صنعت نفت ایران در شرف بازگشت به بازار

۱۳ آذر ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۷ کد : ۱۹۲۵۵۴۶ سرخط اخبار

وزیر نفت کشورمان در وین صنعت نفت ایران را در حال آماده شدن برای بازگشت کامل به بازار نفت ذکر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا)، آقای زنگنه در بدو ورود به وین در مصاحبه با خبرنگاران شرکت کرد و به سوالات آنان پاسخ داد، وی در مورد پیامش در اجلاس صد و شصت و چهارم اوپک گفت: من در اینجا خواهم گفت که بعد از اجلاس ژنو، صنعت نفت ایران در حال آماده شدن برای بازگشت کامل به بازار نفت است.

وی افزود: طبیعی است که دوستان ما در اوپک هم این موضوع را لحاظ کنند. چرا که از یک سو مشکلات یکی از اعضای موسس اوپک در حال مرتفع شدن است و از طرف دیگر، ثبات بازار و پایداری درآمدهای قابل پیش بینی برای اعضای اوپک، اقتضا می کند آنان که در این مدت تولید نفت شان را بیشتر کرده اند بازگشت ایران را مد نظر قرار دهند.

وزیر نفت کشورمان در پاسخ به این سوال که ایران در یکسال آینده چقدر می تواند نفت اضافه وارد بازار کند گفت: ایران از جهت توانایی تولید نفت مشکلی برای بازگشت به بازار ندارد، مقدار تولید نفت ایران در آینده با مسائل سیاسی مرتبط است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد جایگزین شدن تولید نفت عراق به جای ایران و مذاکره با این کشور افزود: من نه با وزیر نفت عراق و نه با هیچ وزیر دیگری در این باره صحبت نکرده ام. همه می دانند چقدر تولیدشان را اضافه کرده اند و چقدر از  سهم طبیعی ایران نصیب آنها شده است.

زنگنه درباره احتمال دیدار با وزیر نفت عربستان در حاشیه اجلاس اوپک هم گفت: حتما دیدار می کنیم.

وی درباره زمان مورد نیاز برای بازگشت به سطح صادرات قبل از اعمال تحریم ها افزود: تا اوایل سال آینده شمسی می توانیم به مقدار صادرات قبلی مان برسیم.

وزیر نفت در مورد مباحث این نشست گفت: بخش مهمی از مباحث فردا در نشست باز مربوط به مسائل اداری اوپک است و در نشست پشت درهای بسته هم بحث دبیرکلی مطرح خواهد شد که فکر نمی کنم به نتیجه برسد البته دو دوره دبیرکلی آقای البدری به اتمام رسیده است و دیگر نمی تواند تمدید شود.

وی افزود: راه حل فوری برای انتخاب دبیر کل نمی بینم. به این دلیل که بعید می دانم در مورد هیچ کدام از کاندیداها اجماعی صورت گیرد.

وزیر نفت کشورمان درباره سقف تولید نفت ایران گفت: ایران فعلا محدودیت تحریم ها را دارد ولی تلاش می کنیم صادراتمان را افزایش دهیم، هم اکنون محدودیت های ظالمانه و یکجانبه تحریم پیش روی ایران است. با این وجود ما تلاش خودمان را می کنیم. امیدواریم در توافق های ایران با گروه 1+5 این محدودیت ها به طور کامل برداشته شود تا ایران بتواند تولید خود را به سقف پیش از از تحریم ها برساند.

وی درباره کاهش قیمت نفت افزود: بعضی ها ممکن است روند قیمت نفت را کاهشی ببینند اما اغلب خبرگان و از جمله اوپک پیش بینی نمی کند قیمت نفت کاهش یابد. در مورد قیمت نفت هم باید بگویم همه از قیمت های کنونی نفت راضی هستند.

کلید واژه ها: اوپک تولید نفت تحریم


نظر شما :