سناریوهای اخضر ابراهیمی برای اجلاس سوریه

۲۷ آذر ۱۳۹۲ | ۲۲:۴۹ کد : ۱۹۲۶۲۵۱ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا،« خوله مطر» در گفت وگو با روزنامه لبنانی «النهار» که در شماره امروز ( چهارشنبه) آن منتشر شده است، افزود : پیش بینی می کنیم مذاکراتی نفس گیر و ماراتنی در پیش باشد بطوریکه روزی 10 ساعت بر سرمسائل اختلافی بحث و گفت وگو شود تا شاید بتوان به نتیجه ای سریع برای حل بحران سوریه دست یافت.

اجلاس سوریه موسوم به ژنو یک ، 25 ماه نوامبر گذشته برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: روز جمعه آینده جلسه ای مقدماتی در ژنو تنها با حضور نمایندگان روسیه، آمریکا و سازمان ملل برگزار می شود و در ادامه نمایندگان دیگر کشورهای عضو دایم شورای امنیت و کشورهای همسایه سوریه (لبنان، ترکیه، اردن و عراق) وهمچنین نمایندگان اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا به آن خواهند پیوست.

بر اساس این گزارش، قرار است هیات آمریکایی پاسخ هایی در جواب پرسش های موجود در خصوص برخی مسایل از جمله مشارکت ایران در ژنو 2 و نتیجه اقدامات آمریکا مانند تلاش های «رابرت فورد» سفیر آمریکا در دمشق برای تشکیل یک هیات مشترک از مخالفان نظام سوریه به ریاست ائتلاف ملی به همراه خود بیاورد.

النهار براساس یک سری اطلاعات خاص می نویسد: ائتلاف مخالفان نظام سوریه که قرار بوده تا تاریخی که سازمان ملل تعیین کرده یعنی بیست و هفتم ماه جاری میلادی لیست اسامی نمایندگان خود برای شرکت در این گفت وگوها را اعلام کند، در حال تلاش برای تعویق زمان اعلام اسامی است.

بر اساس این گزارش، مخالفان سوری تلاش دارند که تا بعد از هفتم ژانویه سال آینده این امر را به تعویق بیندازد، چرا که در این روز قرار است انتخابات ائتلاف مخالفان برگزار شود و قرار است این درخواست را هیات آمریکایی به نشست روز جمعه ببرد.

** حضور ایران

در ادامه گزارش النهار آمده است: گفته می شود که در نشست جمعه قرار است مساله مشارکت یا عدم حضور ایران در ژنو 2 قطعی شود؛ با وجود اینکه درخواست گسترده ای در سطح بین الملل برای مشارکت ایران وجود دارد، اما هنوز برخی بویژه آمریکا و عربستان سعودی با آن مخالف هستند.


** سناریوهای ابراهیمی

النهار در ادامه گزارش خود با این ادعا که به سناریوهای ابراهیمی برای اجلاس ژنو 2 دست پیدا کرده است، نوشت : در پایان هفته گذشته به منظور آماده سازی مذاکرات بین طرف های درگیر بحران سوریه ، نشست سه روزه محرمانه در مقر سازمان ملل در ژنو به ریاست ابراهیمی برگزار شد و در این نشست سناریوهای مختلفی بررسی و سرانجام تصمیماتی اتخاذ گردید.

به نوشته النهار، ابراهیمی به این نتیجه رسیده است که طرح برخی مسائل اساسی در ابتدای اجلاس ژنو 2 مانند سرنوشت ˈبشار اسدˈ رییس جمهور سوریه، این اجلاس را با چالش روبه رو ساخته و نه تنها پیشرفتی حاصل نمی شود که گویی بازگشت به عقب صورت گرفته است.

باید دانست که میان طرف های درگیری دیوارهایی قطور از بی اعتمادی و کینه و دشمنی وجود دارد؛ بنابراین منطقی است اجلاس با مسائلی که طرفین اختلافاتی عمیق بر سر آنها دارند، شروع نشود.

بر اساس این سناریو، در آغاز اجلاس ژنو 2 باید مسایلی که مورد توافق تمام طرف هاست مورد توجه قرار گیرند که از جمله آنها مساله سوریه به عنوان یک کشور متحد، مستقل و آزاد و به دور از هرگونه دخالت خارجی و همچنین وحدت ملت سوریه است.

به نوشته النهار، از جمله برنامه هایی که ابراهیمی در دستور کار نشست قرار داده، آتش بس و شکسته شدن محاصره برخی مناطق و رسیدن کمک به محاصره شدگان است.

اگرچه شکسته شدن محاصره برخی مناطق تحت سیطره تروریست ها بویژه برخی تروریست هایی که در اجلاس ژنو 2 شرکت نمی کند، سخت است اما می توان از مناطق تحت سیطره شرکت کندگان در اجلاس شروع کرد.

بر اساس این برنامه ابراهیمی، از ناظران بین المللی به منظور کمک رسانی به مردم و رفع حصار از مناطق کمک گرفته می شود، چرا که سازمان ملل از عدم پایبندی دو طرف نسبت به رساندن مواد غذایی نگران است و تا کنون حالت های گوناگونی به ثبت رسیده که طی آنها مردم عادی در مناطق تحت محاصره گرفتار سوء تغذیه و مرگ از گرسنگی شده اند.

بر این اساس اگر گفت وگوها به شکل مثبت پیش برود، بخش مهمی از وقت به مساله قانون اساسی آینده سوریه و شکل حکومت این کشور پرداخته خواهد شد و این امر طریق ورود به پرسش هایی سخت از جمله سرنوشت بشار اسد و اختیارات حکومت انتقالی و زمان تشکیل آن را تحت سایه حکومت بشار اسد در مرحله پس از انتخابات هموار می سازد.

بر اساس این گزارش، ابراهیمی از رؤسای دو هیات آمریکایی و روسی خواسته است که با دیدی مثبت وارد این دور از گفت وگوها شوند تا اجلاس ژنو 2 با موفقیت به پایان برسد نه اینکه شرایط را پیچیده تر از وضع موجود کند.


نظر شما :