در پاسخ به تحولات مصر تصمیم به تاخیر تحویل دادن چهار جنگنده اف 16 ، لغو رزمایش مشترک ماه آینده به ارتش مصر گرفته و در حال بررسی تاخیر در تحویل هلی کوپترهای آپاچی و کیت تعمیر تانک به مصری ها است.

اما دولت آمریکا هنوز دست به تعلیق کمک های مالی به مصر نزده است چرا که این کمک ها بیش از سه دهه است که سنگ بنای روابط آمریکا با مصر را تشکیل می دهد.

کمک های نظامی به مصر بسیار فراتر از کمک های غیرنظامی به این کشور است. از مجموع کمک های درخواستی کاخ سفید برای سال 2014 به مصر که بالغ بر 1.55 میلیارد دلار می شود 1.3 میلیارد دلار نظامی بوده و تنها 250 میلیون دلار آن اقتصادی است.

کمک های غیرنظامی آمریکا صرف مسائل نظیر برنامه های آموزشی و پروژه های تحت مدیریت سازمان توسعه بین المللی آمریکا می شوند.

مقام دولت آمریکا که نام خود را فاش نساخت، گفت: ما از صرف پول در حوزه هایی که در صورت تعیین شدن کودتا در مصر جلوی آنها گرفته خواهد شد، خودداری کرده ایم.

وی افزود: ما این برنامه ها را به حال تعلیق درآورده ایم زیرا نمی خواهیم قانون را نقض کنیم.


نظر شما :