عاملی که می توان مذاکرات ایران را به شکست بکشاند

۱۹ مهر ۱۳۹۲ | ۲۰:۵۰ کد : ۱۹۲۲۷۳۳ سرخط اخبار

یک روزنامه آمریکایی رویکردها و جهت گیری های کنگره در قبال ایران را از جمله عواملی دانست که می تواند باعث شود مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ به شکست منجر شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت «کنگره آمریکا ممکن است در مذاکره هسته ای با ایران نقش "پلیس بد" را بازی کند.»

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز می نویسد: «وقتی دیپلمات های ایرانی و کشورهای 1+5 سه شنبه هفته گذشته در نیویورک برای دور جدید گفت وگوهای هسته ای دور هم می نشینند کنگره آمریکا دور آن میز نخواهد بود، اما این بدان معنا نیست که آنها صدایی هم در آن جلسه نخواهند داشت.»

این روزنامه می افزاید در حالی که مجلس سنا دور جدیدی از لایحه تحریم های سخت گیرانه علیه ایران را آماده کرده و این اقدام پس از تصویب لایحه ای مشابه در مجلس نمایندگان در ماه جولای صورت گرفت، می توان گفت که نمایندگان کنگره آماده هستند تا یکی از دو کار زیر را انجام دهند: «آنها می توانند فشارها را بر رهبران ایران طوری افزایش دهند که به ایجاد توافق هسته ای منجر شود یا می توانند دیپلماسی را در یک نقطه زمانی حساس مختل کنند.»

بر اساس این گزارش کمیته بانکی سنا تحت فشارهای جان کری، وزیر خارجه آمریکا توافق کرده تصویب این لایحه را موقتاً به تعویق بیندازد تا چانه زنی های مربوط به ژنو مختل نشود. اما سناتور تیم جانسون رئیس این کمیته گفته دولت اوباما قصد دارد این لایحه را ظرف هفته های آینده تصویب کند.

این روزنامه آمریکایی می افزاید این اولین باری نیست که کنگره آمریکا در سازوکارهای دیپلماتیک بین آمریکا و ایران نقش نهاد وارد کننده فشار را داشته است. نیویورک تایمز می نویسد: «کنگره در چندین مورد ظرف سالهای گذشته، گاه علی رغم مخالفت کاخ سفید قوانینی تصویب کرده که اوباما را وادار کرده در قبال دولت ایران موضعی سخت تر از آنچه باید، بگیرد.»

با این حال، این بار تأثیر کنگره اهمیتی بیشتر دارد و از سوی دیگر، کمتر هم قابل پیش بینی است.

سناتور مارک کرک، یکی از جمهوری خواهان کنگره و از مخالفان سرسخت ایران گفته کاخ سفید بارها خواستار جلوگیری از تصویب تحریم های ضد ایرانی یا کاهش آنها بوده اما کنگره اقدامش را عملی کرده است.

کوپچان، یکی دیگر از اعضای کنگره درباره اینکه بین دیدگاه آنها و اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره ایران شباهت وجود دارد، گفت: «سخنان نتانیاهو در شهر خودش به طور گسترده مورد تمسخر واقع شد، اما این اظهارات تا اندازه زیادی دیدگاه های بسیاری از اعضای کنگره هم هست.»

این گزارش می افزاید برخی از مقامات دولت آمریکا هم گفته اند اینکه کنگره آمریکا در مذاکره با ایران نقش آدم بد را بازی کند، مزایایی دارد. به عنوان مثال، وندی شرمن، معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا در عین حال که خواستار تعلیق این لایحه شد، از ایران هم خواسته با طرح های واقعی و ملموس گام به مذاکرات آتی با کشورهای 1+5 بگذارد.

کلید واژه ها: لایحه نیویورک


نظر شما :