ایران و حزب الله در گزارش اطلاعاتی سالیانه اسراییل

۰۷ آذر ۱۳۹۲ | ۰۲:۲۰ کد : ۱۹۲۵۲۶۲ سرخط اخبار

گزارش اطلاعاتی سالیانه رژیم صهیونیستی تاکید کرد که حزب الله لبنان در بهترین شرایط خود قرار داد و ایران با برنامه هسته ایش خطرناک ترین دشمن اسرائیل است.
به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت بخش هایی از گزارش اطلاعاتی سالیانه رژیم صهیونیستی را که دیروز به کابینه امنیتی اسرائیل تحویل داده شد، منتشر کرده است، این گزارش اطلاعاتی سالیانه تهیه شده و به وضعیت استراتژیک اسرائیل در خاورمیانه می پردازد. بندهایی از این گزارش به شرح زیر است:

اوضاع ژئو استراتژیک اسرائیل در سالهای اخیر تقویت شده است، این تقویت در سایه برخی مولفه هاست که عبارتند از: ضعف چندین ساله ارتش عراق، ضربه خوردن به توانمندی های شیمیایی و بالستیک ارتش سوریه، دخالت حزب الله لبنان در جنگ سوریه و تقابل این حزب با جریان های تکفیری و تروریست اسلامی در داخل لبنان و مهار توان ارتش مصر که در دو سال اخیر به مسایل داخلی خود مشغول شده است.

در لبنان تقابل بین حزب الله و سازمانهای تروریستی متخاصم با این حزب رو به افزایش است؛ البته این نگرانی وجود دارد که اوضاع انفجاری به رویارویی و درگیری های گسترده در درون این کشور منجر شود.

این گزارش تاکید کرد که حزب الله لبنان در بهترین شرایط خود قرار دارد و در حال حاضر حتی از ارتش سوریه نیز قوی تر شده است، این واقعیت دو سال پیش به این صورت نبود.

در پرونده ایران باید گفت که این کشور به صورت عملی به دشمن درجه یک اسرائیل در خاورمیانه تبدیل شده است، این کشور به علت برنامه هسته ای خود خطرناک ترین دشمن برای اسرائیل است. بعد از امضای توافق ژنو ارزیابی ها این است که ایران در ماههای آینده مخالف آن عمل نمی کند تا مانعی در تسهیلاتی که برای عبور از تحریم ها قرار داده شده، ایجاد نشود، به همین علت می توان گفت برنامه هسته ای این کشور راکد شده است.

بنا بر این گزارش اسرائیل در ماههای آینده سعی خواهد کرد تا فرماندهی اقدام آینده قدرت های بزرگ در برابر ایران را به دست آورد تا در صورت رسیدن به توافق با ایران مانع از ابقای این کشور به عنوان یک قدرت هسته ای شود.

گزارش های اطلاعاتی اسرائیلی نشان می دهد که در فلسطین محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان ملقب به ابومازن از روند سیاسی و جایگاهی که در آن قرار دارد، استفاه می کند، اما در مورد توان وی در اتخاذ تصمیم نسبت به امضای توافقنامه با اسرائیل تردید وجود دارد.

در غزه نیز جنبش حماس به توسعه نفوذ خود ادامه می دهد،  این در حالی است که بخشی از فلسطینی های نوار غزه از این اوضاع ناراحت هستند، اما خشونت حماس مانع از سقوط حاکمیت آنها در غزه شده است.

سوریه بیش از نیمی از سلاح های شیمیایی خود را از بین برده است؛ توان ارتش سوریه به صورت قابل توجهی تضعیف شده و برخی مدعی هستند که اگر ارتش اسرائیل دو سال پیش نیاز به دو هفته زمان داشت تا بتواند به دمشق برسد، الان این زمان به چند ساعت یا نهایتا یک روز تقلیل پیدا کرده است.

این گزارش مدعی است که نیمی از ارتش سوریه از بین رفته است و خسارت هایی به توان دفاع هوایی آن وارد شده؛ به همین علت خطر فراوان این ارتش برای اسرائیل کاهش یافته است؛ با این وجود هرج و مرج در سوریه و تقویت سازمانهای تروریستی البته در عین حال که نمی تواند در شرایط کنونی تهدید راهبردی برای اسرائیل باشد؛ اما می تواند جدول اقدامات عادی اسرائیلی ها را به هم بزند.

در مصر درست است که ارتش به دنبال مبارزه با القاعده در سینا است، اما توان اطلاعاتی و عملیاتی آن پایین است و به نظر می رسد این درگیری ها سودی نخواهد داشت.

کلید واژه ها: ارتش سوریه


نظر شما :