فرصت های ایران در اجلاس صادرکنندگان گاز

۱۰ آبان ۱۳۹۲ | ۰۱:۱۵ کد : ۱۹۲۳۶۶۹ اقتصاد و انرژی یادداشت
یادداشتی از محمد طاهری، سفیر سابق و دیپلمات ارشد برای دیپلماسی ایرانی.
فرصت های ایران در اجلاس صادرکنندگان گاز

دیپلماسی ایرانی: اوپک گازی که مبتکر آن جمهوری اسلامی ایران بوده پس از تشکیل با استقبال کشورهای گاز خیز مواجه شده و هم اکنون اوپک گازی با 17 عضو ، فعال است.قرار است سومین اجلاس سران این اجلاس در تهران در آبان ماه برگزار گردد و دبیر کل اوپک گازی نیز در این اجلاس تعیین شود. کاندیدای دبیرکلی از سوی ایران معرفی شده و امید است با لابی ها و پی گیری های مناسب مسئولان از جمله وزارت نفت اینبار کرسی دبیرکلی به ایران برسد.البته اگر قطر و روسیه بگذارند.

این اجلاس از اهمیت ویژه ای در شرایط فعلی برخوردار است که عبارتند از:

-        مجمع کشورهای صادرکننده گاز هم اکنون با ١٣ عضو اصلی و ٤ عضو ناظر، بیش از ٧٠ درصد ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد و با درخواست های مکرر کشورهای دارای ذخایر و صادرکننده گاز برای عضویت در این مجمع، بر همگان آشکار است که در آینده ای نه چندان دور برنامه ریزی و تصمیمات راهبردی در خصوص اقتصاد انرژی در این مجمع اتخاذ خواهد شد.  

-        اشتراک و نقش پررنگ و تأثیرگذار ایران هم در «اوپک» و هم در اوپک گازی «جی یی سی اف» جمهوری اسلامی را به عنوان مرکز تلاقی و ثقل هر دو مجمع مطرح کرده است .. در آخرین رده بندی بزرگ ترین کشورهای دارنده ذخایر گاز طبیعی، جمهوری اسلامی ایران با کشف و در اختیار داشتن بیش از ۳۳ تریلیون مترمکعب گاز جایگاه قابل توجهی به دست آورده و به تنهایی در صدر فهرست کشورهای گازخیز جهان قرار گرفته است است. بنابراین در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین کشور دارنده ذخایر گازی در جهان و همچنین سومین کشور تولید کننده گاز پس از آمریکا و روسیه در دنیا شناخته می شود.

-        در سالهای اخیر توجه کشورهای جهان به سوخت گاز به عنوان یک سوخت پاک مورد توجه روز افزون کشورهای جهان قرار گرفته و با تقاضای روزافزونی از سوی مصرف کنندگان مواجه شده است . بطوری که بنا بر تازه ترین پیش بینی شرکت توتال، تقاضای گاز از سال ٢٠١٠ تا سال ٢٠٣٠ میلادی سالانه ٢,٥ درصد رشد خواهد داشت و از رشد تقاضای نفت و زغال سنگ در این دوره که به ترتیب ١.١ درصد و ٠.٢ درصد خواهد بود، پیشی می گیرد.

-        هم اکنون با کشیده شدن خط لوله آبی  Blue line  که گاز روسیه را از طریق دریاس سیاه به ترکیه می رساند و همچنین خط لوله باکو- جیهان که گاز آذربایجان را به بندر جیهان در نزدیکی ترکیه می رساند ، ترکیه سعی دارد که به عنوان مرکزین و HOB  منطقه در صدور و مبادله گاز درآید. این در حالی است که ایران با در اختیار داشتن منابع و ذخایر عظیم گاز و موقعیت استراتژیک می تواند این مرکزیت را به خود اختصاص دهد. طبق  آخرین رده بندی بزرگ ترین کشورهای دارنده ذخایر گاز طبیعی، جمهوری اسلامی ایران با کشف و در اختیار داشتن بیش از ۳۳ تریلیون مترمکعب گاز جایگاه قابل توجهی به دست آورده و به تنهایی در صدر فهرست کشورهای گازخیز جهان قرار گرفته است است. بنابراین در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین کشور دارنده ذخایر گازی در جهان و همچنین سومین کشور تولید کننده گاز پس از آمریکا و روسیه در دنیا شناخته می شود.

-        برگزاری این اجلاس در تهران فرصت مناسبی است که دولت تدبیر و امید برنامه های خود در حوزه نفت،گاز و پتروشیمی را به روشنی بیان کرده و از شرکتهای بین المللی و مطرح برای اجرای پروژه های گازی ایران دعوت به عمل آورد.

-        اجلاس اوپک گازی که در سطح سران برگزار خواهد شد فرصت مناسبی برای شناساندن و معرفی بخش خصوصی و به خصوص شرکتهای فعال در حوزه نفت،گاز و پتروشیمی به شرکتهای همتای خارجی می باشد. شرکتهای بخش خصوصی فعال در حوزه انرژِی می توانند دستاوردها و توانمندیهای خود را در قالب حضور در غرفه های نمایشگاهی و کنفرانسهای جانبی به معرض نمایش گذارند.در همین رابطه انجمن  APEC به عنوان تشکل بخش خصوصی که از170 شرکت فعال و توانمند در عرصه نفت،گاز و پتروشیمی تشکیل شده نیز می تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا نمایند.

کلید واژه ها: اوپک اوپک گازی روسیه


نظر شما :