لاریجانی : مذاکرات هسته‌ای باید براساس واقعیت امروز باشد

۲۰ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۰۵ کد : ۱۹۲۲۷۴۷ سرخط اخبار
رئیس مجلس با بیان اینکه مذاکرات باید براساس واقعیات امروز و در چارچوب مقررات بین المللی پیگیری شود، تاکید کرد: اگر هدف اعتمادسازی براساس مقررات بین المللی باشد، مذاکرات به نتیجه مثبت خواهد رسید.
به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی جمعه شب در بدو ورود به تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سفر دوره ای اخیر به سه کشور اروپایی سفر داشتیم، گفت: اولین سفر به صربستان بود که در آن با رئیس مجلس، رئیس جمهور و سایر مقامات این کشور مذاکرات خوبی داشتیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران همواره در زمینه های سیاسی و اقتصادی همکاری های خوبی با صربستان داشته است، گفت: در شرایط فعلی هم با رایزنی سیاسی همکاری بین دو کشور در مسائل مهم وجود دارد.
 
وی با بیان اینکه نظر ایران و صربستان در موضوعات مختلف از جمله تحولات منطقه خاورمیانه به یکدیگر نزدیک است، تاکید کرد: ارتباط دو کشور می تواند بر اوضاع منطقه تاثیرگذار باشد.
 
لاریجانی با بیان اینکه مسئولان صربستان نیز راه حل مشکل سوریه را نظامی نمی دانند، افزود: آنها هم بر این عقیده اند که مشکل سوریه از کانال مذاکرات سیاسی قابل حل است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولان کشور صربستان نگاه منطقی به رابطه فیمابین دو کشور داشتند، بر ظرفیت های موجود اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد و گفت: سطح روابط اقتصادی دو کشور باید بیش از این گسترش یابد.
 
این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه در ادامه سفر دوره ای به کشور سوئیس سفر کردیم، تصریح کرد: در این کشور در اجلاس بین المجالس جهانی در ژنو موضوعات مختلفی پیگیری شد.
 
وی ادامه داد: یک بخش از این کارها مربوط به حضور و سخنرانی اعضای هیات پارلمانی ایران در کمیته های مختلف حقوق بشر، محیط زیست و خلع سلاح هسته ای بود.
 
لاریجانی با بیان اینکه در این اجلاس در کمیته خلع سلاح هسته ای سخنرانی داشتم، یادآور شد: علاوه بر این دیدارهایی دوجانبه با مسئولان کشور سوئیس و رئیس مجلس سنای این کشور داشتم که در آن بر رایزنی های بیشتر و گسترش سطح روابط اقتصادی تاکید شد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرف سوئیسی به گسترش همکاری ها با ایران ابراز علاقه کرد، گفت: پی دعوتی که از مسئولان این کشور داشتم امیدوارم به زودی در تهران حضور داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه در حاشیه این اجلاس با 13 رئیس مجلس از کشورهای مختلف دیدار داشتم، افزود: در این دیدارها درباره نگرانی های منطقه ای صحبت شد و نگاه آنان به ایران و نقش آفرینی ایران بسیار مثبت بود.
 
لاریجانی با اشاره به اینکه در ادامه این سفر دوره ای به کشور کرواسی رفتیم، تصریح کرد: در این کشور با رئیس مجلس، وزیر امور خارجه و رئیس جمهور کرواسی دیدار و گفت وگو کردیم.
 
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس نهم با بیان اینکه مذاکرات در کرواسی شفاف و سازنده بود، گفت: ما از اینکه کرواسی به عنوان عضو اتحادیه اروپا در مسائل مهم منطقه ای مشارکت داشته باشد، استقبال می کنیم.
 
رئیس نهاد قانونگذاری با تاکید بر اینکه مقامات کرواسی هم بر این موضوع تاکید داشتند که راه حل نظامی ثمری جز بن بست نخواهد داشت، بیان کرد: در دیدار با مقامات این کشور علاوه بر گسترش همکاری های اقتصادی همچون کشتی سازی و کشتیرانی، بر توسعه روابط پارلمانی تاکید شد.
 
وی در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه امیدواریم مذاکرات 1+5 از جدیت و عقلانیت برخوردار باشد، افزود: انتظار ما این است که مذاکرات فیمابین به نحو درستی پیش رفته و با جدیت پیگیری شود.
 
لاریجانی با بیان اینکه در سفر به کرواسی با بزرگان مسیحیت و مسلمان این کشور ملاقات داشتیم، گفت: مسائل مهمی در جهان می گذرد که نقش بزرگان دینی در حل و فصل آنان غیرقابل انکار است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این سفر دوره ای با شبکه های مختلف رادیو و تلویزیون کشورهای مختلف دیدار داشتیم، تاکید کرد: یک بُعد این گفت وگو با هدف روشن شدن موضع ایران در مسائل حساس منطقه همچون سوریه بود.
 
وی با اشاره به اینکه برخی رسانه ها با یکجانبه گرایی، قرائت خاصی از موضوعات مهم منطقه را مطرح می کنند، گفت: در این مصاحبه ها من تلاش کردم موضع ایران را به صورت شفاف مطرح کنم. به طور مثال سوالاتی در مورد مسئله هسته ای ایران مبنی بر اینکه آیا قرار طرح جدیدی مطرح شود؟ و چگونه این مذاکرات قرار است پیگیری شود؟ مطرح می شد که تاکید من بر این بود که باید در مذاکرات مطابق متن و واقعیت های امروز این مذاکرات شکل گیرد و نه با بازگشت به عقب.
 
لاریجانی با تاکید بر اینکه در مذاکرات آتی باید چارچوب روشنی بر مسیر مذاکرات حاکم باشد، تصریح کرد: بنا نیست برای ایران مقررات جدیدی وضع شود، اگر چارچوب ها رعایت شده و مقصود اعتمادسازی براساس مقررات بین المللی باشد، کارساز خواهد بود.

 

کلید واژه ها: کرواسی صربستان رئیس مجلس شورای اسلامی ایران علی لاریجانی


نظر شما :