بشار، بزرگترین اختلاف نظر میان ایران و ترکیه

۰۴ دی ۱۳۹۲ | ۱۶:۳۵ کد : ۱۹۲۶۵۲۸ سرخط اخبار

سفیر ترکیه در تهران در دفترکارش که طراحی های عثمانی از در و دیوار آن می بارد، بر مبل چرمی خود تکیه داده و پس از نوشیدن یک جرعه چای از استکانی کمر باریک با تاکید بر اینکه تمام فعالیت های هالک بانک بر اساس قوانین است، می گوید: هالک بانک در فضای تحریم به روابط تجاری تهران - آنکارا به خصوص ایران کمک بسزایی کرده است.

سال 2014 روحانی به ترکیه و اردوغان به ایران سفر می کند

اومیت یاردیم، سفیر ترکیه در تهران در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره این که قبل گفته شده بود حسن روحانی رییس جمهور کشورمان به ترکیه سفر می کند و این که آیا این سفر به تعویق افتاده، گفت: مسئله مبنی به تاخیر افتادن این سفر وجود ندارد ایران و ترکیه تصمیم گرفته اند در سطوح عالی سفرهایی انجام بگیرد. رییس جمهور ایران در آینده نزدیک به ترکیه سفر کرده و هم چنین رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به تهران سفر می کند. هنوز تاریخ ها مشخص نشده و در این باره دیدارها و گفت وگوهایی برای مشخص کردن تاریخ دقیق انجام می گیرد اما به طور حتم این سفرها در سال 2014 انجام می شود.

وی درباره دیدار سه جانبه وزرای خارجه کشورهای آذربایجان ، ترکیه و ایران ادامه داد: قرار بود این دیدار سه جانبه در قونیه در حاشیه مراسم بزرگداشت مولانا انجام گیرد، اما این زمان متناسب با مشغله کاری سه وزیر نبود هنوز زمان دقیق این دیدار سه جانبه مشخص نیست اما به طور حتم انجام می گیرد.

یاردیم اضافه کرد: اولین دیدار سه جانبه وزرای خارجه کشورهای آذربایجان، ترکیه و ایران در استانبول انجام گرفت دیدار بعدی در شهر ارومیه ایران بود و پس از یکسال در نخجوان سه وزیر دیداری با یکدیگر داشتند. روند دیدارهای سه جانبه ادامه خواهد یافت.

وی درباره به تعویق افتادن چند باره این دیدار سه جانبه تصریح کرد: هر سه وزیر برنامه کاری فشرده ای دارند باید در میان برنامه کاری آنها یک زمان مشترک مشخص کرد.

رفت و آمد بدون روادید ایرانیان و ترکها برای روابط تهران - آنکارا سودمند است

سفیر ترکیه در تهران درباره توافق اخیر ترکیه و اتحادیه اروپا مبنی بر تسهیل رفت و آمد بدون اخذ روادید و تاثیر آن بر رفت و آمد ایرانیان به ترکیه با توجه به نزدیکی اتمام زمان رفت و آمد به این کشور بدون روادید گفت: این توافق اخیر میان ترکیه و اتحادیه اروپا بر مسئله رفت و آمد ایرانیان و اتباع ترک به کشورهای یکدیگر تاثیری نمی گذارد. اعمال سیستم رفت و آمد بدون ویزا میان ایران و ترکیه تاثیرات مثبتی بر روابط دو کشور داشته است به اعتقاد من این سیستم بسیار سودمند بوده و باید بدین شکل ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: این توافق در راستای مذاکرات ترکیه و اتحادیه اروپا انجام گرفته و یک گام در جهت پیوستن ترکیه به این اتحادیه است.

ترکیه از توافق ایران و 1+5 استقبال می کند

سفیر ترکیه در تهران درباره توافق ایران و 1+5 در مذاکرات ژنو وتاثیر آن بر روابط دو کشور افزود: این توافق نه تنها برای ایران بلکه برای منطقه و جهان سودمند است. همانگونه که ترکیه مخالف تحریم ایران است و بر همین اساس در شورای امنیت سازمان ملل به قطع نامه اخیر تحریمی علیه ایران رای منفی داد.روشنفکران، نخبگان و مردم ایران این نکته را باید در ذهن خود به یاد داشته باشند که موضع ترکیه در این باره کاملا آشکار و روشن است. بر همین اساس ترکیه با خوشنودی از توافق ایران و 1+5 استقبال می کند. امیدواریم این روند با موفقیت ادامه یابد و هر دو طرف پیروز میدان باشند.

وی ادامه داد: تحریم های اعمالی علیه ایران نه تنها به این کشور صدماتی وارد می کند بلکه برای کشورهای همسایه نیز مضر است. این توافق یک گام آغازین است امیدواریم با موفقیت به سرانجام برسد که در این صورت برای کشورهای جهان از جمله ترکیه سودمند خواهد بود.

ممکن است برخی براساس منافع خود از توافق ایران و 1+5 ناخشنود باشند

یاردیم درباره کارشکنی برخی کشورها نسبت به توافق ایران و 1+5 اضافه کرد: راه آغاز شده میان ایران و 1+5 راه بسیار دشواری است ایران سالهای طولانی در معرض تحریم های اعمالی قرار گرفته است. بر همین اساس ممکن است برخی براساس منافع خود از این توافق خشنود شوند و برخی دیگر احساس ناراحتی بکنند. این طبیعی است نباید از این گونه رفتارهای برخی کشورها تعجب کنیم. به اعتقاد من هم ایران و هم 1+5 با این توافق حسن نیت خود را نشان دادند و نیت هر دو طرف مشخص است. با وجود همه سختی ها، دشواری ها و کارشکنی برخی کشورها باید این توافق را به سرانجام رساند. بسیار مهم است که در طول این شش ماه برای رسیدن به گام نهایی هر یک از طرف ها مسوولیت های خود را به خوبی انجام دهند.

وی درباره تسهیل نقل و انتقال پول میان ایران و ترکیه پس از لغو بعضی تحریم های اعمالی گفت: در حال حاضر نمی توان گفت که هیچ گونه نقل و انتقال پول میان ایران و ترکیه انجام نمی شود. ممکن است دو کشور در برخی از حوزه هایی که تحریم هایی اعمال شده نتوانند نقل و انتقال داشته باشد اما در حوزه های غیر تحریم دو کشور به راحتی می توانند این کار را انجام دهند. پس از اجرایی شدن توافق و برداشته شدن برخی از تحریم ها دیگر این روند به راحتی انجام می گیرد.

ایران باید قدردان هالک بانک باشد

هالک بانک در فضای تحریم به روابط تجاری ایران و ترکیه کمک بسزایی کرده است

یاردیم درباره انتشار اخباری مبنی بر مورد اتهام قرار گرفتن هالک بانک به خاطر همکاری با ایران تصریح کرد: این اتفاق به تازگی رخ داده من هم از طریق رسانه ها این خبر را دنبال می کنم اما باید به این نکته اشاره کنم که هالک بانک برای روابط ایران و ترکیه بسیار سودمند و تاثیر مثبتی داشته است. براساس حقوق و قوانین این بانک فعالیت های خود را انجام می دهد. در فضایی که تحریم هایی علیه ایران اعمال شده است این بانک یکی از مهمترین سازمان هایی است که توانست به تجارت ایران و ترکیه کمک بسزایی داشته باشد به خصوص برای ایران خدمات ارزشمندی ارائه کرده است. بسیاری از کارهای این بانک را بانکهای خصوصی به دلیل برخی نگرانی ها و فشارها نمی توانند انجام دهند. باید حوزه تجاری و اقتصادی ایران قدردان این بانک باشند.

زمانی که برخی از ایران دوری می کردند، ترکیه درکنار ایران بود

سفیر ترکیه در تهران درباره همکاری مشترک ایران و ترکیه در بحران سوریه با اشاره به سفر اخیر احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه این کشور به تهران و دیدار با مقامات ایرانی گفت: تبادل گفت وگوها میان ایران و ترکیه همواره ادامه داشته است در حال حاضر ما شاهد رفت و آمد مقامات کشورهای مختلف به ایران هستیم و این اتفاق بسیار خوبی است و ما از آن خشنودیم. اما در دوره هایی که برخی کشورها از ایران خود را دور نگه داشته و تماس ها کم رنگ تر شده بود، ترکیه در آن دوران نیز با ایران رفت و آمد خوبی داشت بر همین اساس تماس های ما با مقامات ایرانی از گذشته تاکنون ادامه دارد.

یاردیم اضافه کرد: در برخی از برهه های زمانی ما اختلاف نظر هایی با ایران داشتیم. البته هنوز هم در برخی مسائل سوریه اختلاف دیدگاه داریم، اما ما با ایران از ابتدای آغاز بحران سوریه گفت وگو کرده ایم و این گفت وگو را قطع نکرده ایم و راه درست هم این بود. ما با ایران بر این مسئله توافق داریم که درگیری ها باید بدون راه حل نظامی متوقف شود. امیدواریم که گفت وگوها با کشورهای دیگر نیز به نتیجه برسد. هیچ شکی وجود ندارد اکنون در سوریه فاجعه انسانی رخ می دهد و بر همین اساس باید مسئله سوریه در اسرع وقت حل شود.

راه حل سیاسی در بحران سوریه می تواند برای همه کشورها منفعت زا باشد

وی با اشاره به برگزاری مذکرات "ژنو دو" در اواخر ژانویه افزود: دستیابی به یک راه حل سیاسی در بحران سوریه می تواند برای همه کشورها منفعت زا باشد.

اختلاف نظرها میان ایران و ترکیه بر سر سوریه اندک است

بزرگترین اختلاف نظر میان ایران و ترکیه درباره بشار اسد است اما قابل حل است

یاردیم در پاسخ به این سوال که آیا به تازگی اختلاف دیدگاه ها میان ایران و ترکیه درباره بحران سوریه کاهش یافته است؟ تصریح کرد: از ابتدا نیز این اختلاف نظرها میان دو کشور کم بوده است. سوریه به عنوان یک کشور مسلمان در منطقه خاورمیانه مورد توجه ایران و ترکیه است در واقع نگاه این دو کشور به سوریه با نگاه کشورهای دیگر متفاوت است. زیرا هرگونه آسیب وارده به سوریه می تواند عواقب سنگینی برای ایران و ترکیه به همراه داشته باشد. بزرگترین اختلاف نظر میان ایران و ترکیه درباره بشار اسد است اما این مسئله نیز قابل حل است تنها باید گفت وگوها و مذاکرات ادامه یابد.

وی درباره انتشار اخباری مبنی بر اعلام آمادگی ایران برای میانجی گری میان ترکیه و سوریه گفت: من با این مسئله چندان موافق نیستم. ما به عنوان دولت ترکیه هیچ تمایلی برای برقراری گفت وگو با حکومت اسد نداریم. زیرا به اعتقاد ما نه تنها برخی از گروه های تروریستی بلکه دولت نیز در سوریه مقصر است. ما تنها خواهان حل بحران سوریه هستیم.

انتشار اخبار میانجی گری ایران میان ترکیه و سوریه چندان منطقی نیست

سفیر ترکیه در تهران با اشاره به رفت و آمد پی در پی و روابط نزدیک ترکیه و سوریه پیش از آغاز این بحران گفت: انتشار چنین اخباری چندان منطقی به نظر نمی رسد. اگر میان دو کشور یک اختلاف معقولی وجود داشته باشد در این صورت کشوری می تواند میانجی گری کند اما ما هیچ انتظاری مبنی بر برقراری ارتباط با حکومت اسد نداریم.

یاردیم درباره آخرین پیگیری ها در مورد ربوده شدن معاون وزیر دفاع وقت در ترکیه در سالهای گذشته گفت: اطلاع خاصی در این زمینه ندارم. تنها اخباری مبنی بر گم شدن این فرد در ترکیه شنیده ام اما نمی دانم آخرین پیگیری ها به چه شکل بوده است. من چهار سال گذشته با خانواده عسگری دیدار و گفت وگو کردم به طور حتم دولت ترکیه پیگیری های لازم را انجام داده است اما مشخص نیست که وی در ترکیه باشد یا نه که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: سالانه بیش از یک میلیون نفر ایرانی به ترکیه سفر می کنند. همچنین از کشورهای دیگر نیز به میزان بالایی توریست سالانه وارد کشور می شوند این مسئله باعث برخی مشکلات و دشواری ها در ترکیه نیز می شود.

وزیر اقتصاد ترکیه اواسط ژانویه به تهران می آید

سفیر ترکیه در تهران درباره آخرین رفت و آمدهای مقامات دو کشور گفت: در اواسط ماه ژانویه یک هیات بزرگ اقتصادی به ریاست ظفر چاغلایان برای شرکت در پنجمین کمیسیون مشترک ایران و ترکیه به تهران می آید در این کمیسیون ریاست هیات ایرانی را نعمت زاده بر عهده دارد.

 

کلید واژه ها: ترکیه هالک بانک


نظر شما :