پوتین: تنها 5 کشور خواهان حمله به سوریه اند

۱۶ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۴:۴۲ کد : ۱۹۲۱۰۱۶ سرخط اخبار

بنا به اعلام ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه 5 کشور از اعضای گروه 20 خواهان حمله به سوریه بدون مجوز شورای امنیت ملل متحد هستند.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری ریانووستی روسیه پوتین که روز گذشته درباره جمع بندی اجلاس دو روزه سران گروه بیست در سن پترز بورگ روسیه سخن می گفت با اشاره به اختلافات شدید میان اعضای این گروه در مورد نحوه رسیدگی به بحران سوریه، گفت که تنها 5 کشور آمریکا، کانادا، فرانسه، ترکیه وعربستان با اقدام نظامی بدون موافقت شورای امنیت موافق بودند.
 
ولادیمیر پوتین با تاکید دوباره بر اینکه مخالفان با هدف انجام مداخله نظامی در سوریه دست به این اقدام زده اند، تاکید کرد که بیشتر رهبران شرکت کننده در اجلاس جی بیست با اقدام نظامی علیه سوریه مخالفت کرده اند.

همزمان در پایان نشست سن پترز بورگ 10  کشور از اعضای جی بیست به همراه اسپانیا  با صدور بیانیه ای خواستار پاسخی قاطع از سوی جامعه جهانی در قبال استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه شدند.

رهبران آمریکا، بریتانیا، فرانسه، عربستان سعودی، استرالیا، ایتالیا، ترکیه، کانادا، کره جنوبی، ژاپن و اسپانیا (که عضو گروه بیست نیست) در بیانیه ای مشترک گفته اند که استفاده از تسلیحات شیمیایی در هر جایی امنیت مردم را کاهش می دهد.

این 11 کشور تاکید کرده اند که از اقدام قاطع شورای امنیت در این باره دفاع می کنند اما دنیا نمی تواند تا ابد منتظر تصمیم گیری قاطع شورای امنیت باشد.

روسیه و چین که از اعضای دایم و دارای حق وتوی شورای امنیت هستند با هر گونه قطعنامه ای که مجوز حمله نظامی به سوریه را بدهد ، مخالفات خواهند کرد، از این رو دولت آمریکا در پی جلب نظر کشورهای مختلف و متحد خود برای اقدام نظامی علیه دولت دمشق خارج از چارچوب سازمان ملل است.

کلید واژه ها: سوریه شورای امنیت


نظر شما :