پیش بینی کاهش یک میلیون بشکه ای تولید نفت ایران در 5 سال آینده

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۶:۰۸ کد : ۱۹۱۶۲۱۲ سرخط اخبار

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد تولید نفت ایران در 5 سال آینده یک میلیون بشکه در روز کاهش می یابد.

به گزارش عصر ایران ، آژانس بین المللی انرژی در گزارش جدید خود پیش بینی کرد: تولید نفت ایران در 5 سال آینده (در اوایل سال 2018) با کاهش یک میلیون بشکه ای به رقم 2.38 میلیون بشکه در روز برسد. این کمترین رقم تولید نفت ایران در چند دهه گذشته است و دلیل آن، تحریم های بین المللی ذکر شده است.

آمریکا و اروپا هم اکنون تحریم ها و محدودیت هایی را علیه سرمایه گذاری و واردات کالا و تجهیزات مربوط به صنعت نفت ایران و  صادرات نفت خام و صادرات و واردات محصولات نفتی این کشور اعمال کرده اند.

صادرات نفت ایران در یک سال گذشته، حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

در بخش دیگری از این گزارش آژانس بین المللی انرژی هم آمده است: تولید روبه افزایش نفت ماسه ای در آمریکا به رفع نیاز روبه افزایش نفت جهان در 5 سال آینده کمک می کند حتی اگر رشد اقتصاد جهانی بیشتر شود.

این افزایش تولید نفت آمریکا باعث می شود روند جایگزینی تولید نفت ایران ، آسان تر شود.

"ماریا فان در هویفن" مدیرعامل آژانس بین المللی انرژی دراین باره گفت: آمریکای شمالی در عرضه نفت، شوک وارد کرده است. این موضوع تاثیر خود را بر سراسر جهان خواهد داشت. خبر خوش اینکه این موضوع باعث می شود نگرانی از پاسخگویی به تقاضای جهانی برای نفت، آرام شود.

آژانس گفته است که پیش بینی می کند تقاضای جهانی برای نفت بین سال های 2012 و 2018 به 96.7 میلیون در روز افزایش یابد.

این رقم براساس پیش بینی خوش بینانه صندوق بین المللی پول درباره رشد اقتصادی سالانه بین 3 تا 4.5 درصدی در این مقطع زمانی جهان تعیین شده است.

این افزایش تقاضای جهان برای نفت خام، به طور عمده از سوی تولید کنندگان خارج از اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام) تامین می شود. تولید نفت خارج از اوپک در بین سال های 2012 تا 2018 به رقم 59.31 میلیون بشکه در روز افزایش می یابد.

براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، تولید نفت آمریکا در اوایل سال 2015، از روسیه به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت خارج از اوپک، بیشتر می شود.
روسیه هم اکنون بیش از 7 میلیون بشکه در روز نفت خام تولید می کند.

همچنین در 5 سال آینده تولید نفت اوپک در نزدیکی تولید فعلی اش یعنی روزانه حدود 30 میلیون بشکه قرار خواهد داشت و اوپک با افزایش تولید جدی روبه رو نخواهد بود.

ظرفیت بلااستفاده تولید نفت کشورهای عضو اوپک نیز در 5 سال آینده به 6.4 میلیون بشکه در روز یا 6.6 درصد از کل تقاضای جهانی برای نفت می رسد. این میزان می توان سوپاپ اطمینانی برای شوک های احتمالی به عرضه نفت در جهان باشد.

در بخش دیگری از این گزارش هم آمده است: جهش تولید نفت ماسه ای در آمریکا و به همراه آن، انقلاب فناوری به روسیه و چین در افزایش تولید از ذخایر نفت غیرعادی خود کمک می کنند.

همزمان ممکن است تولید نفت در شمال آفریقا به دنبال خروج شرکت های نفتی از این منطقه به دلایل امنیتی ، کاهش یابد.

بخشی از این کشورها، عضو اوپک هستند و این وضعیت می تواند بر تولید نفت اوپک نیز تاثیر بگذارد.

کلید واژه ها: تولید نفت بشکه اوپک بین المللی در 5 سال آینده در 5 انرژی 5 5 سال 5 سال آینده در 5 سال برای نفت آمریکا تولید نفت ایران آژانس بین المللی انرژی نفت ایران در


نظر شما :