ریاض سفر رئیس جمهوری امریکا را غنیمت می‌داند

انتظار ملک عبدالله از اوباما برای اعتراف به اشتباه

۱۴ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۸ کد : ۱۹۲۸۲۱۵ اخبار اصلی خاورمیانه
مسئولان امریکایی می‌گویند که تصمیم سفر باراک اوباما به ریاض در روزهای اخیر و خیلی سریع انجام شد و هدف اصلی نیز چیزی جز بازگشت گرمی به روابط دو جانبه ای که بعد از تحولات خاورمیانه و بحران‌های متعدد آن تاثیرات سلبی به خود دیده است، نیست.
انتظار ملک عبدالله از اوباما برای اعتراف به اشتباه

دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در سفری که در ماه مارس پیش رو به عربستان خواهد داشت، تلاش خواهد کرد که نظر مساعد رهبران عربستانی را جلب کند و روابط تیره شده دو کشور را مجددا احیا کند، آن هم بعد از آن که با واکنش شدید ریاض بر سر گشایش امریکا در برابر ایران و اتخاذ مواضع دو گانه بر سر کنار زدن بشار اسد از قدرت در سوریه و رویکرد خصمانه در قبال تغییرات جاری در مصر، مواجه شده است.  

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، مسئولان امریکایی می گویند که تصمیم سفر باراک اوباما به ریاض در روزهای اخیر و خیلی سریع انجام شد و هدف اصلی نیز چیزی جز بازگشت گرمی به روابط دو جانبه ای که بعد از تحولات خاورمیانه و بحران های متعدد آن تاثیرات سلبی به خود دیده است، نیست.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام عالی رتبه عربی که نخواست نامش فاش شود، نوشت که این سفر در حقیقت به دگرگونی روابط دو کشور باز می گردد و اوباما تلاش دارد که اعتماد ریاض به واشنگتن را احیا کند.

ناظران می گویند که این سفر در تور اروپایی اوباما گنجانده شده است و تلاش خواهد شد تا در چارچوب تلاش های جان کری و سعود الفیصل وزرای امور خارجه دو کشور اعتماد به روابط دو جانبه باز گردد.

برنادیت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا در این باره گفت: «در حال حاضر قصد نداریم سفر دیگری را از سوی رئیس جمهور اعلام کنیم. رئیس جمهور از 24 مارس تور اروپایی خود را آغاز خواهد کرد و در 27 این ماه به دیدن پاپ فرانسیس در واتیکان خواهد رفت.»

وال استریت ژورنال همچنین به نقل از یک مسئول عربستانی که نخواست نامش فاش شود، نوشت که ملک عبدالله، پادشاه عربستان از این فرصت استفاده خواهد کرد و به اوباما خواهد گفت که خودداری امریکا از حمله نظامی به سوریه به اعتقاد عربستان و دیگر مسئولان عرب باعث تقویت وضعیت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه شده است.

یک مقام دیگر عربستانی نیز گفت که در این نشست درباره مسائل اساسی مختلف از جمله دلایل رفتار اوباما در قبال پرونده سوریه و دیگر مسائل خاورمیانه بحث و تبادل نظر خواهد شد.

سفر اوباما به عربستان بعد از آن انجام می شود که جان کری، وزیر امور خارجه امریکا سفری را با هدف آب کردن یخ روابط دو کشور به ریاض انجام داد اما از رسیدن به این هدف ناکام ماند.

ناظران می گویند که اوباما خود یکی از مهمترین دلایل بحرانی شدن روابط امریکا با عربستان که تا قبل از این کشور مهم هم پیمان امریکا در منطقه با توجه به وزنه سیاسی، اقتصادی و دینی اش محسوب می شد، به حساب می آید.

در عین حال ناظران همچنان بر سر رفتار اوباما در قبال ایران و اسراری که در درون این رفتارها وجود دارد، پرسش هایی را مطرح می کنند و می گویند که هنوز هیچ پاسخی در این باره دریافت نکرده اند. بعضی از منتقدین اوباما که از سیاست های او در قبال ایران انتقاد دارند، می گویند که تجربه نشان داده است که ایران همواره امتیاز گرفته و چیزی نداده است، تهران همچنین متخصص دادن وعده و وعید و پشت سر گذاشتن آنها با سرعتی حیرت آور است، در عین حال سیاست های ظاهری اش با آن چه در پس پرده انجام می دهد بسیار تفاوت دارد، پس راز رویکرد ایجابی اوباما در قبال ایران چیست؟  

اخیرا واشنگتن گفته است که گزینه نظامی علیه سوریه به هیچ وجه از روی میز برداشته نشده است. ناظران معتقدند که هدف از این اظهار نظر تازه واشنگتن تلاش برای نجات وجهه امریکا از وضعیتی است که اکنون از آن این گونه برداشت می شود که در کنار بشار اسد ایستاده است.

ناظران همچنین انتظار دارند که سفر اوباما به عربستان این فرصت را ایجاد کند که وی اعتراف کند مواضعش در قبال ایران اشتباه بوده و لازم است فورا از این سیاست عقب نشینی کند. به اعتقاد آنها عربستانی ها اصولا از این دریچه به سفر اوباما به ریاض می نگرند.

اخیرا واشنگتن گفته است که گزینه نظامی علیه سوریه به هیچ وجه از روی میز برداشته نشده است. ناظران معتقدند که هدف از این اظهار نظر تازه واشنگتن تلاش برای نجات وجهه امریکا از وضعیتی است که اکنون از آن این گونه برداشت می شود که در کنار بشار اسد ایستاده است.

مصر دیگر موضوعی است که مقام های عربستانی قصد دارند با باراک اوباما در میان بگذارند. پادشاه عربستان می خواهد رئیس جمهوری امریکا را متقاعد کند که با واقعیت های موجود در مصر کنار آمده و حمایت های خود را از حکومت جدید این کشور اعلام کند و کمک های مالی به قاهره را از سر بگیرد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ریاض بشار اسد امريكا و عربستان ملك عبدالله بن عبدالعزيز باراك اوباما


نظر شما :