دفاع بانک ترکیه از فعالیت هایش با ایران

۰۳ دی ۱۳۹۲ | ۰۲:۳۱ کد : ۱۹۲۶۴۵۲ سرخط اخبار

هالک بانک ترکیه اعلام کرد عملیات بانکی و تجارت این بانک با ایران کاملا منطبق با قانون بوده و در مدت فعالیت این بانک با جمهوری اسلامی هیچ منعی برای مبادله طلا وجود نداشته است.
به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از خبرگزاری رویترز، بعد از بازداشت مدیرکل «هالک بانک»، این بانک ترک دوشنبه اعلام کرد، فعالیت هالک بانک با ایران کاملا قانونی بوده است.

بر اساس این گزارش، پیوندهای تجاری هالک بانک با ایران باعث انتقاد غربی ها شده است. البته رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه حمله پلیس به بانک و بازداشت های گسترده هفته گذشته را «عملیات کثیف» علیه خود عنوان کرد که با مدیریت خارجی صورت گرفته است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده: ترکیه از طریق سیستم غیر مستقیم نفت و گاز طبیعی از ایران خریداری کرده و صادرکنندگان ایرانی وجه خود را در حساب هایی در هالک بانک به لیر دریافت می کردند و از این وجه برای خرید طلا استفاده می کردند. این طلاها سپس از ترکیه به دبی ارسال می شدند؛ جایی که ایران می توانست این طلاها را وارد کند یا آنها را در قبال دریافت ارز خارجی به فروش رساند.

هالک بانک در این رابطه اعلام کرده، در تجارت با ایران به قانون پایبند بوده است. این بانک در بیانیه ای اعلام کرد: هیچ قانون یا منع داخلی و بین المللی وجود ندارد که مانع فروش فلزات گرانبها به ایران تا اول جولای 2013 شود. این بانک همچنین اعلام کرد، چنین فعالیت هایی را در 10 ژوئن متوقف کرده است.

بر اساس این گزارش، سلیمان اصلان، مدیرکل هالک بانک و فرزندان دو نفر از وزرای کابینه ترکیه در رابطه با تحقیقات مربوط به فساد مالی بازداشت شدند. اردوغان با اخراج 70 افسر پلیس به این اقدام واکنش نشان داد.

کلید واژه ها: ترکیه هالک بانک


نظر شما :