بشار اسد: انتظار وفاداری از آمریکا توهم است

۳۰ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۳ کد : ۱۹۲۳۲۶۸ سرخط اخبار

بشار اسد رئیس جمهور سوریه در گفت وگو اختصاصی با شبکه تلویزیونی المیادین به تشریح تحولات داخلی این کشور، نقش کشورهای عربی در حمایت از تروریست ها و به راه انداختن جنگ فراگیر علیه این کشور ، برگزاری کنفرانس ژنو 2 ، ماموریت اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه ، رابطه این کشور با حماس پرداخت. 

وی اشاره به استراتژی و مواضع روشن دمشق، اظهار داشت: دمشق به دلیل راهبرد مشخص خود، هدف قرار گرفته و چندین دهه است که تحت فشار قرار دارد.

اسد: سوریه به دلیل مواضع و راهبرد مشخص خود، هدف قرار گرفته است

وی افزود: ما اکنون در مرحله کشمکش با القاعده و گروه های وابسته به آن به سر می بریم.

اسد تصریح کرد: رخدادهای سوریه با آنچه در تونس و سپس مصر جریان یافت، به ویژه از نظر دخالت بیگانگان، متفاوت است.

وی گفت: می توانیم غرب و کشورهای عربی خلیج فارس و نیز ترکیه را مورد سرزنش قرار دهیم اما در نهایت ما مسئول نخست هستیم.

اسد تصریح کرد: هنگامی که تظاهرات با ناکامی روبه رو شد، روند حمایت تسلیحاتی از آن، برای سرنگونی دولت شدت گرفت. حمل سلاح هر مخالفی را به آشوب طلبی و فعالیت تروریستی سوق می دهد.

وی افزود: گروههای مسلح تحت عنوان حمایت از تظاهرات کنندگان به آن پیوسته سپس تیراندازی می کردند.

اسد با اعلام اینکه "از زمان حمله آمریکا به عراق، مقادیر زیادی سلاح وارد سوریه شد"، گفت:  افراط گرایی از چند دهه پیش در سوریه وجود داشت اما پس از حمله آمریکا به افغانستان و عراق، بیش از پیش شدت گرفت.

وی تاکید کرد که غرب در دهه هفتاد و هشتاد به موضوع مبارزه با تروریست، توجهی نداشت.

هرکس که از آمریکایی ها انتظار وفاداری داشته باشد دچار توهم است

بشار اسد گفت آمریکایی ها تصور می کنند همه دولت ها و دستگاه ها در خدمت آنها کار می کنند و این نقطه اختلاف با آنها است و هر کس که از امریکایی ها انتظار وفا داری  داشته باشد دچار توهم است.

رئیس جمهور سوریه افزود: ما با تمام کشور ها از جمله آمریکا برای مبارزه با تروریسم پیمان داریم.

بشار اسد تصریح کرد: کارهای آمریکا و کشور های اروپایی و عربی در سوریه حمایت از تروریسم است.

وی همچنین تاکید کرد: از تروریسم نمی توان به عنوان یک برگ برنده  استفاده کرد و سوریه همیشه علیه تروریسم خواهد بود.

رئیس جمهور سوریه گفت: ما عملیات های نظامی و اطلاعاتی علیه تروریست انجام داده ایم، ولی آنها را اعلام نکرده ایم.

اسد همچنین افزود: تروریست ها از سوریه به عنوان گذرگاهی بین لبنان و عراق استفاده می کردند.

رئیس جمهور سوریه گفت که سوریه از سیاستی که منافع ملت سوریه در آن است، پیروی می کند.

وی اشاره کرد که آمریکا برای موفقیت روند صلح هیچ قدمی برنداشته است و خطرناک ترین خواسته های آمریکا نیز ممانعت از ورود افراد شایسته و علمای عراقی به سوریه بود.

اسد اظهار داشت که ما در رابطه با همکاری با آمریکایی ها در زمینه مبارزه با تروریسم و ضربه زدن به آن و روند صلح، انعطاف داشتیم و در سال 1990 سوریه به خاطر آزادسازی کویت و نه به دلیل خدمت به منافع آمریکا، همکاری کردیم.

عربستان وارد خط درگیری شده/برخی از اعضای ارتش آزاد فعالیت خود را در نهادهای دولتی از سرگرفته اند

وی تصریح کرد که شیراک فرستاده ای را به سوریه اعزام کرد که خشم جرج بوش پسر از سوریه را به ما ابلاغ کرد و گفت که حمایت از سوریه تنها از طریق به رسمیت شناختن اسرائیل خواهد بود.

اسد در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که استفاده از سلاح علیه دولت از همان روزهای نخست بحران سوریه آغاز شد و تعدادی از نیروهای امنیتی و پلیس در روزهای نخست شهید شدند.

وی افزود که قطر از گروه های مسلح حمایت مالی و ترکیه حمایت لوجستیکی بعمل می آورد و عربستان نیز وارد خط[درگیری] شد، اخوان المسلمین پیش از بحران از نحوه واردات سلاح به سوریه سخن می گفت و اردن نیز از حمایت تروریست ها دور بود اما کمتر از یکسال پیش اردن نیز وارد خط شده است.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه در ادامه مصاحبه با شبکه خبری المیادین از موضع گیری اخوان المسلمین سوریه به شدت انتقاد کرد و گفت: برای ما ثابت شد که پایه های اخوان المسلمین بر نفاق گذاشته شده است نه مذهب.

وی افزود: ما پس از دهه هشتاد با اخوانی ها گفت وگو کردیم و آنان نشان دادند که برای بازگشت به خط ملی، صادق نیستند. اخوانی ها بیش از گذشته محدود شده و دیگر محبوبیت مردمی ندارند.

بشار اسد تاکید کرد که قبول احزاب دینی به معنی از هم پاشیدن سوریه در میان مدت است.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه به ارتش آزاد سوریه اشاره کرد و از بازگشت عناصر این گروه به صفوف نیروهای دولتی خبر داد و گفت: برخی از اعضای ارتش آزاد فعالیت خود را در نهادهای دولتی از سرگرفته اند و ما از بازگشت آنان استقبال کردیم.

تصمیم گیری در مورد سلاح شیمیایی، از پیش طراحی شده بود/با مدیر عملیات مذاکره می کنیم نه با عوامل اجرایی

بشار اسد افزود: برخی از اعضای ارتش آزاد با نیروهای ارتش سوریه همکاری بسیار خوبی دارند و در کنار آنان مبارزه می کنند و در چند ماه اخیر تعدادی از آنان نیز در این مبارزات جان باختند.

رئیس جمهور سوریه به موضوع سلاح شیمیایی این کشور اشاره کرد و گفت: این سخن که موضوع سلاح شیمیایی، جنگ علیه سوریه را متوقف کرد، دقیق نیست و تصمیم گیری در مورد سلاح شیمیایی، از پیش طراحی شده بود.

بشار اسد گفت که محور سه گانه ای بر اساس تمایل آمریکا تشکیل شد و مصر و عربستان نیز تابع خواسته آمریکا هستند. اسد تصریح کرد که روابط کشورهای عربی با یکدیگر تابع تمایلات آمریکاست، شاهزاده بندر بن سلطان بخشی از گروهی است که تابع آمریکا است و علیه سوریه عمل می کند، عربستان به طور علنی از گروه های تروریستی در سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی بعمل می آورد و از لحاظ سیاسی و رسانه ای از آن حمایت می کند. اسد اظهار داشت: عربستان کشوری است که سیاست های آمریکا را به صورت تمام و کمال اجرا می کند و روابط کشورهای عربی با یکدیگر نیز تابع تمایلات آمریکاست.

رئیس جمهور سوریه درباره لبنان نیز گفت: لبنان از طریق اعطای اجازه به تروریست ها برای ورود به سوریه و ارسال سلاح به این کشور، آتش جنگ در سوریه را شعله ور کرد.

وی افزود: برخی کشورها آشکارا اعلام می کنند که در کنار سوریه هستند و برخی کشورها نیز پیروی خود از آمریکا را آشکار می کنند.

اسد اظهار داشت: ما با مدیر عملیات مذاکره می کنیم نه با عوامل اجرایی آن و اگر احیای روابط با عربستان به نفع ملت سوریه است در آن صورت نباید آن را از دست بدهیم.

اتحادیه عرب سیاست های غربی را تبلیغ می کند/هیچ موعد رسمی برای برگزاری ژنو 2 اعلام نشده

اسد همچنین گفت که ما از رئیس جمهور لبنان انتظار داریم دلیل و مدرکی مبنی بر دست داشتن سوریه در قضیه میشال سماحه که به دروغ ما را در این قضیه متهم کردند، ارائه کند.

وی تصریح کرد که شکل گیری جریان مقاومت در جولان یک تصمیم مردمی است و در صورتی شکل می گیرد که دولت از سیاست آزادسازی اراضی دست بردارد.

اسد اظهار داشت که آتش سوریه به ناچار به لبنان کشیده می شد و از این نظر مواضع میشل عون در خصوص بحران سوریه نیز قابل درک است.

وی افزود که حمایت ایران از سوریه به این دلیل است که راه و شیوه مقاومت از طریق ضربه زدن به سوریه هدف قرار گرفته است همچنان که دخالت حزب الله در سوریه نیز دفاع از مقاومت است.

بشار اسد در مورد اتحادیه عرب گفت: این اتحادیه از زمان «کمپ دیوید» سیاست های غربی را تبلیغ می کند و امروز نیز جنگ علیه کشورهای عربی را تبلیغ می کند.

بشار اسد همچنین افزود: اتحادیه عرب تهدید های آمریکا را علیه سوریه پوشش داد چرا که برخی از دولت های عربی بر آن سیطره دارند.

وی همچنین تصریح کرد: ما یک روز هم امید نداشته ایم که اتحادیه عرب نفعی را برای کشور های عربی داشته باشد، اتحادیه عرب پوششی برای هر حمله احتمالی آمریکا به سوریه است.

بشار اسد افزود: اتحادیه عرب حتی یک روز  هم نماینده قومیت عرب نبوده است و بازگشت سوریه به آن بستگی به تصمیم ملت سوریه دارد و احتمالا به رای گذاشته خواهد شد.

رئیس جمهور سوریه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما در برابر توازن بین المللی جدیدی قرار داریم.

بشار اسد تصریح کرد: تا الان هیچ موعد رسمی برای برگزاری ژنو 2 اعلام نشده است و مشارکت در آن مشروط نیست.

وی افزود: هرگاه که پشتیبانی مالی و تسلیحاتی از تروریست ها متوقف شود مشکلی برای حل بحران سوریه نخواهد بود و بسیار مهم است که مردم سوریه هر راه حلی برای حل بحران سوریه را به رسمیت بشناسند.

رئیس جمهور سوریه گفت: اخضر ابراهمیی تلاش کرد تا مرا قانع کند که در انتخابات 2014 نامزد نشوم من به او جواب دادم که این یک مسئله داخلی است. از ابراهیمی انتظار داریم که بداند چگونه با سوریه برخورد می کند و ماموریت خود را به دقت بشناسد.

رابطه سوریه با جنبش حماس

بشار اسد درباره رابطه این کشور با جنبش حماس گفت: دمشق بیشترین بها را برای جنبش مقاومت «حماس» پرداخت کرد و اکنون سکوت آن در برابر مواضع قرضاوی را بی وفایی به سوریه می دانیم.

وی افزود: ما بر اساس اینکه حماس مبتنی بر مقاومت است، از آن حمایت کردیم و اگر این جنبش در نظر دارد مقاومت خود را به طور واقعی و صادقانه حفظ کند، ما با آن خواهیم بود اما اگر در صدد است اخوان المسلمین باشد، دلیلی برای این روابط باقی نمی ماند.

رئیس جمهور سوریه در عین حال افزود: ما باید از ملت سوریه بپرسیم آیا بار دیگر حماس را خواهند پذیرفت؟

قطر باید از دخالت در امور داخلی سوریه دست بردارد

وی تصریح کرد: اگر امیر قطر به دنبال تغییر سیاست کشورش در قبال سوریه است، باید از دخالت در مسائل داخلی سوریه دست برداشته و به حمایت از تروریست ها پایان دهد و این حداقل درخواست ما از هر کشوری است که در خونریزی در سوریه دخالت داشت.

بشار اسد با اشاره به اینکه امیر قطر در آغاز تحولات و بحران سوریه، به سوریه سفر کرد، اظهار داشت: پس از رخدادهای مصر و تونس، قطر تصور کرد که می تواند ساختار کشورهای عربی را به گونه ای که مناسب آنان است، تغییر دهد.

وی در ادامه این مصاحبه اظهار داشت: قطر با کشورهای اروپای شرقی، قراردادهای تسلیحاتی امضا و سپس سلاح های خریداری شده را به سوریه منتقل کرد و در این میان، قطری ها تلاش کردند اینگونه القا کنند که در تحولات سوریه دخالتی ندارند.

بشار اسد تاکید کرد: قطر نمی تواند در خصوص دموکراسی و اصلاحات، توصیه ای برای دیگران داشته باشد.

وی سپس گفت: رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و امیر قطر به مدت پنج ساعت تلاش کردند که ما را به دخالت در مسائل لبنان متقاعد کنند اما ما نپذیرفتیم و آنان از ما خواستند که از بازگشت «سعد حریری» به نخست وزیری لبنان حمایت کنیم اما در پاسخ اعلام کردیم که در مسائل داخلی لبنان دخالت نمی کنیم.

اردوغان به دنبال به قدرت رساندن اخوان در سوریه است

بشار اسد در ادامه تصریح کرد: اردوغان و اخوان المسلمین با بهره برداری تحریک آمیز از دین به دنبال قدرت هستند و اردوغان تلاش می کرد که اخوانی ها را در سوریه به قدرت برساند تا به این ترتیب آنان را به اکثریت حاکم در منطقه تبدیل کند و دلیل این مواضع وی در قبال سوریه، وابستگی او به جریان اخوان المسلمین است زیرا نخست وزیر ترکیه بیش از اینکه به روابط آنکارا و دمشق توجه داشته باشد، توجه خود را بر اخوانی ها متمرکز کرده است.

تعامل با قطر، ترکیه و عربستان نیازمند موافقت ملت سوریه است

اسد با تاکید بر اینکه قطر، ترکیه و عربستان در خونریزی در سوریه دست داشتند، گفت: تعامل با این کشورها نیازمند رضایت و موافقت سوری ها است. وی افزود: عربستان و سایر کشورهای دیگر حق ندارند در مورد مسائل داخلی سوریه سخن بگویند زیرا ریاض از نظر اصلاحات سیاسی عقب مانده ترین کشور جهان به شمار می آید.

اسد گفت: در حالی که عربستان با امانتداری کامل، سیاست های آمریکا را به اجرا در می آورد آیا کسی جرأت دارد که آن را کشوری مستقل بنامد؟

رئیس جمهور سوریه سپس اظهار داشت: از کسانی که از سوریه به دلیل روابط با ایران، خشمگین هستند باید پرسید چرا اکنون برای از سرگیری روابط با آن شتاب دارند.

وی همچنین تاکید کرد که مواضع سوریه در قبال مقاومت روشن است و هیچ چیز پنهانی در این خصوص وجود ندارد زیرا انواع حمایتی که می توانیم از مقاومت داشته باشیم، اعلام شده و خواهد شد و علنی است.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه موضع دولت عراق و نور المالکی نخست وزیر این کشور در قبال سوریه را  صادقانه و واقع بینانه توصیف کرد و گفت: خطری که ما را احاطه کرده، عراق را نیز تهدید می کند.

بشار اسد در پاسخ به سوال خبرنگار المیادین درباره آنچه نزدیکی بین ایران و آمریکا خوانده شد ضمن استقبال از آن ، این اقدام را به نفع سوریه و منطقه ارزیابی کرد.

وی در این مصاحبه به تحولات مصر نیز اشاره کرد و با اعلام اینکه هیچ ارتباط مستقیمی بین این کشور با ارتش مصر وجود ندارد ابراز امیدواری کرد که سرآغاز جدیدی در مناسبات دو کشور بوجود آید.

کلید واژه ها: قطر اخوان المسلمین ترکیه اتحادیه عرب


نظر شما :