توافق هسته‌ای، سوریه و یمن محور مذاکرات ملک سلمان در واشنگتن

امیر سلمان تا آخر هفته با اوباما دیدار می‌کند

۰۷ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۱۳۸۳ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
پیش‌بینی می‌شود مذاکرات صریحی بر سر توافق هسته‌ای ایران، پرونده سوریه و بحران یمن میان پادشاه عربستان با رئیس جمهوری امریکا صورت بگیرد.
امیر سلمان تا آخر هفته با اوباما دیدار می‌کند

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه در واشنگتن اعلام کردند که ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی اواخر هفته آینده به واشنگتن، پایتخت ایالات متحده امریکا سفر خواهد کرد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان این سفر به دعوت باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا که ماه ژوئن گذشته اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا دعوت نامه رسمی آن را به ریاض برد، انجام می شود.

این دومین دیدار پادشاه عربستان با رئیس جمهوری امریکا از زمان رسیدن او به قدرت محسوب می شود. نخستین دیدار اوباما با ملک سلمان در ریاض و در جریان مراسم خاکسپاری ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه سابق عربستان صورت گرفت. اما این نخستین سفر ملک سلمان به ایالات متحده از زمان رسیدن او به تخت سلطنت در ژانویه 2015 محسوب می شود.

سایت «خدمت رسانی اطلاعات در روابط عربستان – امریکا» گزارش داد که انتظار می رود هیئت همراه ملک سلمان به ایالات متحده را عادل الجبیر، وزیر امور خارجه، ابراهیم العساف، وزیر دارایی، توفیق الربیعه، وزیر تجارت و صنعت، مهندس خالد الفالح، وزیر بهداشت و مهندس عبداللطیف عثمان، مدیر کل کمیته عام برای سرمایه گذاری همراهی کنند.

تحلیلگران بر این باورند که توافق هسته ای میان جامعه جهانی 1+5 با ایران در راس مذاکرات امیر سلمان با باراک اوباما باشد. همچنین انتظار می رود درباره جنگی که پیمان بین المللی مبارزه با داعش به رهبری امریکا که عربستان نیز عضوی از آن محسوب می شود، جریان دارد نیز بحث و تبادل نظر شود. گفته می شود در این رابطه نشست های مشورتی دو جانبه ای میان عربستان و امریکا برگزار خواهد شد.

داعش بخش عمده ای از خاک عراق و سوریه را به اشغال خود در آورده و امریکا به ظاهر در حال مبارزه با آن است. بسیاری از کارشناسان معتقدند حملات هوایی امریکا علیه داعش که بیش از یک سال است در حال انجام است تا کنون هیچ دستاورد ملموسی به دست نیاورده است. شاهد این ادعا نیز پیش روی های اخیر داعش در عراق و سوریه است. بسیاری از مقامات عراقی گله می کنند که امریکا در مبارزه با داعش جدی نیست. بسیاری نیز عربستان و متحدان عربش را متهم به کوتاهی در روند مبارزه با داعش می کنند و حتی برخی کارشناسان می گویند که عربستان ارتباطاتی با داعش هر چند غیرمستقیم دارد. اگر چه داعش خود تا کنون بارها فعالیت های تروریستی در خاک عربستان انجام داده و امنیت ملی آن را تهدید کرده است و عربستان نیز آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود می داند. داعش در حال حاضر بزرگترین تهدید برای امنیت جهانی و امنیت خاورمیانه محسوب می شود.

در همین رابطه گفته می شود اوضاع یمن و سوریه نیز جزء دستورالعمل گفت وگوهای پادشاه عربستان در امریکا است. گفته می شود پیشرفت هایی در حل پرونده سوریه به دست آمده است اگر چه همچنان طرف عربستانی حاضر به قبول یک سری موارد از جمله حفظ بشار اسد در قدرت در مرحله انتقالی نیست. با این حال پیش بینی می شود مذاکرات صریحی بر سر سوریه میان پادشاه عربستان با رئیس جمهوری امریکا صورت بگیرد. در مورد یمن نیز انتظار می رود درباره پیشرفت های اخیر یاران عبد ربه منصور هادی که مورد حمایت عربستان هستند و عملیات نظامی پیمان عربستان علیه حوثی ها در یمن نیز بحث و تبادل نظر شود.

منابع دیپلماتیک تاکید کردند که پادشاه عربستان در واشنگتن با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا، شماری از مدیران ارشد کاخ سفید، رهبران کنگره و هیئت های اقتصادی و نظامی امریکایی دیدار خواهد کرد.

سفر ملک سلمان بن عبدالعزیز سه ماه بعد از کنفرانس کمپ دیوید که در آن نمایندگان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دو هفته بعد از توافق هسته ای لوزان به امریکا سفر کردند و درباره دوران پس از توافق هسته ای با ایران با رئیس جمهوری امریکا بحث و تبادل نظر کردند و بر سر یک سری مسائل امنیتی با طرف امریکایی به توافق رسیدند، انجام می شود. این سفر همچنین دو هفته قبل از رای گیری کنگره بر سر توافق هسته ای با ایران صورت می گیرد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: رئیس جمهوری امریکا ملک سلمان باراك اوباما امريكا و عربستان


نظر شما :