تصاویر مذاکرات ژنو؛ آغازی بر پایان جنگ سرد

۰۴ آذر ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۰ کد : ۱۹۲۵۱۲۶ سرخط اخبار
هتل اینتر کنتیناتنتال ژنو که از یک هفته پیش میزبان مذاکره کنندگان هسته ای ایران و 5+1 بوده است در چنین روزهایی در 19 و 20 نوامبر 1985 میزبان دو ابر قدرت بود که سعی داشتند درباره کاهش سلاح های هسته ای خود توافق برسند.
 
به گزارش سرویس تاریخ فرارو، هتل اینترکنتینانتال تاکنون میزبان 400 نفر از روسای کشورهای جهان، نزدیک به 4 هزار وزیر  و بسیاری از سفرا، شخصیت های سیاسی بوده است. کوفی عنان، بیل و هیلاری کلینتون، دنیس راس، بسکتبالیست آمریکایی، سوفیا لورن و راجر فدرر تنیس باز سوئیسی از جمله کسانی هستند که در این هتل اقامات کرده اند.

 

در سال 1977 حافظ اسد رئیس جمهوری سابق سوریه با جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا در این هتل دیدار و در خصوص جنگ اسرائیل و اعراب گفت وگو کردند و جورج دبلیو بوش و حسنی مبارک از دیگر کسانی هستند که در این هتل اقامت گزیدند.
 
اما یکی از مهمترین میزبانی های این هتل مربوط به 19 و 20 نوامبر سال 1985 و اولین مذاکره دو ابرقدرت می شود. میخائیل گورباچف رئیس جمهور شوروی سابق و رونالد ریگان رییس جمهوری وقت آمریکا در این تاریخ دیداری دوجانبه در این هتل برگزار کردند؛ دیداری که از آن به عنوان نخستین علائم پایان جنگ سرد نام برده می شود.
 
مورخان به قدرت رسیدن میخائیل گورباچف به عنوان رهبر شوروی سابق فروپاشی شوروی در سال 1985 را آغاز فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد می دانند. 
 
در این تاریخ و پس از درگذشت پیاپی سه رهبر پیر شوروی از سال ۱۹۸۲حزب کمونیست، گوباچف را به عنوان رئیس حزب کمونیست برگزید و نسل جدیدی از رهبری به وجود آمد. در دوره گورباچف فن سالاران نسبتاً جوان به سرعت قدرتمند شدند و به آزادسازی اقتصادی و سیاسی شتاب بخشیدند به تقویت روابط صمیمانه و بازرگانی با غرب پرداختند.
 
ریگان که در این دوره در دوره دوم ریاست جمهوری خود به سر می برد در همین سال در ژنو اولین ملاقات خود با گورباچف را برگزار کرد؛ این دیدار در حاشیه اجلاس خلع سلاح در ژنو برگزار شد و اولین دیدار رهبران دو ابرقدرت جهان طی 6 سال بود. 
 
عکس های تاریخی از این دیدار مهم را در زیر می بینید.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

کلید واژه ها: گورباچف امريكا و شوروي


نظر شما :