واکنش ایران به توقیف نفتکش در چین

۲۸ مهر ۱۳۹۲ | ۲۰:۳۶ کد : ۱۹۲۳۲۱۱ سرخط اخبار

رسانه های شرق آسیا امروز یکشنبه در حالی از توقیف نفتکش حامل نفت صادراتی ایران به کره شمالی خبر داده اند که یک مقام مسئول در شرکت ملی نفتکش ایران گفت: نفتکش توقیف شده در بندر دانیال چین، ایرانی نیست.

یک مقام مسئول در شرکت ملی نفتکش ایران امروز در گفتگو با مهر درباره انتشار خبری توسط رسانه های شرق آسیا مبنی بر توقفی نفتکش ایرانی حامل نفت خام صادراتی به کره شمالی در بندر دالیان چین، گفت: شرکت ملی نفتکش ایران هیچ گونه نفت خامی به کره شمالی حمل نکرده است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه هم اکنون هیچ یک از کشتی های نفتکش ایران توسط دولت چین و یا هیچ کشور دیگری توقیف نشده است، تصریح کرد: از این رو توقیف نفتکش ایرانی و یا کشتی نفتکش حامل نفت خام صادراتی ایران صحت ندارد.

روزنامه ژاپنی آساهی شینبوم به نقل از منابع چینی امروز اعلام کرده است: چین نفتکش ایرانی که به مقصد کره شمالی در حرکت بود را توقیف کرده است.

این محموله نفت خام بخشی از قرارداد و توافق دولت پیونگ یانگ با تهران در زمینه واردات 500 هزار تن میعانات گازی و نفت خام سبک است که کره شمالی برای تنوع بخشی به منابع نفتی خود به امضا رسانده بود.

روزنامه ژاپنی نوشت: به نظر می‎رسد ایران در موارد متعددی تانکرهایی که به نام کشور ثالثی ثبت شده‎اند را ارسال کرده است اما مقامات چینی هنگامی که به نزدیکی ساحل چین در دریای زرد رسیدند، دستور توقف آنها را دادند. کشتی‎ها سپس به بندر دالیان (استان لیونینگ) و کینگدائو (استان شاندونگ) فرستاده شدند. منابع از باقی ماندن میعانات گازی در این بنادر خبر دادند.

"آساهی شینبوم" به نقل از منابع دیپلماتیک آگاه درباره روابط چین و کره شمالی مدعی شد:"هنگامی که چین متوجه شد کره شمالی در حال وابسته شدن به نفت ایران است، این کشور از اهرم‎های فشار متفاوتی برای حفظ نفوذ خود بر کره شمالی استفاده کرده است."

بر اساس قرارداد کره شمالی و ایران، پیونگ یانگ هزینه میعانات را به ایران پرداخت می کرد اما پیش از آن باید به یک شرکت نفتی دولتی چینی ارسال می شد.

کلید واژه ها: نفتکش کره شمالی چین نفت خام نفتکش ایران


نظر شما :