مامور سابق «سیا»:در دفتر احمدی‌نژاد کار می‌کردم

۲۴ آذر ۱۳۹۲ | ۲۱:۲۴ کد : ۱۹۲۶۰۹۵ سرخط اخبار

اسوشیتدپرس در گزارشی تحقیقی گفت که رابرت لوینسون، شهروند آمریکایی که به طور مرموزی در سال ۲۰۰۷ در جزیره کیش در ایران ناپدید شد، در حال انجام ماموریتی برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا بود.

به گزارش ایران خبر به نقل از «صدای آمریکا»، آسوشیتدپرس، و روزنامه واشنگتن پست می گویند لوینسون برای گروهی از تحلیلگران سازمان سیا که اجازه اجرای ماموریت در خارج از آمریکا را نداشتند، اطلاعات جمع آوری می کرد.

در این زمینه، رابرت بائر، مأمور سابق سی آی اِی به پرسش هایی در این زمینه پاسخ داده است.

-
آیا انتشار گزارش فوق در زمانی که ایران و آمریکا در حال پیشبرد مذاکراتی حساس درباره برنامه اتمی ایران هستند، میتواند به اعتبار آمریکا ضرر بزند؟

مشکل این است که ایرانیها دیگر میدانند که لوینسون با سی آی اِی تماس داشته. دیگر مهم نیست که مأموریت داشته یا نه. در همان زمانی که لوینسون به ایران رفت، من هم رفته بودم...علناً بعنوان یک مأمور سایق سی آی اِی. من در دفتر احمدی نژاد، زمانیکه هنوز شهردار بود کار کردم. تا زمانیکه رو راست باشی، با سابقه ات مشکلی ندارند. لوینسون غیرقانونی وارد کیش شد و داوود صلاح الدین را ملاقات کرد. رابطه صلاح الدین هم با دستگاه اطلاعاتی کاملاً روشن است. ماجرا خیلی احمقانه بود. چه اتفاقی برای او افتاد، من نمیدانم. اما این که آیا به رابطه کنونی آمریکا-ایران صدمه میزند یا نه، به نظر من می زند و به همکاری آسیب می زند.

-
گزارش چه تآثیری بر خود لوینسون خواهد داشت و آیا ممکن است باعث یک معامله شود؟

نمیدانم. حدس من این است که او را تحویل یک گروه افراطی داده باشند مثلا در بلوچستان ولی این گزارش میتواندبه او آسیب برساند. ما اینقدر با این مسئله بازی کردیم، در موردش دروغ گفتیم، قضیه را از خانواده اش پنهان نگه داشتیم که این گزارش میتواند به آتش دامن بزند.

-
در مورد دیوید بلفیلد، یا همان داوود صلاح الدین چه میتوانید بگوئید؟

داوود صلاح الدین اسمی است که او برای خودش انتخاب کرد و اکنون بعنوان خبرنگار در تهران کار میکند و کتاب مینویسد. زمانی که من تهران بودم سعی کردند ما را به هم معرفی کنند. من داشتم یک فیلم در مورد بمبگذاری انتحاری تهیه میکردم و حاضر به ملاقات با او نشدم...نگران بودم ... ...چرا با ملاقات با این آمریکایی آنها را تحریک کنم؟ من نمی فهمم چرا لوینسون از او بطور مخفیانه در ایران استفاده کرد. کل این ماجرا بسیار غیرطبیعی و فکر نشده بود. همانطور که گفتم بنظر من، به ضرر ما تمام خواهد شد.

کلید واژه ها: لوینسون


نظر شما :