کاخ سفید: نتانیاهو درمانده و ضعیف است!

۱۱ آذر ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۸ کد : ۱۹۲۵۴۴۹ سرخط اخبار
هرچند وجود شکاف فزاینده میان آمریکا و رژیم اسرائیل و به ویژه تعارض منافع این دو در موضوع هسته ای ایران، مدت هاست که به واقعیتی غیر قابل انکار تبدیل شده، اما اینکه مقامات ارشد آمریکایی به طور علنی به موضع گیری علیه رژیم اسرائیل بپردازند، امری مسبوق به سابقه نیست. به هر حال، به نظر می رسد این موضوع اکنون جنبه عینی و عملی به خود گرفته است.

به گزارش «تابناک»، گزارشی که ساعاتی پیش در کانال 10 تلویزیون رژیم اسرائیل پخش شده، بیانگر آن است که اختلافات موجود میان واشنگتن و تل آویو بر سر موضوع هسته ای ایران به اوج خود رسیده؛ تا حدی که مقامات آمریکایی انتقادات شدید و بی سابقه ای را از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل مطرح کرده اند.

بنا بر این گزارش، مقامات ارشد کاخ سفید – که البته به نام آن ها اشاره ای نشده – در واکنش به مواضع نتانیاهو در قبال توافق هسته ای ایران، وی را فردی «درمانده و ضعیف» خوانده اند.

این مقامات همچنین گفته اند: «اظهار نظرهای وی (نتانیاهو) نمایانگر نداشتن اعتماد به نفس است. مخالفت های بیان شده از سوی وی، ما را آزرده خاطر نمی کند».

این در حالی است که نتانیاهو امروز نیز همچون روزهای اخیر، به اظهار نظر درباره توافق هسته ای ایران پرداخته و گفته: «به عنوان نخست وزیر اسرائیل، من بارها و بارها نسبت به خطرات برنامه هسته ای ایران هشدار می دهم. وقتی من خطری که شهروندان اسرائیل تهدید می کند می بینم، ساکت نخواهم ماند».

اما به نظر می رسد با وجود همه این فضاسازی ها، موقعیت نتانیاهو در خود ساختار رژیم اسرائیل نیز از هر زمانی متزلزل تر شده، زیرا مقامات فعلی و سابق این رژیم نیز انتقادات تندی را از رویکرد وی و به ویژه مخالفتش با آمریکا بر سر موضوع هسته ای ایران ابراز می کنند.

در یکی از تازه ترین و جدی ترین موارد، «ایهود اولمرت»، نخست وزیر پیشین رژیم اسرائیل ضمن انتقاد از مخالفت های نتانیاهو با آمریکا، تلاش های وی برای تحریک کنگره آمریکا علیه دولت اوباما را اشتباهی جدی خوانده و گفته نتانیاهو در حقیقت با این کار به دولت اوباما اعلان جنگ کرده است.

به هر ترتیب، آن گونه که مشخص است، حصول توافق هسته ای میان ایران و کشورهای گروه 1+5، به شدت موضع نتانیاهو را از جنبه داخلی و خارجی متزلزل کرده و وی را در شرایطی قرار داده که تنها می تواند از سر استیصال، به حملات لفظی خود علیه ایران ادامه دهد.

کلید واژه ها: نتانیاهو


نظر شما :