پیام تلفنی «نتانیاهو» برای «فابیوس» چه بود؟

۲۰ آبان ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۶ کد : ۱۹۲۴۳۵۱ سرخط اخبار

همان گونه که بیشتر ناظران و تحلیلگران داخلی و خارجی اشاره می کنند، مواضع سخت فرانسه در مذاکرات ژنو، عاملی بود که از رسیدن ایران و گروه ۱+۵ به توافق جلوگیری کرد. گزارشی که شبکه تلویزیونی اسرائیلی منتشر کرده، بیان می کند که چگونه نخست وزیر رژیم اسرائیل برای جلوگیری از توافق با ایران، با فابیوس لابی کرده و چه پیامی را برای وی فرستاده است.

به گزارش «تابناک»، گزارشی که شبکه ۲ تلویزیون رژیم اسرائیل منتشر کرده، بیان می کند که لابی گری رژیم اسرائیل برای جلوگیری از توافق هسته ای با ایران در ژنو، از طریق یکی از نمایندگان پارلمان فرانسه انجام شده است؛ نماینده ای که از دوستان نزدیک نتانیاهو به شمار می رود.

بنا بر این گزارش، نماینده یادشده در تماس تلفنی با فابیوس به وی هشدار داده که در صورت توافق کشورهای عضو ۱+۵ با ایران بنا به شرایط موجود، رژیم اسرائیل به ایران حمله خواهد کرد.

این گزارش می افزاید، «مِیر حبیب»، نماینده پارلمان فرانسه در تماس تلفنی با فابیوس به وی گفته: «من نتانیاهو را می شناسم. اگر شما مواضعتان را سخت نکنید، نتانیاهو به ایران حمله خواهد کرد. من این را می دانم. من او را می شناسم. شما باید برای جلوگیری از جنگ، موضعتان را سخت کنید».

در همین رابطه، فابیوس در بیان علت مخالفت خود با توافق هسته ای با ایران، گفته بود مقاومت ایران در برابر درخواست توقف کار روی رآکتور آب سنگین اراک و همچنین مخالفت این کشور با کاهش سطح ذخیره اورانیوم، خود دلیل اصلی این موضوع بوده است.

میر حبیب که معاون یک سازمان یهودی در فرانسه است، از دوستان نزدیک نتانیاهو به شمار می رود. نتانیاهو در جریان دیدار با وی در ماه مارس گفته بود: «من سال هاست که میر حبیب را می شناسم. او دوست خوب من و اسرائیل است و برای اسرائیل بسیار مبارزه کرده است».

شبکه ۲ تلویزیون رژیم اسرائیل در ادامه گزارش خود می افزاید: پس از آگاه شدن از احتمال توافق در ژنو، نتانیاهو با رهبران کشورهای ۱+۵، از حمله باراک اوباما، ولادیمیر پوتین، فرانسوا اولاند و آنجلا مرکل، تلفنی گفت و گو و تلاش کرده آن ها را از چنین توافقی منصرف کند. با این حال، خود وی هم به خوبی می داند که این توافق به زودی انجام خواهد شد.

منابع نزدیک به دولت اسرائیل به این شبکه گفته اند که نتانیاهو وزرای نزدیکش، از ایالات متحده به سبب «تمایل بیش از حد» به توافق با ایران دلخور بوده و بر این باورند که ایالات متحده از تقابل با ایران می ترسد. به اعتقاد آن ها، آمریکا در حال رها کردن ابزارهای فشار خود است و ایرانی ها نیز از ضعف آمریکا به خوبی آگاهند.

در جریان نشست روز یکشنبه کابینه نیز نتانیاهو ضمن ابراز خشم خود از روند توافق با ایران، گفته بود، بر پایه این توافق، حتی یک سانتریفیوژ ایران نیز از کار نخواهد افتاد. این در حالی است که جان کری، وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سخنان نتانیاهو گفته بود: «با همه احترامی که برای نخست وزیر قائلم، مطمئن نیستم که وی دقیقاً بداند، شرایط توافق قرار است چه باشد، زیرا ما اصولاً به آن مرحله نرسیده ایم؛ این چیزی است که ما درباره آن مذاکره می کنیم».

کلید واژه ها: نتانیاهو فرانسه فابیوس


نظر شما :