هیچ تاسیسات هسته‌ای تعطیل نمی‌شود

۰۶ آذر ۱۳۹۲ | ۰۲:۰۷ کد : ۱۹۲۵۲۱۴ سرخط اخبار

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، سخنان عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده کشورمان در جلسه امروز این کمیسیون را تشریح کرد.
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست امروز(سه شنبه) این کمیسیون با اشاره به حضور عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در مذاکرات ژنو، گفت: عراقچی در نشست امروز گزارشی از نتایج و روند مذاکرات ژنو را به نمایندگان و اعضای کمیسیون ارائه کرد.
 
وی با اشاره به محورهای اظهارات عراقچی در نشست امروز کمیسیون متبوعش، افزود: عراقچی در نشست امروز تاکید کرد که نقشه راه در مذاکرات قبلی با ابتکار جمهوری اسلامی مشخص شد و مذاکرات صحنه بده و بستان با رویکرد برد - برد بود و از این رو طبیعی است که بعد از مذاکرات هر طرف می خواهد بردهای خود را به رخ بکشد و ادعا کند که ما بردیم، لذا بسیاری از ادعاهای سران کشورهای غربی با چنین رویکردی مطرح شد.
 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: عراقچی در نشست امروز ادامه داد که هم اکنون ما قاطع و محکم می گوییم که حق هسته ای و غنی سازی جمهوری اسلامی تثبیت شد و تاریخ انقضای قطعنامه های صادر شده در شورای امنیت به پایان خود رسیده و بعد از 10 سال تهدید و تحریم، حق غنی سازی جمهوری اسلامی مورد احترام قرار گرفت، نه اینکه به رسمیت شناخته شد، زیرا به رسمیت شناخته شدن حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای ایران به آن کشورها مربوط نمی شود.
 
نقوی حسینی خاطرنشان کرد: در نشست امروز عراقچی گفت که یکی دیگر از دستاوردهای مذاکرات ژنو حفظ دستاوردهای فعلی بوده و کلیه برنامه های هسته ای ایران همانند گذشته برقرار است و هیچ سیستم و تاسیساتی تعطیل نخواهد شد و اگر غربی ها به تعهدات خود عمل نکنند، همه برنامه ها طبق روال گذشته ادامه خواهد یافت. یکی دیگر از دستاوردهای مذاکرات ژنو حفظ حوزه تحقیقات هسته ای است، بنابراین ایران به لحاظ کیفی هیچ امتیازی از دست نداده است.
وی با بیان اینکه در نشست امروز کمیسیون امنیت ملی مجلس، عراقچی یکی دیگر از دستاوردهای مذاکرات ژنو را تعیین آینده روشن فعالیت هسته ای کشور دانست، گفت: این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان اعلام کرد که تیم مذاکره کننده در مذاکرات ژنو در دیوار تحریم ها ترک و شکاف ایجاد کرد، از این رو هم اکنون به لحاظ روانی فشار تحریم ها برداشته شده و انسجام آنها برهم خورده است. از طرف دیگر روند افزایش تحریم های جدید متوقف شد و در نتیجه فروش نفت در شرایط فعلی حفظ می شود. یکی دیگر از دستاوردهای مذاکرات ژنو دسترسی به بخشی از درآمدهای نفتی کشور است که براساس آن حدود 4.6 میلیارد دلار از درآمدهای بلوکه شده ایران آزاد می شود.
 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اظهارات عراقچی مبنی بر آزادسازی مبادلات دارویی و مواد غذایی یادآور شد: این مقام دستگاه دیپلماسی کشور تاکید کرد که براساس موافقت نامه امضا شده در ژنو، ایران می تواند به حد نیاز خود دارو و مواد غذایی خریداری کند.
 
نقوی حسینی ادامه داد: در نشست امروز عراقچی گفت که بعد از توافقات مذاکرات ژنو، درآمدهای حوزه پتروشیمی و صادرات محصولات آن به طور کلی به کشور ارجاع، تحریم همکاری خدمات خودرویی و تحریم سنگ های قیمتی و طلا نیز برداشته می شود، از این رو در کل پس از مذاکرات ژنو دستاوردهای مهمی برای کشور به دست آمده که این دستاوردها در مقابل امتیازهای داده شده بسیار برتر است، از طرف دیگر آنچه که گروه 1+5 از مذاکرات ژنو به دست آورد این بود که برنامه هسته ای در حد فعلی ثابت مانده، غنی سازی 20 درصد متوقف شده و نظارت بر فعالیت های هسته ای کشور بیشتر شود، بنابراین وضع موجود هسته ای کشور حفظ می شود.
 
وی با اعلام اینکه در نشست امروز این کمیسیون با عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشور، کوثری، آقامحمدی، کریمی قدوسی، حقیقت پور، کوچک زاده، شفیعی، منصوری آرانی، شوهانی، بخشایش اردستانی، جوکار، امیرآبادی فراهانی و آصفری به بیان اظهارات خود پرداختند، افزود: در نشست امروز همچنین عراقچی گفت که شاید زودتر هم می شد مذاکرات به نتیجه برسد اما در نهایت نتیجه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 این است که از ایجاد هزینه های بیشتر جلوگیری و حق غنی سازی کشور حفظ شد.

کلید واژه ها: عراقچی مذاکرات ژنو تحریم


نظر شما :