آغاز مذاکرات گازی ایران-روسیه

۱۱ آبان ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۳ کد : ۱۹۲۳۷۵۵ سرخط اخبار
همزمان با آغاز شمارش معکوس برای انتخاب دبیرکل جدید مجمع کشورهای صادرکننده گاز و دوئل جدید گازی ایران و روسیه، بیژن زنگنه و الکساندر نوواک وزاری نفت و انرژی دو کشور در مسکو پشت درهای بسته گفتگو کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست غیر رسمی هیئت اجرایی (EB) مجمع کشورهای صادرکننده گاز از ساعت 18 امروز 11 آبان ماه به میزبانی تهران برگزار خواهد شد.

در این نشست به ریاست ایران به عنوان رئیس دوره ای مجمع کشورهای صادرکننده گاز برگزار خواهد شد تا آخرین هماهنگی برای نشست وزیران نفت و انرژی 13 کشور عضو و چهار کشور ناظر این مجمع بین الملل صنعت گاز جهان انجام شود.

علاوه بر این، از صبح فردا یکشنبه 12 آبان ماه با حضور وزیران نفت و انرژی 17 کشور عضو و ناظر مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) و بیش از 100 مهمان خارجی، پانزدهمین اجلاس وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران برگزار می شود.

ارائه گزارش رئیس هیئت اجرایی برای سال ٢٠١٣ میلادی، تصویب گزارش حسابرس خارجی برای سال مالی ٢٠١٢ میلادی، انتصاب حسابرس خارجی برای سال مالی ٢٠١٣ میلادی، تصویب برنامه کاری و بودجه مجمع برای سال 2014، بحث و تبادل نظر درباره تحولات بازار جهانی گاز، تایید اعضای جدید هیئت اجرایی مجمع،  انتخاب دبیرکل جدید مجمع، تعیین تاریخ و محل برگزاری شانزدهمین اجلاس وزارتی، تصویب قطعنامه ها و بیانیه مطبوعاتی از مهمترین محورهای نشست 17 غول گازی جهان در تهران است.

آغاز مذاکرات گازی ایران – روسیه بر سر دبیرکلی

به گزارش مهر، در آستانه برگزاری پانزدهمین اجلاس وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران هفته گذشته در مسکو با الکساندر نوواک وزیر انرژی فدراسیون روسیه دیدار و گفتگو کرد.

هر چند تاکنون گزارش رسمی درباره جزئیات این مذاکرات پشت پرده وزیران نفت و انرژی این دو کشور گازخیز جهان منتشر نشده است اما پیش بینی می شود گمانه زنی ایران با روسها برای انتخاب دبیرکل جدید مجمع کشورهای صادرکننده گاز یکی از محورهای مذاکرات دوجانبه در مسکو بوده است.

در حال حاضر لئونید بوخانوفسکی روس دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) است با این وجود زنگنه وزیر نفت، شانس ایران برای تصاحب این کرسی راستراتژیک گازی جهان را بالا می داند.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در آستانه برگزاری این نشست در پاسخ به این سوال مهر درباره شانس نامزدی ایران برای احراز دبیرکلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز را با توجه به رقابت با کشورهای روسیه و لیبی چقدر ارزیابی می کنید؟ گفته است: ایران در این انتخابات علاوه بر در اختیار داشتن میزبانی، از یک نامزد مطلوب و سطح بالا هم برخوردار است، از این رو شانس ایران را بالا می دانم اما برای انتخاب دبیرکل بین کشورهای کل یک اجماع حاصل شود.

رئیس مجمع کشورهای صادرکننده گاز در پاسخ به پرسش دیگر مهر مبنی بر قیمت گذاری گاز طبیعی در بازار جهانی مستقل از قیمت نفت هم اظهار کرده است: باید برای قیمت گذاری گاز این حامل انرژی در بورس مستقل از نفت عرضه شود که این اقدام در برخی کشورها انجام شده و قطعا اجرای آن زمان بر و طولانی مدت خواهد بود.

پیش از این سید محمدحسین عادلی به عنوان کاندیدای پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای دبیرکلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) معرفی شده بود. عادلی پیش از این عضو شورای اقتصاد و سرمایه گذاری دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی بوده و در سال های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ رئیس کل بانک مرکزی و بعد از آن سفیر ایران در لندن بوده است.

تاریخچه تاسیس مجمع کشورهای صادرکننده گاز

به گزارش مهر، نخستین اجلاس کارشناسان عالی رتبه کشورهای صادرکننده گاز اسفند سال ١٣٧٩ و به دنبال آن نخستین اجلاس وزیران این مجمع در تهران، برگزار شد. فعالیت این مجمع به تدریج افزایش یافت و با امضای اساسنامه آن در دی ١٣٨٧ در مسکو، پایتخت روسیه، این سازمان به طور رسمی «مجمع کشورهای صادرکننده گاز» نام گذاری و در این نشست دوحه، پایتخت قطر، به عنوان مقر دائم دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده گاز انتخاب شد.

اعضای مجمع صادرکنندگان گاز 42 درصد از تولید گاز جهان، 70 درصد از ذخایر گازی جهان، 38 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 85 درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی ) را در اختیار دارند.

13 کشور الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات متحده عربی و عمان از اعضای این مجمع جهانی به شمار می روند و کشورهای هلند، قزاقستان، عراق و نروژ نیز اعضای ناظر مجمع کشورهای صادرکننده گاز هستند. بر اساس مصوبه اجلاس فوق العاده وزارتی مجمع صادرکنندگان گاز در مسکو، سومین اجلاس سران این مجمع در کشور جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز(GECF) نخستین بار به ابتکار جمهوری اسلامی ایران در سال 2001 میلادی و با حضور سه کشور بزرگ دارای ذخایر گاز طبیعی، ایران، قطر و روسیه شکل گرفت. در حال حاضر با توجه به نقش روزافزون گاز طبیعی در سبد انرژی جهان به عنوان سوختی پاک، ارزان و قابل دسترس، این مجمع می تواند نقش مهمی در تامین انرژی حال و آینده جهان ایفا کند.

 

کلید واژه ها: مجمع کشورهای صادرکننده گاز روسیه


نظر شما :