نقش "ماهر اسد" در بحران سوریه

۲۴ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۷ کد : ۱۹۲۱۴۲۳ سرخط اخبار
به گزارش باشگاه خبرنگاران، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در حال گذراندن روزهای متلاطمی در کشورش است چرا که بحران به وجود آمده در سوریه باعث شده بیشتر توان دولت معطوف به حفظ نظامش شود به همین خاطر از کلیه توانش برای حفظ دولتش استفاده می کند اما برخی از کسانی که به بشار اسد برای تداوم نظامش کمک می کنند در پس پرده هستند و کسی از نقش آنها خبر ندارد و نمی دانند که چه اقداماتی را انجام می دهند.

فرزندان حافظ اسد از جمله خانواده هایی هستند که به وارث اصلی پدرشان بدون هیچ چشم داشتی کمک می کنند تا بشار بر اریکه قدرت باقی بماند.
   
ماهر اسد برادر کوچکتر بشار اسد از جمله کسانی است که از ابتدای شروع بحران در سوریه به حفظ یادگار پدرشان یعنی دولتی که حافظ اسد پایه ریزی کرده کمک می کند و هم اکنون فرمانده گروه نیروهای ویژه ای است که محافظت از پایتخت را به عهده دارند.

 ماهر اسد مرد خارج از نگاه ها و توجهات فرماندهی 15هزار سرباز لشکر چهارم نظامی سوریه را بر عهده دارد که بیشتر آنها از شیعیان علوی هستند و دوره های بسیاری را برای مبارزه با دشمنان دیده اند و سدی محکم در برابر تروریست هایی بوده اند که قصد ورود به دمشق داشته اند.
 
بسیاری از تروریست ها از وی به عنوان قصاب بی رحم در رسانه یشان یاد می کنند.

وی در شکل گیری دوباره ارتش سوریه پس از تشدید درگیری ها، نقش داشته و نقایص ارتش زیر نظر ماهر ترمیم و شکل دوباره به خود گرفته و توانسته اند برخی از شهرها از معارضین تروریست پس گرفته اند.

ارتش سوریه با تدابیر ماهر اسد به یکی از قوی ترین ارتش های خاورمیانه تبدیل شده، وی همچنین در شکل گیری دوباره ارتش سوریه پس از تشدید درگیری ها ، نقش داشته است.

در پی دستیابی شورشیان به برخی مناطق سوریه، نقایص ارتش ترمیم شد و تحت نظر ماهر، ارتش سوریه، شکل دوباره به خود گرفت و برخی شهرها را بازپس گرفت.
 

وی همچنین در شکل گیری دوباره ارتش سوریه پس از تشدید درگیری ها ، نقش داشته و در پی دست یابی شورشیان به برخی مناطق سوریه ، نقایص ارتش ترمیم شد و تحت نظر ماهر، ارتش سوریه، شکل دوباره به خود گرفت و برخی شهرها را بازپس گرفت.

هشام جابر از ژنرال های بازنشسته لبنانی که در ارتش سوریه دوره دیده و در لشکر چهارم سوریه با افسران سوری در تماس بوده می گوید ماهر اسد به عنوان فردی شجاع و در برخی موارد به عنوان مردی پرخاشگر که تجارب نظامی فراوانی دارد مطرح است.

جابر می گوید ماهر مورد احترام نیروهای خود است اما آنان در عین حال از تندخویی او هراس دارند.

ماهر اسد همچون برادرش، با یکی از مسلمانان سنی ازدواج کرده است که اکثریت مردم کشورش را شامل می شوند.

وی همراه با منال جدان همسرش و سه فرزندشان که شامل دو دختر و یک پسر 18ماهه هستند در ویلایی در نزدیکی قصر ریاست جمهوری در دمشق زندگی می کند.

به گفته یکی از نزدیکان خانواده اسد، که خواست نامش فاش نشود ، ماهر اسد از علاقه مندان به اسب سواری بوده و در منطقه یافور در نزدیکی دمشق، اسب های زیادی نگهداری می کند و علاوه بر آن کلکسیونی از موتورهای قدیمی دارد.

 البته برخی معتقدند که ماهر نیز در کنترل کشور نقش دارد چرا که قسام سعدالدین، سرهنگ پیشین ارتش سوریه و سخنگوی شورای نظامی عالی سوریه می گوید: ماهر به نیروهایش پول، خودرو ، منزل مسکونی و همه امکانات تفریحی می دهد.

البته بشار اسد برای حفظ ارثیه پدری تقریبا از تمامی اعضای خانواده استفاده می کند چرا که تعداد زیادی از پسر عموهای اسد مسئولیت های امنیتی مهمی بر عهده دارند اما ماهر اسد تاکنون، شاخص ترین خویشاوند بشار در امور حکومتی بوده است البته در گذشته عاصف شوکت، داماد خانواده اسد که معاون وزیر دفاع و عضوی مهم در نیروهای اطلاعاتی کشور بود در ژوئن 2012 در بمبگذاری وزارت دفاع کشته شد و بشرا، خواهر بزرگتر ماهر و همسر شوکت که یکی از مشاوران ارشد رئیس جمهوری سوریه است پس از این ترور، به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس رفت.

برخی معتقدند روابط ماهر با برادر 48 ساله اش همچون روابط حافظ اسد با برادر کوچکترش، رفعت اسد است که فرماندهی گارد محافظ خانواده اسد پس از کودتای 1970 و به قدرت رسیدن حافظ را بر عهده داشت اما چون رفعت اسد در دهه 80 میلادی قصد داشت به جای حافظ، حکومت را بر عهده گیرد از کار برکنار شد و از آن زمان تاکنون در اروپا در تبعید به سر می برد.

ماهر اسد که یک ژنرال است برخلاف عمو، تشنه رسیدن به ریاست جمهوری نیست و تاکنون هیچ اصطکاکی بین او و برادرش مشاهده نشده است.

البته برخی از طرفداران منتسب به دولت سوریه که قصد ایجاد نفاق در برادری خونی بشار و ماهر را داشتند سال گذشته هنگامی که شورشیان به طور مستقیم به قلب دمشق حمله کردند شعارهایی با این مضامین سر دادند که؛ بشار به بیمارستان برگردد، ماهر به فرماندهی برسد.

آنها در واقع به این نکته اشاره داشتند که ماهر، فردی نظامی بوده و برای به دست گرفتن قدرت از برادر پزشکش ، لایق تر است.

اما این شعارها به زودی کم فروغ شد و از بین رفت و هرگز عمومی نشد.

دولت آمریکا، ماهر اسد و لشکر چهارم را مورد تحریم قرار داد و اتحادیه اروپا هم وی را تحریم کرد.

البته در این بین شبکه الجزیره (aljazeera) در ادامه سیاست انتشار شایعات منفی و سیاه نمایی علیه نظام سوریه که در طول سه سال بحران آن را پیگیری کرده برای تحریک افکار عمومی درباره ماجرای به کارگیری سلاح شیمیایی در منطقه غوطه شرقی و غربی در سوریه، اظهارات سرهنگ فراری "عبدالحمید زکریا" سخنگوی ارتش آزاد را منعکس کرد.

کلید واژه ها: ارتش سوریه ماهر اسد سوریه بشار اسد


( ۸ )

نظر شما :