بازتاب آغاز روند اجرایی شدن توافق هسته‌ای ژنو

۰۱ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۳:۰۲ کد : ۱۹۲۷۶۱۴ سرخط اخبار

با آغاز روند اجرایی شدن توافق هسته ای ژنو در روز دوشنبه، بخش اصلی مطالب مطبوعات بین المللی از روز گذشته تاکنون به این موضوع اختصاص یافته است. از اقدامات آمریکا و اتحادیه اروپا در کاهش تحریم های ایران گرفته تا مواضع رژیم اسرائل و کانادا علیه توافق هسته ای، همگی موضوعاتی هستند که از روز گذشته تاکنون توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه های بین المللی را به خود جلب کرده اند.
 

بازتاب آغاز روند اجرایی شدن توافق هسته‌ای ژنو


به گزارش «تابناک»، روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» با انتشار گزارشی از روز نخست اجرای این توافق، می نویسد از یک سو ایران بخش حساسیت برانگیز فعالیت های هسته ای خود را تعلیق کرده و از سوی دیگر، آمریکا و اتحادیه اروپا بخشی از تحریم های وضع شده علیه ایران را کاهش داده اند. این روزنامه اشاره می کند که روز گذشته، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی با بازدید از مراکز غنی سازی اورانیوم در ایران، تعلیق غنی سازی 20 درصدی را تأیید کردند که این امر، مقدمه ای برای مذاکرات جهت رسیدن به توافق نهایی هسته ای به شمار می رود.

بازتاب آغاز روند اجرایی شدن توافق هسته‌ای ژنو


خبرگزاری «رویترز» به موضوع کاهش تحریم های آمریکا علیه ایران پرداخته و در عین حال، روند ادامه مذاکرات هسته ای را از دید آمریکا، روندی دشوار دانسته است. این خبرگزاری اشاره می کند که ایالات متحده مطابق آنچه در توافق ژنو آمده بود، کاهش تحریم های مربوط به صادارت نفت، تجارت فلزات گرانبها و قطعات خودرو را آغاز کرده است. در عین حال، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده که کشورش به اجرای تحریم هایی که در دستور کار کاهش قرار نگرفته اند، با شدت تمام ادامه خواهد داد. جن پساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته آغاز اجرای توافق مقدماتی، راه را برای رسیدن به توافق نهایی هسته ای با ایران هموار می کند.

بازتاب آغاز روند اجرایی شدن توافق هسته‌ای ژنو


در همین زمینه، سایت شبکه خبری «یورو نیوز» نیز از تعلیق برخی تحریم های وضع شده از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران خبر داده است. این سایت می نویسد اتحادیه اروپا توافق کرده که به عنوان بخشی از توافق هسته ای با ایران، برخی تحریم های وضع شده علیه این کشور را به حال تعلیق درآورد. در طرف مقابل، ایران نیز با تعلیق غنی سازی اورانیوم در سطح بالای 5 درصد موافقت کرده است. بر اساس تصمیم اتحادیه اروپا، تحریم های مربوط به صادرات مواد پتروشیمی، طلا و فلزات گرانبها، قطعات خودرو و همچنین قطعات و خدمات هواپیماهای مسافربری فوراً برداشته می شود. این سایت اشاره می کند که اقدام اتحادیه اروپا، در پی تأیید آغاز روند اجرای تعهدات ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت گرفته است.

بازتاب آغاز روند اجرایی شدن توافق هسته‌ای ژنو


اما مطابق معمول، نخست وزیر رژیم اسرائیل به توافق ایران و کشورهای غربی واکنش نشان داده و ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرده است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، بنیامین نتانیاهو مدعی شده اجرای توافق هسته ای ژنو، تلاش ایران برای دستیابی به توانایی ساخت سلاح هسته ای را متوقف نخواهد کرد. وی اظهار داشته توافقنامه ژنو برای بازداشتن ایران از این امر کافی نیست و قدرت های جهانی باید در توافق نهایی با ایران، هدف خود را «متوقف کردن کامل قطار هسته ای ایران» قرار دهند. این اظهارات اندکی پس از اعلام آغاز اجرای توافق ژنو و در جلسه پارلمان رژیم اسرائیل بیان شده است.

بازتاب آغاز روند اجرایی شدن توافق هسته‌ای ژنو


در نهایت، باید اشاره کرد که دولت تندرو کانادا نیز متحد خود، یعنی رژیم اسرائیل را تنها نگذاشته و با وجود آغاز اجرای توافقنامه ژنو، از ادامه تحریم ها علیه ایران سخن گفته است. به نوشته «دیلی استار» لبنان، استفن هارپر، نخست وزیر کانادا اظهار داشته با وجود اجرای توافقنامه هسته ای، تحریم های کانادا علیه ایران کاملاً به قوت خویش باقی خواهد بود. وی گفته: «ما واقعاً امیدواریم این امکان وجود داشته باشد که حکومت ایران را از برداشتن گام بی بازگشت ساخت سلاح هسته ای بازداریم. اما در حال حاضر، تحریم های کانادا علیه ایران کاملاً به قوت خویش باقی خواهد ماند». 

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا کانادا


نظر شما :