آخرین وضعیت مذاکرات از زبان عراقچی و مایکل مان

۳۰ آبان ۱۳۹۲ | ۱۹:۰۱ کد : ۱۹۲۴۸۹۳ سرخط اخبار
آخرین وضعیت مذاکرات از زبان عراقچی و مایکل مان

 سخنگوی اشتون، گفت وگوهای امروز صبح میان ظریف و اشتون را «شروعی بسیار قابل توجه و اساسی» دانست و گفت: آنها کار بر روی جزئیات را شروع کردند. مایکل مان ادامه داد: مذاکرات میان اشتون و ظریف ساعت 14:30 به وقت ژنو از سر گرفته می شود.

این در حالی است که مذاکره کننده ارشد ایران نیز  با 1+5 با بیان این که برای اولین بار از روز گذشته وارد محتوای مذاکرات شدیم، گفت: احتمال رسیدن به توافق وجود دارد و لازمه ی آن این است که انعطاف لازم از جانب طرف مقابل نشان داده شود.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران گفت: دیدار ظریف و اشتون برگزار شد که در آن دو طرف وارد مذاکرات جدی شدیم بحث فشرده ای با اشتون داشته ایم که بحثی بسیار مفید بود و برای اولین بار از روز گذشته وارد محتوای مذاکرات شدیم. البته قرار بود بر روی یک سری مفاهیم که درک مشترک برای مذاکرات لازم است صحبت کردیم. نه این که وارد متن شده باشیم بلکه وارد محتوای مذاکرات شدیم و برخی موارد جدی مورد اختلاف است که به صورت جدی درباره ی آن ها بحث کردیم.

او پس از دیدار دو جانبه ایران و کاترین اشتون در جمع خبرنگاران افزود: هنوز به مرحله ای نرسیده ایم که به طور جدی وارد متن، یا متن آن ها و یا متن قبل تر بشویم. روی کلیات اختلاف نظرها در حال کار هستیم.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته یی ایران درباره ی این که آیا طرف مقابل شما توانست درباره ی موضوعاتی که اعتماد در مذاکرات را سلب کرده بود جلب اعتماد کند؟ اظهار کرد: به هر حال مقداری اطمینان جلب شده است که خانم اشتون به عنوان 6 کشور صحبت می کند و هر 6 کشور هم به ما اطمینان داده اند که از مواضع خانم اشتون حمایت می کنند و ایشان نماینده تام الاختیار آن هاست.

معاون وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: برای صرف نهار و اقامه نماز و هم چنین مشورت اشتون با سایر اعضای 1+5 توقف کوتاهی در نشست دادیم و ادامه نشست در ساعت 14 و 30 دقیقه دنبال می شود.

او در پاسخ به این پرسش که شنیده می شود وزیر امور خارجه آمریکا قصد سفر به سوییس برای شرکت در این مذاکرات را دارد، آیا وارد مرحله ای شده اید که نیاز به حضور وزیران باشد؟ گفت: به هر حال وزیران خارجه آن گونه که ما می بینیم آمادگی های اولیه را پیدا کرده اند که مانند دوره ی قبل غافلگیر نشوند. احتمال رسیدن به توافق وجود دارد و لازمه ی آن این است که انعطاف لازم از جانب طرف مقابل نشان داده شود و ما بتوانیم به سرعت به یک متن مورد توافق برسیم.

عراقچی گفت: در مجموع فضا مثبت است. اراده در دو طرف برای حل موضوعات دیده می شود اما این اراده هنوز به مرحله عمل نرسیده است.

وی در پاسخ به این پرسش که لحن طرف مقابل در مقایسه با قبل تغییر کرده است؟ گفت: دور قبل هم لحن مذاکرات خوب بود این دوره هم خوب است ما بر لحن مذاکرات مشکلی نداریم. اما بحث محتوای مذاکرات مطرح است. دور قبل سوء تفاهم هایی پیش آمد و منجر به زیاده خواهی هایی شد. آن ها در این دوره سعی کردند که از این اقدام اجتناب کنند و از موضع واحد صحبت کنند. البته اختلافات هنوز در جای خود وجود دارد.

این مذاکره کننده ارشد ایران با 1+5 در پاسخ به این پرسش که آیا نشستی با سایر اعضاء 1+5 خواهید داشت؟ و آیا در ادامه نشست ها گفت وگوها فقط با اشتون خواهد بود؟ گفت: تصور ما این است که تا وقتی با اشتون به نتیجه نرسیم جلسه ای با دیگر اعضاء نداشته باشیم زیرا بحث کردن درباره ی جزییات مذاکرات در یک جمع بزرگ مشکل است. آن ها به اشتون وکالت داده اند و ایشان از طرف سایرین این مذاکرات را دنبال می کنند.

او در واکنش به اظهارات وزیر خارجه فرانسه مبنی بر این که ایران است که باید انعطاف نشان دهد گفت: طبیعی است که هر طرف انتظار دارد که طرف مقابل انعطاف نشان دهد اما مهم این است که ما در یک مذاکره به توافق مشترک برسیم.

این مذاکره کننده ارشد ایران با 1+5 در پاسخ به این پرسش که آیا پیش بینی می کنید گفت وگوها به توافق نزدیک شود؟ گفت: در چند موضوع که هنوز اختلاف نظر داریم هنوز به توافق کامل نزدیک نشده ایم اما در عین حال موارد بسیار زیادی هم وجود دارد که مورد توافق قبلی بوده است و هنوز هم درباره ی آن توافق وجود دارد.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا درباره ی غنی سازی و اراک مذاکراتی انجام داده اید؟ تصریح کرد: اخباری که درباره ی این موضوعات مطرح می شود صرفا حدس و گمان است. اجازه دهید فعلا به حدس و گمان ها اهمیت ندهیم. درباره ی موضوعات در روز مذاکره بحث می کنیم.


نظر شما :