ایران فساد اقتصادی در ترکیه را مدیریت می‌کند!

۳۰ آذر ۱۳۹۲ | ۱۵:۴۰ کد : ۱۹۲۶۳۳۴ سرخط اخبار
در حالی که به تازگی مقامات قضایی ترکیه از یک فساد اقتصادی در «هالک بانک» یا «بانک خلق»، یکی از بزرگ ترین بانک های این کشور پرده برداشته اند، اکنون رسانه های این کشور در حال جوسازی علیه ایران و به ویژه سفیر ایران در آنکارا هستند و به نوعی می خواهند سفیر ایران در ترکیه را با جریان این فساد اقتصادی مربوط کنند.

به گزارش «تابناک» تودی زمان ترکیه در مطلبی با تیتر «سفیر ایران مدیریت هوشمندانه هالک بانک را تحسین کرد»، سعی بر آن داشته به نوعی پای سفیر ایران را به موضوعی که به تازگی در این بانک رخ داده است، باز کند.

جو سازی رسانه های ترک بر علیه ایران در ماجرای «هالک بانک»

گویا این نشریه با بازخوانی سخنان حدود یک ماه پیش سفیر ایران در جمع اعضای انجمن خبرنگاران دیپلماتیک در سفارت ایران در آنکارا، در خصوص روابط خوب این بانک با ایران و تجار ایرانی، سعی بر آن دارد، این گونه القا کند که ایران و مقامات ایرانی مستقر در آنکارا احتمالا از جریانات این فساد بانکی در ترکیه باخبر بوده و حتی خود آن را مدیریت می کرده اند.

علیرضا بیگدلی، سفیر ایران در ترکیه در ۲۹ نوامبر در جمع خبرنگاران حاضر در سفارت ایران گفته بود: مدیریت خوب هالک بانک، نقش مهمی در روابط خوب بین ایران و ترکیه بازی می کند و این بانک از مسیر مراودات خود با ایران، عواید خوبی به دست می آورد. هالک بانک نمونه ای از همکاری های موفق با ایران در میان نهادهای اقتصادی ترکیه است.

بیگدلی همچنین در این دیدار گفته بود: به دنبال توافق ایران با ۵+ ۱ ریسک مراودات با ایران کاهش خواهد یافت و در نتیجه دیگر بانک های ترکیه در کنار هالک بانک، می توانند برای انجام مراودات با ایران همکاری کنند؛ اما وی تأکید کرده بود که هالک بانک همچنان نقش مهم خود را در روابط خوب بین ایران و ترکیه خواهد داشت.

بیگدلی همچنین از حضور ظفر چاگلایان، وزیر اقتصاد ترکیه، در ایران در پانزدهم و شانزدهم ژانویه خبر داده بود و گفته بود که این سفر به منظور بررسی راه های افزایش مراودات بین دو کشور بعد از کاهش تحریم ها خواهد بود.

حال تودی زمان ترکیه با بازخوانی این سخنان، آن هم بلافاصله پس از ماجرای فساد اقتصادی در هالک بانک، گویا این گونه القا می کند که ایران و مقامات ایرانی در جریان این موضوع بوده اند. به ادعای این روزنامه، رضا ضراب، تاجر ایرانی که در همین رابطه بازداشت شده، مشغول پولشویی به نفع ایران بوده و رقم ۱۳۷ میلیون لیره ترکیه به فرزندان سه وزیری که آن ها نیز بازداشت شده اند، رشوه پرداخت کرده است.

این در حالی است که روابط ایران و ترکیه در زمان تحریم های غرب علیه ایران، به شدت زیر نظر و فشار ایالات متحده بوده است، تا جایی که صادرات طلای ترکیه به ایران در قبال دریافت نفت، مستقیم مورد تحریم ایالات متحده قرار گرفت.

همچنین بخش خصوصی ایران اکنون در ترکیه صاحب شرکت هایی است که مشغول انجام امور اقتصادی و تجاری معمول در این کشور هستند.

حال با توجه به همه این مسائل، پرسش اساسی اینجاست که چرا این نشریه ترک، می خواهد با بازخوانی سخنان سفیر ایران، آن هم تنها به فاصله چند روز از بلند شدن سر و صدای فساد مالی در هالک بانک، این موضوع را به مقامات ایرانی مرتبط کند؛ آن هم در شرایطی که فرزندان سه تن از وزرای دولت اردوغان و بسیاری دیگر از تجار ترک، در این ماجرا دستگیر شده اند؟

کلید واژه ها: ترکیه هالک بانک سفیر ایران


نظر شما :