نظر درباره امریکا چیست

نگاه مردم منطقه بالکان به درگیری های نوار غزه

۲۲ آذر ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۳۵۶۱ اروپا نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: سعید هاشمی
سعید هاشمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می رسد در نتیجه جنگ در نوار غزه، تغییری در نگرش شهروندان بوسنی و هرزگوین نسبت به ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و روسیه ایجاد شده است.
نگاه مردم منطقه بالکان به درگیری های نوار غزه

دیپلماسی ایرانی: نتایج یک افکارسنجی عمومی  در بوسنی و هرزگوین و سایر کشورهای منطقه با موضوع درگیری جاری در نوار غزه بیانگر آن است که مردم بوسنی و هرزگوین در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، گزارش های رسانه ها در مورد مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین را بیشتر دنبال می کنند و معتقدند: بوسنی و هرزگوین باید در کنار فلسطین باشد، در حالی که این شهروندان منطقه بالکان تا حدودی، اعتماد کمتری به پوشش رسانه‌ای در مورد مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین دارند. 

علاوه بر این، به نظر می رسد: در نتیجه جنگ در نوار غزه، تغییری در نگرش شهروندان بوسنی و هرزگوین نسبت به ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و روسیه ایجاد شده است.

بر اساس آمارهای انتشار یافته، میزان پیگیری تحولات جاری نوار غزه توسط مردم کشورهای بالکان غربی به شرح ذیل است: 

- بوسنی و هرزگوین: 74% 

- کرواسی: 54% 

- اسلوونی: 55% 

- صربستان: 57%

نظر مردم در خصوص اینکه کشورهای متبوع شان در خصوص تحولات جاری نوار غزه چه موضعی داشته باشند، نیز به شکل زیر است: 

- بوسنی و هرزگوین (بی طرفی: 30%، حمایت از فلسطین: 50%، میانجیگر بودن: 6%، حمایت از اسرائیل: 1%) 

- کرواسی (بی طرفی: 55%، حمایت از فلسطین: 10%، میانجیگر بودن: 7%، حمایت از اسرائیل: 7%) 

- اسلوونی (بی طرفی: 41%، حمایت از فلسطین: 19%، میانجیگر بودن: 17%،حمایت از اسرائیل: 7%) 

- صربستان (بی طرفی: 54%، حمایت از فلسطین: 15%، میانجیگر بودن: 10%، حمایت از اسرائیل: 2%.

به نظر می رسد که جنگ در نوار غزه تأثیر منفی بر نگرش شهروندان بوسنی و هرزگوین نسبت به آمریکا و اتحادیه اروپا داشته است.

در خصوص ایالات متحده آمریکا، 70 درصد از شهروندان بوسنی و هرزگوین اظهار کرده اند که اکنون نظر منفی تری نسبت به ایالات متحده دارند، در حالی که حدود یک چهارم یا 27 درصد اظهار می کنند که هیچ تغییری در ادراک ایشان صورت نگرفته است. 

به عبارت دیگر، با توجه به واکنش و نگرش ایالات متحده نسبت به مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین، در حال حاضر دیدگاه اکثریت مردم بوسنی و هرزگوین نسبت به ایالات متحده تا حدودی تغییر کرده است.

داده‌های مشابهی در مورد رژیم صهیونیستی و همچنین اتحادیه اروپا به دست آمده است؛ جایی که 60 درصد از شهروندان بوسنی و هرزگوین با توجه به واکنش های رسمی نسبت به درگیری، تغییر منفی در نگرش خود نسبت به اتحادیه اروپا داشتند.

از سوی دیگر، تقریباً نیمی از شهروندان بوسنی و هرزگوین (45 درصد) اظهار می کنند که درگیری در نوار غزه تصور آن ها را نسبت به روسیه تغییر نداده است، در حالی که 25 درصد اکنون نظر مثبت تری نسبت به روسیه دارند. 

بر اساس همین تحقیقات، درگیری در نوار غزه تأثیر قابل توجهی بر درک مردم از فلسطین داشته، جایی که درصد قابل توجهی از شهروندان بوسنی و هرزگوین (43 درصد) اکنون نگرش مثبت تری نسبت به فلسطین دارند.

از موارد قابل توجه این افکارسنجی، نگرش منفی طیف پررنگی از جامعه ی بوسنی و هرزگوین به امریکا می باشد، چرا که بنظر می رسد: امریکا در حمایت از اقدامات اسرائیل بر علیه مردم بی دفاع در غزه، نقش ویژه ای دارد. این میزان از تغییر در نگرش به امریکا از سوی شهروندان این منطقه قابل تامل است، چونکه مردم بوسنی و هرزگوین، ایالات متحده را در قامت ناجی خود به عنوان خاتمه دهنده ی جنگ استقلال شان متصور بوده اند!

گمان بر این است، وقایع و جنایات در غزه، برای مردم بوسنی و هرزگوین، یادآور ایام تلخ کشتار مسلمانان و جنگ خونین دهه نود میلادی است که با تک تک سلول های خود آن را درک کرده اند و بعد از گذشت سه دهه از آن روزها، هنوز جای جای این سرزمین تداعی گر خون و گلوله و اشک کودکان و زنان بی دفاع است، همان سناریویی که امروز در غزه و خان یونس جاری است...

منبع:

 https://faktor.ba/vijest/istrazivanje-javnog-mnijenja-sta-gradani-bih-i-regije-misle-o-sukobu-u-pojasu-gaze/217394?utm_source=vise_iz_kategorije

سعید هاشمی

نویسنده خبر

کارشناس حوزه شرق اروپا و دکتری تخصصی جامعه شناسی سیاسی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: جنگ غزه حمله اسرائیل به غزه اسرائیل و غزه اسرائیل و فلسطین سعید هاشمی بوسنی و هرزگوین کرواسی اسلوونی صربستان


( ۱ )

نظر شما :

نا شناس ۲۲ آذر ۱۴۰۲ | ۲۳:۱۶
جنگ بعدی در اروپا میتواند در بالکان باشد.
سعید هاشمی ۲۷ آذر ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۲
به ناشناس محترم: با توجه به وجود آتش زیر خاکستر تنش های قومی و دخالت های بی حد دولت های خارجی در این منطقه، دور از ذهن نیست! بالکان همواره محل درگیری و رویارویی و میدان جنگ های نیابتی کشورهای قدرتمند و مرکزی بوده است!!!