انتقاد شدید صهیونیست ها از سیاست نتانیاهو در قبال ایران

۰۸ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۵ کد : ۱۹۲۲۱۸۳ سرخط اخبار

یپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران که در قالب رویکرد جدید کشور نسبت به استفاده از مجامع بین المللی و نیز استقبال از روابط با غرب نمود پیدا کرده، این روزها در کانون توجه بین المللی قرار دارد. در این میان، رژیم اسرائیل در حالی سعی دارد با این دیپلماسی ایران به مقابله برخیزد که حتی در خود این رژیم نیز مخالفت های فزاینده ای با سیاست های غیرمنطقی نتانیاهو بروز کرده است.

به گزارش «تابناک»، نتانیاهو روز گذشته برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده و بر اساس گزارش ها، قصد دارد در این سفر ضمن طرح دوباره ادعاهای پیشین خود در قبال ایران، برای جلوگیری از بهبود روابط میان ایران و آمریکا تلاش کند.

با این حال، روند دیپلماسی فعال ایران طی هفته های اخیر، اوضاع را به سمت و سویی سوق داده که نه تنها تحلیلگران و ناظران بین المللی، از خریدار نداشتن ادعاهای نتانیاهو در قبال ایران در عرصه بین الملل سخن می گویند، بلکه مقامات خود رژیم اسرائیل، از جمله نمایندگان عضو حزب حاکم (لیکود) نیز به طور فزاینده ای با سیاست های نتانیاهو اعلام مخالفت می نمایند.
 

انتقاد شدید مقامات رژیم اسرائیل از سیاست نتانیاهو در قبال ایران


در این راستا، سایت خبری «آروتز شوا» اظهارات «موشه فیگلین»، نماینده کنست (پارلمان) رژیم اسرائیل را بازتاب داده که ضمن انتقاد از نتانیاهو، گفته سیاست اسرائیل در قبال ایران، «فرو پاشیده» و مشروعیت حمله احتمالی این رژیم علیه ایران نیز در حال از میان رفتن است.

وی در این رابطه گفته: «ما در این لحظه، شاهد فروپاشی تعریف اسرائیل از تهدید هسته ای ایران هستیم». وی به طور خاص، تلاش نتانیاهو برای تبدیل این موضوع به یک مسئله بین المللی را تلاشی شکست خورده توصیف کرده است. به گفته وی، نتانیاهو به جای اینکه خود با «تهدید ایران» رویارو شود، این درخواست را از جامعه بین المللی مطرح کرده و اکنون با تغییر شرایط، چشم انداز حمله به ایران در حال کاهش یافتن است.

وی در اشاره به یکی دیگر از جنبه های شکست سیاست های نتانیاهو گفته اکنون در سطح بین المللی بیش از اینکه درباره رآکتور هسته ای بوشهر بحث شود، درباره رآکتور هسته ای «دیمونا» (در سرزمین های اشغالی) بحث می شود و این یک «فروپاشی معنایی» است.

اما افزون بر این، کنفرانس سالانه «جِی استریت» که عرصه گردهمایی طرفداران رژیم اسرائیل است نیز به محلی برای اعلام مخالفت نمایندگان و سایر مقامات اسرائیلی از سیاست های نتانیاهو تبدیل شده است.

انتقاد شدید مقامات رژیم اسرائیل از سیاست نتانیاهو در قبال ایران


به نوشته «یدیعوت آحارانوت»، «زاهوا گالئون»، رهبر حزب «مرتز» با اشاره به روند بهبود روابط میان ایران  وآمریکا، این روند را «گامی ضروری به سوی ایران عاری از سلاح هسته ای» توصیف کرده است. وی افزوده اکنون زمان آن رسیده که نتانیاهو از موعظه جامعه بین المللی دست بردارد و توجه خود را به مشکلات داخلی اسرائیلی ها که وی مسئول آن است، معطوف نماید.

انتقاد شدید مقامات رژیم اسرائیل از سیاست نتانیاهو در قبال ایران


«شلی یاخیموویچ»، رهبر حزب کارگر نیز در همین کنفرانس سخن گفته و مواردی را در رابطه با ایران مطرح کرده است. به نوشته «هاآرتص»، یاخیموویچ اظهار داشته اسرائیل باید به دقت به پیام های تهران گوش فرا دهد و برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای در ایران، راه های دیپلماتیک را امتحان نماید. البته وی گفته در صورت شکست این روش ها، «همه گزینه ها باید روی میز باشد».

وی در ادامه از نتانیاهو خواسته توجه خود را به مذاکرات صلح با فلسطینی ها معطوف نماید.

به هر حال، مجموعه این موضع گیری ها از سوی مقامات رژیم اسرائیل، حاکی از آن است که مقبولیت ادعاهای بنیامین نتانیاهو درباره برنامه هسته ای ایران به شکل فزاینده ای زیر سوال رفته و وی با توجه به تمرکز بیش از حد بر موضوع ایران، حتی با خطر دچار شدن به بحران مشروعیت روبرو است.  

گفتنی است دولت نتانیاهو این روزها دست به هر اقدامی می زند تا ضمن دامن زدن به فضاسازی ها پیرامون جمهوری اسلامی ایران، در مسیر بهبود روابط ایران و آمریکا مانع ایجاد کند. بر اساس گزارش منابع اسرائیلی، طرح ادعای دستگیری یک «جاسوس ایرانی» نیز آخرین نمونه از همین تلاش هاست.

انتقاد شدید مقامات رژیم اسرائیل از سیاست نتانیاهو در قبال ایران


پس از انتشار خبر دستگیری یک «جاسوس ایرانی» که تصاویری از سفارت آمریکا در سرزمین های اشغالی تهیه کرده بود، کانال 2 تلویزیون رژیم اسرائیل به نقل از منابع آگاه اطلاعاتی این رژیم خبر داد که هدف از طرح این موضوع و به ویژه مرتبط کردن آن با سفارت آمریکا، تحت تأثیر قرار دادن روند جدید به وجود آمده در روابط ایران و آمریکا بوده است.

به این ترتیب، به نظر می رسد طی روزها و هفته های آتی باید منتظر اقدامات بیشتری از این دست از سوی رژیم اسرائیل باشیم.

کلید واژه ها: نتانیاهو اسرائیل رژیم اسرائیل ایران


نظر شما :