رایزنی کاخ سفید و وزارت خارجه برای امتیاز غیر تحریمی به ایران

دسترسی تدریجی ایران به پول خودش!

۲۹ مهر ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۵ کد : ۱۹۲۳۰۸۱ آمریکا اقتصاد و انرژی ترجمه برگزیده
ری تکیه، کارشناس امور ایران از شورای روابط خارجی آمریکا می گوید: مطمئن نیستم که ایرانیان با دسترسی مرحله به مرحله به پول خودشان در مقابل ایجاد محدودیت ها در فعالیت های هسته ای موافقت کنند.
دسترسی تدریجی ایران به پول خودش!

دیپلماسی ایرانی:با به پایان رسیدن مذاکرات دو روزه ژنو که همزمان با موافقت کنگره برای آغاز به کار دولت آمریکا بود، حالا کاخ سفید در موقعیت دشوارتری قرار گرفته است. طبق اظهار نظرهای مقامات دولت اوباما، ایران طرحی را با جزئیات برای خروج از بن بست هسته ای ارایه داد و مذاکرات صریحی نیز در این زمینه داشته است. تهران انتظار دارد در مقابل گام های عملی؛ تحریم ها لغو شوند و اکنون معضل اصلی برای اوباما نیز لغو تحریم هاست. چرا که به تازگی اوباما و کنگره به طور نسبی به توافقی برای  آغاز به کار دولت دست یافته اند و طرح درخواست تعدیل تحریم های اعمالی علیه ایران از سوی رئیس جمهور آمریکا، می تواند بار دیگر کنگره را در مقابل کاخ سفید قرار دهد.

روز پنجشنبه بود که یک مقام آمریکایی اعلام کرد، احتمالا دولت اوباما پیشنهاد دسترسی ایران به میلیاردها دلار پول نقدی را ارایه می کند که با توجه به تحریم ها در حساب های خارجی، بلوکه شده است. برخی بر این باورند که چنین اقدامی از فروپاشی نظام تحریم ها علیه ایران جلوگیری می کند.از سوی دیگر اوباما نیز می تواند به تهران نشان دهد که در مذاکرات جدی است و مشوقی نیز برای آن در نظر گرفته است.

به گزارش نیویورک تایمز، در حالی این اخبار به بیرون درز کرده است که هنوز کاخ سفید و وزرات خارجه آمریکا در حال مذاکره در مورد آن هستند. از سوی دیگر در مذاکرات دو روزه ژنو، یک کارشناس تحریم از خرانه داری آمریکا نیز حاضر بوده و نمایندگان ایران و آمریکا نیز در حاشیه این مذاکرات، ملاقات دوجانبه داشتند.

علاوه بر این دور بعدی مذاکرات برای 16 و 17 آبان ماه در ژنو برنامه ریزی شده و مقامات دولت آمریکا می کوشند از رای گیری در مورد اعمال تحریم های جدید علیه ایران در سنا، جلوگیری کنند.

این درحالی است که برخی در کنگره بر تشدید تحریم ها تاکید دارند. آنها می گویند ایران در مذاکرات تعهدی برای تعلیق غنی سازی نداده است و دلیلی برای لغو تحریم ها وجود ندارد.

گزارش ها حاکی از آن است که پیشنهاد آزادسازی سرمایه بلوکه شده ایران در حساب های خارجی، به طور محدودتری نظام اعمال تحریم ها علیه ایران را مخدوش می کند. از سوی دیگر در صورتی که توافق بین ایران و غرب به خوبی پیش نرود، آمریکا می تواند با تحریم هایی جدید، تمامی این سرمایه ها را بلوکه کند. برخی در سنا بر این باورند که این پیشنهاد در مقایسه با پیشنهادی که پیش تر در مورد لغو ممنوعیت تجارت طلا، ارایه شده بود، بهتر است.

برآوردها حاکی از آن است که حدود 50 میلیارد دلار از پول ایران در حساب های خارجی مسدود شده است.  یکی از اعضای سنا در این پرسش را مطرح می کند که آیا ارزش ندارد برای تعطیلی فوردو، مثلا یک میلیارد دلار از پول ایران را آزاد کنیم؟

در مقابل گروهی از تحلیلگران بر این باورند که احتمالا ایران با این پیشنهاد موافقت نمی کند، چرا که به دنبال لغو تمامی تحریم هاست. ری تکیه، کارشناس امور ایران از شورای روابط خارجی آمریکا می گوید: مطمئن نیستم که ایرانیان با دسترسی مرحله به مرحله به پول خودشان در مقابل ایجاد محدودیت ها در فعالیت های هسته ای موافقت کنند.

این در حالی است که هم اکنون طرح به صفر رساندن صادرات نفتی ایران در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده و گفته می شود که سنا نیز پیش از پایان ماه اکتبر برای به تعویق انداختن بررسی این بسته تحریمی، فرصت ندارد. مارک کیرک که همواره در پس پرده اعمال تحریم ها علیه ایران حضور داشته، ادعا می کند ایران با توقف فعالیت های هسته ای و موشکی خود موافقت نکرد و سنا نیز باید فورا دور جدیدی از تحریم ها علیه ایران را به تصویب برساند. با این حال گفته می شود احتمالا رای گیری در مورد تحریم های جدید تا پس از نشست اواسط آبان ماه در ژنو به تعویق می افتد.

ری تکیه در این زمینه اظهار داشت: به این ترتیب کاخ سفید می تواند از چشم انداز اعمال تحریم های بیشتر به عنوان ابزاری در مذاکرات استفاده کند. به گفته وی ایرانیان همواره یک اهرم در مذاکرات دارند و آن متوقف نکردن غنی سازی است. پس آمریکا نیز باید اهرم خودش را داشته باشد.

در روزهای آینده وندی شرمن، نماینده آمریکا در مذاکرات هسته ای با ایران به کنگره می رود تا نمایندگان را در جریان روند مذاکرات ژنو قرار دهد. قرار است محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز به زودی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برود و در همین زمینه، با نمایندگان گفت و گو کند. از سوی دیگر، وزرات خارجه و خزانه داری آمریکا، مقاماتی را به کشورهای اروپایی اعزام کرده اند تا در خصوص جنبه های فنی نظام تحریم ها با همتایان اروپایی گفت و گو کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

انتشار اولیه: جمعه 26 مهر 1392/ باز انتشار: دوشنبه 29 مهر 1392

کلید واژه ها: تحریم مذاکرات ژنو


نظر شما :