توییتر می تواند نتیجه انتخابات را پیش بینی کند

۳۰ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۵ کد : ۱۹۲۰۱۹۰ سرخط اخبار

مرکز مطالعات راهبردی ایالات متحده (دیدبان آمریکا): سال گذشته، نیت سیلور، تحلیلگر آماری نیویورک تایمز (که هم اکنون به شبکه ی ESPN رفته است) توانست به درستی در انتخابات ریاست جمهوری 2012، برنده ی هر ایالت را پیش بینی کند.وی با این کار مورد خصومت نویسندگان سیاسی و محافظه کاران قرار گرفت.

این گونه پیش بینی های سیاسی می تواند باز هم صورت بگیرد.به نظر می رسد که توییتر می تواند برنده ی انتخابات را پیش بینی کند.تحقیق جدیدی که توسط دانشگاه ایندیانا صورت گرفته است نشان می دهد که کاندیدایی که بیشتر در توییتر فعال است و از وی نام برده می شود، شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات دارد.

مهم نیست که این توییت ها منفی یا مثبت باشند، همانند سیل یا قطره باشند.تنها عامل مهم سهم کاندیدا از میزان توییت های منتشر شده می باشد.به این معنا که میزان توییت های انجام شده در ناحیه ی انتخاباتی مورد نظر برای هر کاندیدا چقدر است.

فابیو روجاس که یکی از نویسندگان این تحقیق است به واشینگتن پست این گونه توضیح می دهد« ما بر این باوریم که توییتر و دیگر رسانه های اجتماعی  منعکس کننده ی روندهای اساسی در یک رقابت سیاسی فارغ از ترکیب جغرافیایی و جمعیتی آن منطقه هستند.اگر مردم درباره ی کاندیدا صحبت می کنند، حتی اگر دیدی منفی به وی داشته باشند، این نشانه ی این است که آن کاندیدا در آستانه ی پیروزی قرار دارد.این توجه، به کاندیدا این فرصت را می دهد تا درباره اش تبلیغ صورت بگیرد»

توییتر تا چه اندازه توانسته است کاندیداهای پیروز در انتخابات را پیش بینی کند؟ براساس داده های این تحقیق 404 کرسی مجلس از 406 کرسی به درستی پیش بینی شده است.روجاس معتقد است که مدل توییتر برای پیش بینی نتیجه انتخابات امر تازه ای نیست.

روجاس این نکته را هم متذکر می شود که این روش برای کاندیداهایی که بودجه ی کافی برای انجام دادن نظرسنجی های گسترده ندارند، بسیار مفید می باشد.همچنین وی عقیده دارد که هر کسی که به برنامه نویسی مهارت دارد، می تواند داده های توییت ها را تجزیه و تحلیل کند.

البته به سختی می توان گفت که این موضوع به منزله ی پایان نظرسنجی های سنتی باشد.الکس روارتی از نشنال ژورنال معتقد است که« نظرسنجی های حرفه ای به این زودی ها از صحنه ی سیاست محو نخواهند شد.عمده ترین دلیل آن این است که، کمپین ها امور مختلفی را با استفاده از نظرسنجی ها مورد بررسی قرار می دهند، که یکی از آنها بررسی بازتاب پیام کمپین در میان مردم است»

با این حال توییتر می تواند درک و بینشی کلی از رقابت های انتخاباتی را به ما بدهد که رسانه های کشور به دلیل زرق و برق نداشتن کافی و یا دسترسی نداشتن به مناطق دورافتاده آنها را پوشش نمی دهند.روجاس همچنین از نرم افزاری صحبت می کند که به صورت اتوماتیک توییت های نواحی انتخاباتی مختلف را با پیش بینی های صورت گرفته برای موبایل های ما  می فرستد.

روجاس به نشنال ژورنال می گوید« وقتی شما نرم افزار را برای جمع آوری توییت فعال می کنید، این کار بسیار ارزان است.یکی از دانشجویان دکترای من در طول چند هفته توانست آن را راه اندازی کند»

منبع: ویک


نظر شما :