از ترس عواقب نزدیکی ایران و امریکا

اعراب هراسان سلاح می‌خرند

۲۰ آبان ۱۳۹۲ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۲۴۳۲۵ اخبار اصلی
بر اساس گزارش مرکز "آکسفورد آنالیتیکا" کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از ترس نفوذ ایران در میان شیعیان بحرین و عربستان و همچنین حمایت‌های قاطعش از شیعیان در عراق و الحوثی‌ها در یمن به تکاپو افتاده‌اند تا نفوذ روزافزون ایران در محیط پیرامونی‌شان را با خرید سلاح‌ جبران کنند.
اعراب هراسان سلاح می‌خرند

دیپلماسی ایرانی: ایران موشک ها و سامانه های دفاعی جدید رونمایی می کند، اعراب سلاح های تازه می خرند. می گویند از قدرت و توانایی های موشکی ایران می ترسند. در این میان تاکید دارند، اگر تهران و واشنگتن به هم نزدیک شوند، نتایج آن برایشان غیر قابل پیش بینی است بنابر این باید باز هم سلاح بخرند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، مدتی است که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تصمیم گرفته اند که استراتژی خود را تغییر دهند و به توانایی های بومی خود بیشتر تکیه کنند. برای همین در منابع تامین سلاح برای خود تنوع می دهند، علاوه بر آن به فکر ایجاد چارچوب دفاعی فعال استراتژیک دسته جمعی نیز هستند. به این معنا که اگر هر کدام از آنها از لحاظ امنیتی احساس خطر کرد، کشورهای دیگر منطقه به کمکشان بیایند. یعنی مشابه همان کاری که در بحرین کردند و به رغم توصیه ها و هشدارها به منامه لشکر کشیدند.  

امارات توافق نامه ای به ارزش 1.9 میلیارد دلار با شرکت لوکهید ماراتن امضا کرده تا برای آن سامانه های دفاع موشکی بسازد. امارات انتظار دارد با عقد این قرارداد موشک های پیشرفته "تاد" خریداری کند و از موشک های بالیستیکی زمین به هوا بهره مند شود. کویت نیز با همین شرکت امریکایی قردادی به ارزش 308 میلیون دلار امضا کرده تا این شرکت 244 موشک پاتریوت در اختیار آن قرار دهد. قطر نیز با عقد قراردادی با همین شرکت امریکایی به ارزش 1.1 میلیارد دلار می خواهد رادارهای پیشرفته AN/FPS-132 داشته باشد.

بر اساس گزارش مرکز "آکسفورد آنالیتیکا" کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از ترس نفوذ ایران در میان شیعیان بحرین و منطقه الشرقیه عربستان و همچنین حمایت های قاطعش از شیعیان در عراق و الحوثی ها در یمن به تکاپو افتاده اند تا نفوذ روزافزون ایران در محیط پیرامونی شان را با خرید سلاح جبران کنند.

در همین رابطه مرکز مطالعات بین المللی در لندن می گوید که تمرکز ایران بر موشک های پیشرفته بالستیک و همچنین موشک های دور برد و کوتاه برد که عملا همگی آنها را در اختیار دارد باعث شده تا کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که عموما کوچک و کم جمعیت هستند توسعه توانایی های موشکی را در اولویت فعالیت های دفاعی خود قرار دهند.

این در حالی است که 100 مایل آن طرف تر از سواحل شرقی ایران، پایگاه هوایی المنهاد و 160 مایل دورتر پایگاه "الظفره" در امارات قرار دارد. 370 مایل دورتر نیز در ریاض عربستانی ها پایگاه نظامی تاسیس کرده اند. این در حالی است که صدها موشک ایرانی به راحتی می توانند همه این پایگاه ها را هدف قرار دهند. برای همین کشورهای عربی حوزه خلیج فارس سامانه موشکی ایران را تهدیدی بالقوه برای خود می دانند.

مرکز اطلاعات امنیت هوایی و فضایی ملی امریکا در این باره گزارش می دهد، ایران نزدیک به یک صد پایگاه متحرک موشک انداز در اختیار دارد که می توانند موشک های کوتاه برد شلیک کنند.

 

نیروی هوایی امارات بیش از دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس فعال است و در کنار عربستان سعودی که در سال 2012 قراردادی به ارزش 11.4 میلیارد دلار برای خرید 84 فروند جنگنده F-15SA با شرکت بوئینگ منعقد کرد، توسعه یافته ترین سامانه دفاع هوایی را در این حوزه در اختیار دارد.

 

این مرکز در ادامه می افزاید، ایران نزدیک به 50 موشک شهاب 3 در اختیار دارد که برد آن به 1250 مایل می رسد و این در حالی است که دقیقا مشخص نیست چه تعداد موشک پیشرفته سجیل 2 که برد آن تا 1500 مایل می رسد در اختیار دارد.

این مرکز درباره توانایی های موشکی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس می گوید: «به رغم خرید های کلانی که کشورهای این منطقه برای دستیابی به سامانه های موشکی پیشرفته کرده اند، این کشورها همچنان از ایجاد یک سامانه دفاع هوایی مشترک که بتواند سواحل عربی را به طور کامل پوشش دهد، ناتوان هستند که دلیل آن به اختلافاتی که از ابتدای تشکیل شورای همکاری خلیج فارس در سال 1980 میان اعضا وجود داشته باز می گردد که این اختلاف ها هنوز به قوت خود باقی است.»

مرکز اطلاعات امنیت هوایی و فضایی ملی امریکا در ادامه گزارش می دهد: پیشرفت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بیشتر فردی است و عموما تلاش دارند تا به طور فردی سامانه های موشکی را تحت کنترل خود داشته باشند در حالی که این مساله با استراتژی امنیت یک پارچه منطقه ای کاملا متناقض است.

در این میان برخی منابع آگاه می گویند که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خرید سلاح های تاد و پاتریوت PAC-3 را در دستور کار خود قرار داده اند تا به این ترتیب بتوانند یک نظام دفاعی طولانی مدت برای خود ایجاد کنند. این تصمیم در راستای توافقی که در سال 2001 میان کشورهای عضو به دست آمده، اتخاذ شده که البته هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده است.

در این میان نیروی هوایی امارات بیش از دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس فعال است و در کنار عربستان سعودی که در سال 2012 قراردادی به ارزش 11.4 میلیارد دلار برای خرید 84 فروند جنگنده F-15SA با شرکت بوئینگ منعقد کرد، توسعه یافته ترین سامانه دفاع هوایی را در این حوزه در اختیار دارد. عربستانی ها همچنین در حال بررسی چگونگی خرید 72 جنگنده یوروفایتر تایفو برای استفاده در کنار 72 فروند جنگنده ای که در سال 2006 خریدند، هستند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: خلیج فارس ايران و اعراب كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس


نظر شما :