مخالفت رؤسای کمیته‌های سنا با لایحه جدید تحریم‌های ضد ایرانی

۲۹ آذر ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۲ کد : ۱۹۲۶۲۹۲ سرخط اخبار

جمعی از سناتورهای ارشد آمریکایی با انتشار نامه ای به رئیس کمیته اکثریت سنا مخالفت خود را با لایحه جدید تحریم های ضد ایرانی معرفی شده در این مجلس اعلام کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، جمعی از روسای کمیته های مختلف سنا با انتشار نامه ای تلاش همکارانشان در این مجلس برای معرفی لایحه جدید تحریم ها علیه ایران را محکوم کردند.

سناتور رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا همراه با ۲۵ سناتور دیگر روز پنجشنبه لایحه جدیدی درباره تشدید تحریم ها علیه ایران معرفی کردند.

ده نفر از روسای کمیته های سنا در واکنش به این اقدام نامه ای به سناتور هری رید، رئیس کمیته اکثریت مجلس نوشتند و از وی خواستند معرفی لایحه منندز که می تواند «طرح اقدام مشترک» مورد توافق در ژنو را از مسیر خارج کند، به تعویق بیندازد.

منظور از «طرح اقدام مشترک» توافق موقتی است که در ۲۴ نوامبر (سوم آذرماه) بین ایران و پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان حاصل شد و هدف از آن بسترسازی برای حل و فصل کامل مناقشه یک دهه ای غرب با ایران بر سر برنامه انرژی هسته ای این کشور بوده است.

دولت اوباما در توافق ژنو وعده داده است ظرف ۶ ماه آینده تحریم های جدیدی علیه ایران وضع نکند.

در نامه سناتورهای ارشد آمریکایی آمده است: «در صورتی که ایران، هر زمانی از مفاد طرح اقدام مشترک عدول کند، یا این طرح به یک پیمان درازمدت برای حصول اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای این کشور منتهی نشود کنگره باید فوراً لایحه تحریم های جدید را در دستور کار قرار دهد.»

این نامه می افزاید: «با این وجود، ما معتقدیم در شرایط فعلی که مذاکرات در جریان است وضع تحریم ها جریان را به نفع کسانی در ایران تغییر خواهد داد که دوست دارند مذاکرات شکست بخورد.»

سناتورهای ارشد آمریکایی در این نامه خواستار آن شده اند که پیش از هر گونه توافق درباره اقدام در مجلس سنا درباره تحریم های ایران مشورت های لازم انجام شود.

«تیم جانسون»، «دیان فاینشتاین»، «کارل لوین»، «باربارا میلکالسکی»، «باربارا باکسر»، «جان راکفلر»، «تام کارپر»، «پارتیک لیهی»، «ران وایدن» و «تام هارکین» سناتورهایی هستند که این نامه را امضا کرده اند. این سناتورها به ترتیب روسای کمیته های بانکداری، اطلاعاتی، نیروهای مسلح، تخصیص بودجه، محیط زیست، بازرگانی، امنیت داخلی، قضایی، انرژی و بهداشت هستند.

لایحه ای که سناتور منندز و ۲۵ همکار دیگر وی روز پنجشنبه معرفی کردند تحریم هایی وضع می کنند که در صورت تخلف ایران از توافق هسته ای ژنو به اجرا گذاشته خواهد شد.

این لایحه اقداماتی چون تحریم صادرات نفتی ایران ظرف یک سال آینده و اقداماتی علیه چندین صنعت ایران را شامل می شود.

این لایحه همچنین دولت آمریکا را وادار کرده از رژیم اسرائیل در صورت حمله به برنامه هسته ای ایران حمایت نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی به عمل آورد.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید شب گذشته در واکنش به این اقدام هشدار داد باراک اوباما هر گونه تحریم علیه ایران را وتو خواهد کرد.

آمریکا، اسرائیل و کشورهای هم پیمان آنها برنامه هسته ای ایران را به پیگیری مقاصد نظامی متهم می کنند؛ تهران همواره این ادعا را رد کرده است.

ایران عضو پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان پی تی) است که به این کشور حق استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را می دهد.


نظر شما :