نهادهای حاکمیتی و قوای سه گانه ایران هدف تحریم سنای آمریکا

۲۸ آذر ۱۳۹۲ | ۲۲:۴۰ کد : ۱۹۲۶۲۷۹ سرخط اخبار

در حالی که امروز متن کامل طرح تحریمی جدید کرک - ممندز برای افزایش تحریم ها علیه ایران منتشر شده است، نگاهی به متن این طرح حاکی از آن است که در بخش مربوط به اشخاص و نهادها، طرح تحریم جدید در نظر دارد که با گسترش دایره افراد و نهادها، فشار تحریمی بر ایران را دوچندان کند.

به گزارش «تابناک» سر و صدای طرح تحریمی جدید سناتورهای ضد ایرانی سنای آمریکا امروز در حالی بلند شد که پیش از این گفته میشد که این طرح تا پایان مدت شش ماهه موافقتنامه موقت ژنو معلق شده است. اما اکنون گویا آنگونه که مشخص است این سناتورها بنا دارند تا بر خلاف نظر دولت ایالات متحده، این طرح را بعد از تعطیلات رسمی آخر سال و در روز 6 ژانویه 2014 به سنای آمریکا ببرند.

در همین حال نگاهی به بخش مربوط به افزایش تحریم ها بر علیه نهادها و افراد، نشان میدهد که طرح جدید با گسترش دایره افراد و نهادها در صدد است تا ضمن شامل کردن نهادهای مهم حاکمیتی در ایران و همچنین گسترده کردن شرایط شمول تحریم افراد، فشار تحریمی را دو چندان بکند.

در بخش 104 این طرح ذیل عنوان: "شناسایی و اعمال تحریم بر علیه اشخاص معین ایرانی" آمده است:

بسط و توسعه شناسایی افراد، موضوع بخش 221(a) قانون کاهش تهدیدهای ایران و حقوق بشر سوریه برای سال 2012 با موارد ذیل تکمیل میگردد:

- تحریم افرادی که مرتبط یا در پشت صحنه فعالیت های دولت ایران قرار دارند و ایران را قادر به دور زدن تحریم های اعمال شده از سوی ایالات متحده بر علیه این کشور میکنند.

- تحریم هر فردی که در پشت فعالیت های دولت ایران برای حمایت از فعایلت های مخرب آن قرار دارد یا منجر به انحراف مسیر کالاهای بشر دوستانه شامل محصولات کشاورزی، خوراکی، دارو و تجهیزات پزشکی که به قصد رسیدن به دست مردم عادی تدارک شده، میشود.

- مقام ارشد در که:

الف) در نهاد مرتبط با اشاعه و گسترش استفاده از سلاح های کشتار جمعی از سوی ایران یا تسهیل دسترسی ایران به سلاح های کشتار جمعی مشغول، یا حمایت ایران از تروریسم بین الملل فعالیت دارد.

ب) مشغول به انجام فعالیتی است پیش از این موضوع تحریم واقع شده است.

افزایش و گسترش تحریم ها بر علیه مقامات ارشد تشریح شده در بخش 221(b) قانون کاهش تهدیدهای ایران و حقوق بشر سوریه برای سال 2012 با موارد ذیل تکمیل میگردد:

مقام ارشد در:

- بیت رهبری ایران

- سازمان انرژی اتمی ایران

- مجلس شورای اسلامی ایران

- هیئت وزیران ایران

- وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران

- وزیر دادگستری ایران

- سازمان زندانهای ایران یا

- قوه قضائیه ایران

چنانچه مشخص است متن تحریمی جدید بنا دارد که نهادهای مهم حاکمیتی در ایران همچنین هر سه قوه ایران را مورد هدف خود قرار دهد و با تحریم مقامات ارشد در این نهادها دایره تحریم ها را تا حد بی سابقه ای گسترش دهد.

این در حالی است که انتقادات فراوانی از این طرح تحریمی هم اکنون در محافل سیاسی و بین المللی خود ایالات متحده نیز شکل گرفته و مطرح شده است و بسیاری بر این باور هستند که این طرح تحریمی با این مفاد، ناقض آشکار و صریح روح و مفاد موافقتنامه ژنو است.

در همین حال اشاره میشود که سناتورهای ضد ایرانی سنا این طرح را قرار است با حمایت لابی «آیپک» در سنا مطرح کنند و آنگونه که ذکر میشود، قرار است بعد از تعطیلات سال نو در ایالات متحده این طرح روانه مجلس سنای آمریکا شود.


نظر شما :