ایران در ژنو 2 شرکت می‌‌کند

۲۴ آذر ۱۳۹۲ | ۱۸:۲۴ کد : ۱۹۲۶۰۷۶ سرخط اخبار

مدیرکل امور بین الملل مجلس با بیان اینکه ایران در مذاکرات ژنو 2 شرکت می کند، گفت: تهران هیچ پیش فرضی را برای این حضور نمی پذیرد.

حسین شیخ الاسلام در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به موضوعات مطرح شده در رسانه ها مبنی بر دعوت ایران به مذاکرات ژنو 2، گفت: ایران در این مذاکرات شرکت می کند.

مدیرکل امور بین الملل رئیس مجلس، با بیان اینکه برگزاری مذاکرات ژنو 2 با حضور حکومت سوریه بر خلاف مذاکرات ژنو 1 که سوریه به آن دعوت نشده بود، اعتراف به تصحیح توهمات اشتباه است، افزود: در آن زمان دست اندرکاران مذاکرات ژنو با خیال اینکه حکومت سوریه به زودی ساقط خواهد شد، دولت این کشور را بر خلاف همه موازین بین المللی و عقل سلیم به ژنو دعوت نکردند، اما هم اکنون حالا به اشتباه خود اعتراف کرده و از حکومت سوریه به عنوان طرف اصلی دعوت کرده اند.

وی با تأکید بر اینکه دعوت حکومت سوریه به مذاکرات ژنو 2 نشان دهنده این است که راه تحمیل تسلیم نظامی به ملت و دولت سوریه شکست خورده و باید راه پایان بحران را در گفت وگوی سیاسی جستجو کرد، تصریح کرد: این موضوعات از ابتدای بحران سوریه جزء نظرات و پیشنهادات ایران بود، اما باید تاکید کنم که ایران در مذاکرات ژنو 2 بدون قید و شرط شرکت کرده و در این رابطه هیچ پیش فرضی را نمی پذیرد.

شیخ الاسلام با بیان اینکه چگونگی توقف خشونت، آتش بس و پایان کشتار و تخریب از مهم ترین محورها و دستور کارهای مذاکرات ژنو 2 خواهد بود، یادآور شد: قطعا بلافاصله پس از آتش بس باید نسبت به رسیدگی به کلیه آوارگان و لطمه دیدگان از جنگ سوریه و اقدامات انسانی و بشردوستانه برنامه ریزی و اقدام صورت گیرد، در این صورت ایران بلافاصله بعد از اجرای آتش بس از گفت وگوهای سیاسی بین سوری ها، درقالب سوری- سوری بدون دخالت خارجی حمایت می کند.

وی با اعلام اینکه فعالیت تروریست ها در سوریه یکی از مهم ترین چالش های مذاکرات ژنو 2 است، گفت: متاسفانه این گروه ها از سوی برخی کشورها با ارائه پول، مواد منفجره و اسلحه و حتی نیروی شیطانی آماده عملیات انتحاری پشتیبانی می شوند، از این رو تمام کشورهای منطقه، اروپا و در رأس همه آمریکا باید تعهد کنند که پشتیبانی از این تروریست ها را متوقف خواهند کرد.

شیخ الاسلام با اشاره به تضعیف وضعیت معارضان سوری و بروز اختلاف میان آن ها، یادآور شد: جناح سیاسی معارض مقیم خارج که از سوی غرب و سازمان های اطلاعات غربی ایجاد شده اند، هم اکنون بدون هیچ پشتوانه در داخل سوریه، متقاضی حضور در مذاکرات هستند.

ارتش آزاد سوریه از پاشید/ فرمانده این ارتش فراری است

وی افزود: همچنین ارتش به اصطلاح آزاد به عنوان تنها نیروی نظامی ضعیفی که با جناح سیاسی معارض مقیم خارج همکاری می کرد، هم اکنون از هم پاشیده شده و حتی سلیم ادریس فرمانده این گروه نیز فرار کرده است.

مدیرکل امور بین الملل رئیس مجلس، با بیان اینکه حضور جناح سیاسی معارض در مذاکرات ژنو 2 در حالی که هیچ پایگاه داخلی و هیچ قدرت نظامی ندارند، بی معنی و بی فایده است، تصریح کرد: قول و قرارها و اظهارات این جناح سیاسی هیچ پشتوانه ای نداشته  و اقدامات این جناح نمی تواند تعهدی برای آتش بس باشد، زیرا نیروهای متصل به القاعده مانند جبهه النصره و داعش، این جناح را نماینده خود نمی دانند.

جبهه النصره جناح سیاسی خارج از سوریه را دشمن خود می داند

وی ادامه داد: نیروهای القاعده، جناح سیاسی معارض مقیم خارج را دشمن خود دانسته و با جیش حر جنگیدند و آن ها را به حال و روز فلاکت بار دچار کردند.

این نماینده ادوار مجلس نهم، با تأکید بر اینکه تروریست ها ضد آتش بس، مذاکره سیاسی، مردم سالاری، پارلمان و انتخابات هستند، گفت: این گروه با ادعای ایجاد دولت اسلامی و در اختیار قرار گرفتن قسمت های خیلی کمی از اراضی سوریه،  هر کار، جنایت و تجاوزی را به اسم اسلام مرتکب می شوند.

قدرت اصلی آتش معارضه در سوریه به دست القاعده است/مبارزه با افراطی گری دستور نخست کنفرانس ژنو2

وی با بیان اینکه معارضان و طالبان فعال در سوریه، چهره خیلی وحشتناکی از اسلام نوع خودشان را به جهان ارائه کرده اند، افزود: این موضوع موجب سرشکستگی است و متأسفانه قدرت اصلی آتش، تخریب و نظامی گری در اختیار این گروه ها است.

مدیرکل امور بین الملل رئیس مجلس، با اعلام اینکه قطعا دستور نخست مذاکرات ژنو 2 آتش بس است، گفت: این موضوع به علت حضور تروریست ها امکان پذیر نیست، از این رو به طور طبیعی مقابله با این افراط گرایی و تروریسم تبدیل به دستور اول کنفرانس ژنو2 خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه طرح جمهوری اسلامی ایران بهترین و مهم ترین راه حل را برای بحران سوریه دارد، تصریح کرد: بر اساس طرح ایران تنها مردم سوریه از طریق صندوق آرا و مردم سالارانه بدون دخالت نیروهای منطقه ای و فرامنطقه ای می توانند سرنوشت خود را تعیین کنند، از طرف دیگر مردم سوریه نقش تاریخی در منطقه به ویژه در مقابله با رژیم صهیونیستی و پشتیبانی از مقاومت دارند.

مدیرکل امور بین الملل رئیس مجلس، با اعلام اینکه سوریه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در قیاس با دیگر کشورهای عربی با درایت بیشتر و عمیق تری با مشکلات منطقه روبه رو شد، افزود: اقدامات ملت سوریه زمینه رشد مقاومت و ضعف صهیونیست ها را فراهم کرد و این کشور در این چند سال اخیر هزینه همین توفیق مقاومت را می پردازد.

کلید واژه ها: مذاکرات ژنو مذاکرات ژنو 2


نظر شما :