آیا طرح صلح کری به موفقیت می‌انجامد؟

۰۷ بهمن ۱۳۹۲ | ۲۲:۱۶ کد : ۱۹۲۷۹۴۴ سرخط اخبار

علی رغم فعالیت های جان کری و سفرهایش به منطقه و تلاش برای نزدیک ساختن دیدگاه های طرف های فلسطینی و اسرائیلی در خصوص بندهای سیاسی و امنیتی "توافق چارچوبی"، صاحب نظران فلسطینی معتقدند که امکان تحقق رویدادی بزرگ در مسائل سرنوشت ساز فلسطین بسیار ناچیز است؛ چرا که هیچ کدام از طرح های ارائه شده فلسطینی ها را راضی نمی کند و حتی پاسخگوی ابتدایی ترین نیازها و حقوق آنها نیست و تمام آنچه که در این توافق چارچوبی مطرح شده با هدف تحقق اهداف و منافع اسرائیل و به ضرر حقوق مردم فلسطین است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سایت اینترنتی النشره در تحلیلی با عنوان آیا طرح صلح خاورمیانه جان کری به موفقیت می انجامد؟ نوشت: "آمریکا در حق فلسطینی ها منصفانه رفتار نخواهد کرد، چه کسی فریفته این سیاستی است که اعتقاد دارد آمریکا با فلسطینی ها منصف خواهد بود؟ " این سوالی است که "طلال عوکل" نویسنده و تحلیلگر سیاسی فلسطینی مطرح ساخته و فرصت تحقق مسائل سرنوشت ساز مردم فلسطین از طریق توافق چارچوبی را ناچیز می شمارد.

عوکل با بیان این که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا مذاکراتی را رهبری می کند که یکی از پیش شرط های آن به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان یک "کشور یهود" است، افزود: این یکی از سخت ترین شروطی است که در این مذاکرات مطرح شده و هیچگاه با آن موافقت نخواهد شد و مردم فلسطین هرگز آن را نخواهند پذیرفت.

این تحلیل گر فلسطینی می گوید: در تمام مسائل به ویژه مساله آوارگان فلسطینی که در دست بررسی قرار دارد، آمریکا تلاش می کند به نفع اسرائیل عمل کرده و در تمام موارد از مواضع تل آویو دفاع کند.

وی تاکید می کند: مردم فلسطین هیچ توافقی را که پاسخگوی آرمان ها، خواسته ها و حتی برآورده کننده پیش پا افتاده ترین حقوق آنها نباشد، نخواهند پذیرفت.

عوکل همچنین به اعمال فشارهای وارد شده بر دو طرف و در درجه اول به طرف فلسطینی به عنوان طرف ضعیف تر اشاره و تاکید کرد: در خصوص این توافق چارچوبی می توان گفت که این مساله بسیار گسترده خواهد بود و هدف از آن ادامه دادن مذاکرات است.

در همین راستا، "اسعد ابو شرخ"، پژوهشگر در امور فلسطین با بیان این که آمریکا با تمام توان بر فلسطین و اسرائیل جهت دستیابی به توافقی میان این طرف ها اعمال فشار می کند، گفت: آمریکا تا حد بسیاری درخصوص مسئله توانایی های هسته ای ایران به موفقیت دست یافته است، اما موفقیت بزرگتری که جان کری در صدد به دست آوردن آن است، دست یابی به توافق با فلسطینی ها است.

ابو شرخ می گوید: جان کری خواهان رسیدن به توافق چارچوبی است که در راستای منافع آمریکا و اسرائیل و به ضرر مردم فلسطین است که از مصادیق آن می توان به افشاگری هایی که در خصوص نادیده گرفتن حقوق آوارگان فلسطینی برای بازگشت به وطن خود صورت گرفته است، اشاره کرد.

وی در توضیح ایده خود افزود: همانطوری که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل خواهان به رسمیت شناخته شدن اسرائیل به عنوان یک "کشور یهود" است، جان کری نیز به این مسئله پایبند است و پس از آن نیز حق بازگشت آوارگان فلسطینی را لغو می کند و همچنین طرحی را ارائه می کند که بر اساس آن دره اردن از کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین خارج می شود و اشغال گذرگاه ها و مرزها توسط اسرائیل ادامه می یابد که تمامی این مسائل عملا به نفع اسرائیل است و این توافق هیچ منفعتی برای مردم فلسطین در بر ندارد.

وی تصریح کرد: جان کری به برخی کشورهای عربی به ویژه عربستان و اردن سفر کرد و با مسوولان این کشورها به رایزنی پرداخت تا حمایت آنها را جلب کند، بویژه این که آمریکا همواره بر طرف فلسطینی اعمال فشار می کند تا موضع آن ها را با مواضع خود همگام سازد.

ابو شرخ با بیان اینکه این توافق عرصه را برای تاخیر انداختن حل مساله فلسطین و چشم پوشی از حقوق مسلم فلسطینی ها بازخواهد کرد، عنوان داشت: تشکیلات خودگردان فلسطین پیش شرط های آمریکا و اسرائیل را نخواهد پذیرفت.

در نتیجه روشن است که سفرهای رفت و برگشتی جان کری به منطقه با هدف تحقق توافق چارچوبی میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی است و روشن است که آمریکا تمام تلاش خود را برای رضایت دو طرف به کار می بندد، اما این راه حل به عنوان راهکاری نهایی نخواهد بود و پاسخگوی خواسته های مردم فلسطین نیز نیست، چرا که فلسطینی ها هیچ راهکاری را غیر از تشکیل کشور مستقل فلسطین با پایتختی قدس و بازگشت آوارگان فلسطینی و تحقق تمام مسائلی که هم اکنون به حالت تعلیق درآمده اند، نمی پذیرند.

کلید واژه ها: جان کری


نظر شما :