روحانی در داووس چه خواهد کرد

تبدیل دیپلماسی هسته ای به فرصت های اقتصادی

۰۱ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۸ کد : ۱۹۲۷۴۲۲ اقتصاد و انرژی ترجمه برگزیده
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نخستین مقام عالی ایرانی است که در یک دهه اخیر به داووس سفر می کند تا در اجلاس جهانی اقتصاد سخنرانی کند. او در جریان این سفر فرصت دارد دیپلماسی هسته ای خود را به معامله هایی تبدیل کند که می تواند وضعیت اقتصادی ایران را بهبود بخشد.
تبدیل دیپلماسی هسته ای به فرصت های اقتصادی

دیپلماسی ایرانی: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نخستین مقام عالی ایرانی است که در یک دهه اخیر به داووس سفر می کند تا در اجلاس جهانی اقتصاد سخنرانی کند. او در جریان این سفر فرصت دارد دیپلماسی هسته ای خود را به معامله هایی تبدیل کند که می تواند وضعیت اقتصادی ایران را بهبود بخشد.

روحانی 65 ساله همراه با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به این سفر می رود که توانست توافق هسته ای مقدماتی را با قدرت های جهانی رقم بزند. به گزارش بلومبرگ، آنها به دنبال جذب سرمایه و کمک به اقتصاد ایران هستند که تحت تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا آسیب دیده است. این در حالی است که دو روز قبل از آغاز این اجلاس، توافق هسته ای مقدماتی ژنو اجرا می شود که قرار است در قبال برخی محدودیت ها در برنامه های هسته ای ایران، بخشی از تحریم ها را تعدیل کند. مارک دابویز، مدیر بنیاد دفاع از دمکراسی ها می گوید: روحانی می خواهد این تصویر را ایجاد کند که ایران هم اکنون درهای خود را به روی تجارت و بازرگانی گشوده است. به گفته وی، داووس و اجلاس جهانی اقتصاد جایی است که مقامات می توانند با هم دست بدهند و قراردادها را منعقد کنند.

همچنین راهروهای داووس مملو از شرکای تجاری جدید والبته برخی دشمنان قدیمی است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که در فهرست منتقدان توافق هسته ای قرار دارد نیز در این اجلاس جهانی شرکت می کند. نتانیاهو، روحانی را گرگی در لباس میش توصیف کرده است و از جهان می خواهد فریب لبخند روحانی را نخورند.

پیام آشتی

روحانی در ماه آگوست به قدرت رسید . پس از اینکه در انتخابات ریاست جمهوری با وعده بیرون آوردن ایران از ایزوله بین المللی که در دوران محمود احمدی نژاد ایجاد شده بود، پیروز شد. در 100 روز نخست ریاست جمهوری؛ روحانی با گفت و گوی تلفنی با باراک اوباما ، رئیس جمهور آمریکا و البته دستیابی به توافق ژنو، تابوشکنی کرد.

گری هاف بائر، از موسسه اقتصادهای بین المللی پترسون، می گوید: آنچه روحانی انجام می دهد ، تعدیل چهره ایران است. این یک پیام آشتی جویانه است و روحانی تا جایی که بتواند برای ترتیب دادن تعداد زیادی نشست با مقامات جهانی و بازرگانی تلاش خواهد کرد.

صدها مدیر بانک، مدیرعامل و سیاستمدار در داووس حضور خواهند داشت. این اجلاس از 22 ژانویه با شعار «تغییر شکل جهان: پیامد های اجتماعی ، سیاسی و تجاری» آغاز به کار می کند. روحانی روز چهارشنبه 23 ژانویه با عنوان «ایران در جهان»سخنرانی خواهد کرد و روز پس از آن نیز ظریف سخنرانی دیگری تحت عنوان «پایان بازی برای خاورمیانه دارد»

گامی مهم

اکبر ترکان، معاون وزیر نفت ایران می گوید حضور روحانی در داووس بسیار مهم است و جهان را با همکاری قوی و گسترده ایران با جامعه بین المللی مواجه می کند.

روحانی می خواهد این تصویر را ایجاد کند که ایران هم اکنون درهای خود را به روی تجارت و بازرگانی گشوده است.

 

آخرین باری که ایران یک مقام عالی رتبه را به داووس فرستاد سال 2004، بود زمانی که محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران در این اجلاس شرکت کرد. البته خاتمی یک بار نیز در سال 2007، زمانی که احمدی نژاد رئیس جمهور بود، در این اجلاس شرکت کرد. در سال 2010 نیز منوچهر متکی، وزیر خارجه وقت ایران به داووس رفت.

ارایه مشوق

تریتا پارسی، رئیس شورای ملی ایرانی آمریکایی می گوید روحانی در داووس به دنبال ارایه مشوق هایی به شرکت های بین المللی برای ورود به بازار ایران است. به گفته وی، تجارت های اروپایی علاقه وافری به بازگشت به ایران دارند اما در عین حال نمی خواهند تحریم ها را نقض کنند. این در حالی است که اکنون توافقنامه ای هسته ای وجود دارد که می تواند این سیاست ها را تغییر دهد.

از سوی دیگر حضور روحانی در این اجلاس وجهه او را در قبال تندروهای نگران از بهبود روابط ایران با غرب، تقویت می کند. ناصر هادیان، استاد روابط بین الملل در دانشگاه تهران می گوید، تصویر مثبت روحانی در خارج از کشور بر مخاطبان داخلی نیز تاثیر می گذارد.

فرانس پرس نیز در گزارشی با اشاره به حضور روحانی و 40 مقام عالی رتبه جهانی دیگر در داووس نوشت: این نشست همزمان با کنفرانس ژنو 2 برگزار می شود که محل آن در کشور سوئیس خواهد بود. هرچند ایران به این کنفرانس دعوت نشده اما همزمان با آن مقامات عالی این کشور در اجلاس جهانی اقتصاد سخنرانی می کنند که دستور کار آن معضل سوریه و وضعیت اقتصاد جهانی است. بنیامین نتیانیاهو، نخست وزیر رژیم دشمن ایران نیز در این نشست حضور دارد. این در حالی است که آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و آلمان در سطح مقامات عالی در این اجلاس شرکت نمی کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه: پنجشنبه 26 دی 1392/ باز انتشار: سه شنبه 1 بهمن 1392

کلید واژه ها: داووس بلومبرگ


نظر شما :