معافیت ژاپن و ۱۰ کشور اروپایی از تحریم نفتی ایران

۱۶ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۶ کد : ۱۹۲۱۰۱۱ سرخط اخبار

دولت آمریکا برای چهارمین بار معافیت ژاپن و ۱۰ کشور اروپایی را از تحریم نفتی ایران تمدید کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، دولت آمریکا معافیت 11 کشور از تحریم نفتی ایران را برای 6 ماه دیگر تمدید کرد.

وزیر خارجه آمریکا روز جمعه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد واشنگتن معافیت ژاپن از تحریم نفتی ایران را در مقابل کاهش واردات نفت از این کشور برای 6 ماه دیگر تمدید کرده است. 

به گفته وی همچنین معافیت 10 کشور عضو اتحادیه اروپا از تحریم نفتی ایران تمدید شده است اگرچه اتحادیه اروپا با وضع قانون جداگانه ای از جولای 2012 واردات نفت ایران را توسط اعضای خود ممنوع کرده است.

چهارمین بار است که ژاپن و اتحادیه اروپا از قانون تحریم نفتی ایران که در کنگره آمریکا به تصویب رسیده است معاف می شوند. کاهش واردات نفت از ایران شرط برخورداری از معافیت آمریکا در این زمینه تعیین شده است.

واردات نفت ژاپن از ایران در ماه ژوئن امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 38.1 درصد کاهش داشته است. این کشور در بازه زمانی فوریه تا جولای نیز، تقریبا 145 هزار و 288 بشکه در روز از ایران نفت خریداری کرد، که نسبت به خرید روزانه 183 هزار و 610 بشکه نفت از ایران در مدت مشابه سال قبل، 21 درصد کاهش نشان می دهد.

در عین حال، میزان خرید نفت ژاپن از ایران در شش ماه گذشته 46 درصد بیشتر از متوسط خرید 99 هزار و 510 بشکه در روز این کشور از ایران در بازه زمانی آگوست 2012 تا ژانویه 2013 است.
بر اساس آمارهای اولیه وزارت اقتصاد ژاپن، این کشور در ماه جولای، روزانه 172 هزار و 47 بشکه نفت از ایران خریداری کرد که 34 درصد نسبت به خرید روزانه 128 هزار و 544 بشکه ای ماه ژوئن افزایش داشت.

دوره شش ماهه معافیت ژاپن و کشورهای اروپایی از تحریم نفتی ایران امروز به پایان رسیده بود. دوره کنونی معافیت کشورهای چین، هند، کره جنوبی و 6 کشور دیگر نیز در ماه دسامبر به پایان می رسد. 

قانون تحریم نفتی ایران سیاست کاهش تدریجی وابستگی اقتصاد جهان به نفت ایران را دنبال می کند. 

بر اساس گزارش رویترز، جان کری در بیانیه خود تصریح کرد:«ما فشار قابل توجهی به دولت ایران وارد کرده ایم و به همکاری با شرکای خود برای افزایش فشار به ایران برای عمل به تعهدات بین المللی خود ادامه می دهیم».

دولت آمریکا به بهانه فعالیت های هسته ای ایران چندین قانون علیه اقتصاد این کشور وضع کرده است.

کلید واژه ها: تحریم نفتی ایران ژاپن آمریکا


نظر شما :