نگرانی اعراب از تحول در روابط تهران-واشنگتن

۰۸ مهر ۱۳۹۲ | ۲۰:۱۲ کد : ۱۹۲۲۲۲۲ سرخط اخبار

از زمانی که صداهایی از نزدیکی روابط ایران و آمریکا به گوش رسیده، سران کشورهای حاشیه خلیج فارس نگران شده اند و در حال ارزیابی تغییر روابط تهران و واشنگتن هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، یکی از اتفاقاتی که در بحبوحه توجهات به آغاز روابط محتاطانه ایران با آمریکا، گم شد، یکی دیگر از اقدامات ارزشمند حسن روحانی بود؛ ارسال پیام به پادشاه عربستان سعودی و درخواست برای همکاری بیشتر میان دو رقیب منطقه ای.

بر اساس این گزارش، پیام هفته گذشته روحانی یک معنای ضمنی برای عربستان سعودی و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس داشت. در حالی که موقعیت دیپلماتیک ایران، با تلاش برای ارزیابی و سنجش تعاملش با واشنگتن بهبود یافته، حاکمان کشورهای حوزه خلیج فارس نیز باید خود را با این شرایط تطبیق دهند. البته هضم این موضوع، کار آسانی برای شیوخ و پادشاهان عربی نیست.

آسوشیتدپرس نوشت: مقاماتی همچون ملک عبدالله به داشتن توجه کامل واشنگتن به خود و نیز به صدای و لحن آشکار در شکل دادن به سیاست هایشان بر سر ایران خو گرفته اند.

در ادامه این مطلب آمده: چشم انداز کاهش دشمنی میان ایران و آمریکا، کشورهای حاشیه خلیج فارس را به حوزه ای ناآشنا هدایت می کند. آنها مطمئنا رکن راهبرد نظامی و دیپلماتیک آمریکا در منطقه باقی می مانند اما دلیل اصلی پیوندهای گرم آنها نگرانی دوجانبه بر سر ایران بوده است و در صورتی که تهران و واشنگتن مذاکرات احتمالی مستقیمی بر سر برنامه هسته ای ایران با یکدیگر برقرار کنند، این مبنای مشترک می تواند به مرور محو شود. حتی اگر این هم نباشد، رهبران کشورهای عربی باید برای به دست آوردن توجه کاخ سفید، کمی سخت تر با یکدیگر رقابت کنند.

تئودور کاراسیک، تحلیل گر امور امنیتی و سیاسی در موسسه تحلیل نظامی خلیج فارس و خاور نزدیک در این باره گفت: مبنای بیشتر روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس با واشنگتن نگرانی ها بر سر ایران، پایگاه های آمریکا، خرید هنگفت تسلیحات از سوی کشورهای عربی و حفاظت از کشتی های نفتی بود.

وی افزود: ناگهان، این فرصت به وجود آمد که آمریکا و ایران مذاکرات مستقیمی با یکدیگر شروع کنند. این کار کشورهای حوزه خلیج فارس را از این حلقه خارج کرد.

در ادامه این مطلب آمده: متحدان عرب واشنگتن اکنون احساس حقارت می کنند. زمانی که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا سال گذشته از منطقه بازدید کرد، فهرستی از انتقادات را شنید که شامل نگرانی درباره تاکید استراتژیک اوباما درباره آسیا و نیز انفعال واشنگتن در قبال حمایت از حسنی مبارک بود.

یک دیپلمات سابق آمریکایی در منطقه که خواست نامش فاش نشود، گفته، یک مقام ارشد سعودی اخیرا در گفت وگو به با او بیان کرده، «امیدوارم آمریکایی ها مانند روس ها که در کنار اسد ماندند، در کنار ما بمانند.»

کلید واژه ها: خلیج فارس


نظر شما :