گفتگوی حسن روحانی با روزنامه واشنگتن پست

۰۴ مهر ۱۳۹۲ | ۰۴:۵۸ کد : ۱۹۲۱۹۴۷ سرخط اخبار

دکتر روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی اختصاصی با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، به سوالات خبرنگار این روزنامه در خصوص موضوعات مختلف از جمله مسائل هسته ای ایران، روابط بین ایران و آمریکا و تحولات سوریه پاسخ داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رییس جمهور در این مصاحبه که در محل اقامت ایشان انجام شد، در خصوص مسائل هسته ای ایران گفت: دولت بر آن است که مذاکرات هسته ای خود را تا مرحله تحقق خواسته قانونی و به حق ملت و تا پایان به پیش ببرد، بر این اساس دولت مذاکره هسته ای را به وزارت امور خارجه واگذار کرده است.

دکتر روحانی گفت: اگر غرب به همه حقوق قانونی اذعان کند و غنی سازی را در خاک ایران بپذیرد، به اعتقاد من شفافیت سازی ایران بر اساس مقررات و قوانین بین المللی مشکلی نخواهد داشد.

رییس جمهور در خصوص تحولات سوریه گفت: همه باید کمک کنیم مشکلات سوریه حل و فصل شود.

دکتر روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص حضور جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مناقشات منطقه ای از جمله سوریه در سطح بین المللی گفت: در همه مذاکرات از جمله «ژنو 2» اگر بدون شرط باشد، جمهوری اسلامی ایران حضور خواهد داشت.

رییس جمهور گفت: در سوریه آنچه مسلم است این است که سلاح شیمیایی در این کشور به کار رفته و مشخص نیست چه گروهی این سلاح را به کار برده است، اما کاربرد سلاح از هر طرف که باشد به شدت محکوم است و ما که قربانی این سلاح هستیم به خوبی بر ابعاد و آثار غیرانسانی آن واقفیم.

وی همچنین از اینکه دولت سوریه به کنوانسیون منع سلاح هسته ای پیوسته است، ابراز خشنودی کرد.

رییس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد رابطه بین ایران و آمریکا گفت: اصل ا ین کار که ما بین ایران و آمریکا تنش ها را کاهش دهیم از دید دولت تدبیر و امید کار درست و مثبتی است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه بی اعتمادی زیادی بین دو دولت وجود دارد، گفت: از دید دولت و ملت ایران، دولت آمریکا و سیاست های این کشور در کل منطقه از جمله ایران اشتباه بوده است.

رییس جمهور با بیان اینکه همه تلاش و انرژی دولت این است که از راه دیپلماتیک و مذاکره، مساله هسته ای را حل و فصل کند، گفت: تصمیم دولت، بعد از حل و فصل مسائل هسته ای در خصوص سایر موضوعات مورد نظر دو کشور طی مذاکرات مبتنی بر معیارهای مشخص قانونی و رعایت حقوق ملت بزرگ ایران، قابل انجام است.

کلید واژه ها: روحانی


نظر شما :